Iako je privatizacija pojedinih tvrtki koje su nekada činile dio Đure Đakovića završena davno prije, konačna prodaja nekadašnjeg slavonskobrodskog industrijskog diva došla je u godini nakon proslave 100. obljetnice njegova utemeljenja. Stoga je preuzimanje Đure Đakovića od tvrtke DD Acquisition u vlasništvu čeških biznismena Jaroslava Strnada i Renea Matere s razlogom uvršteno među pet najvažnijih gospodarskih događaja godine u izboru Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika.
Česi sa 75 posto udjela
Obrisi početka novog doba u grupaciji počeli su se nazirati na povijesnoj skupštini dioničara od 31. kolovoza ove godine, na kojoj je donesena odluka o dokapitalizaciji i ulasku češkog partnera u vlasničku strukturu. Češki investitor ispoštovao je postavljeni rok od mjesec dana i u Đuru Đakovića unio 100 milijuna kuna u novcu, a u tom je razdoblju završena i revizija ulaganja u nematerijalnoj imovini, koje se procjenjuje na oko 133 milijuna kuna.
Česi su tako postali većinski vlasnici sa 75 posto udjela u tvrtki. Druga po veličini vlasničkog udjela od gotovo 25 posto je država, dok je malim dioničarima ostao udio od tek 0,2 posto. Novi vlasnik grupaciju će preuzeti s više od 700 zaposlenika.
Projekt je to koji slavonskobrodskoj grupaciji daje novu, dugo očekivanu perspektivu.
Đaković je od listopada 2020. godine plivao bez pristupa financijskim sredstvima komercijalnih i državnih banaka. Predsjednik Uprave Hrvoje Kekez nakon povijesne je skupštine naglasio kako su novi većinski vlasnici uvijek isticali da bi Đuro Đaković trebao postati jedan od europskih lidera proizvodnje teretnih vagona. To bi trebalo značiti uvođenje u proizvodnju novih modela vagona, koji se do sada u Slavonskom Brodu nisu proizvodili.
- Ovo je tržište kao i svako drugo. Sada se zbog rata u Ukrajini očekuje rast potražnje vagona za prijevoz žitarica. Što se tiče radnika, uzmemo li u obzir ono što investitor planira u narednim godinama, rekao bih da će nama nedostajati ljudi - rekao je tada Kekez.
Prema svemu sudeći, Đuro Đaković dobio je nakon višegodišnjeg turbulentnog razdoblja novu prilika za uzlet.
Podsjetimo, uslijed gubitka stabilnosti financiranja proizvodnje i otkazivanja nastavka suradnje od strane banke koja je pet godina pratila financiranje proizvodnje teretnih vagona država je prije nešto više od dvije godine "uskočila" s 300 milijuna kuna jamstava za kreditno zaduženje, što je u tom trenutku bio spas.
Na natječaju je među nekoliko zainteresiranih investitora država DD Acquisition izabrala kao onoga s kojim će se dalje pregovarati oko programa restrukturiranja. Na posljetku je i Europska komisija dala zeleno svjetlo za predloženi program restrukturiranja.
Vagoni i oklopna vozila
Grupacija Đuro Đaković je u prvih devet mjeseci ove godine poslovala pozitivno i ostvarila je konsolidiranu dobit u iznosu od 1,35 milijuna kuna.
U financijskom izvješću naveli su i kako je ugovorenost poslova na vrlo dobroj razini od 632,6 milijuna kuna. U strukturi prihoda dominirao je sektor Transporta, koji je zabilježio najveći porast, a generalno Đaković i ove godine oko 80% prihoda ostvaruje na stranim tržištima.
Sudeći prema pravima koja češki ulagači prenose na Đuru Đakovića, glavni oslonac u daljnjem razvoju bit će proizvodnja vagona i okretnih postolja, ali neće se zanemariti ni proizvodnja i obnova borbenih oklopnih vozila i druge vojne opreme. Segment Obrane zabilježio je pad, no u upravi kompanije smatraju da je realno očekivati značajan porast prihoda i u tom segmentu, osobito zbog posla MORH-ove nabavke i modernizacije oklopnih vozila Bradley.
Kako je predviđeno, Đuro Đaković obavljat će njihovu obnovu, a prvi oklopnjaci trebali bi u Slavonski Brod stići u prvom tromjesečju iduće godine.
Uprava kao trenutno glavne procese koji se događaju u grupaciji izdvaja tri ključna cilja - dovršetak procesa ulaska strateškog partnera u većinsko vlasništvo društva, održavanje pozitivnih novčanih tijekova i osiguravanje financijskog praćenja ugovorenih poslova te postizanje zacrtanih razina operativnih marži.
Česi kupuju Đuru. MORH ugovara posao s Đurom. Kome ide provizija za ugovor? Mutno kao i prodaja INE.