Za Badel 1862 ovih se dana vodi bitka na svim frontama, čak i preko sindikata. Posrnuloj hrvatskoj perjanici potrebna su znatna ulaganja i jak strateški partner kako bi krenuo naprijed i vratio nekadašnji imidž, a uz tri lokalna ponuđača, đakovački Meteor Ante Raspudića, Oštrc Marinka Zadre te splitsku Stanić grupu Svjetlana Stanića, interes za Badel iskazao je i vodeći slovački proizvođač alkoholnih pića St. Nicolaus. Kakvi su im planovi s Badelom, zanima li ih samo poslovanje sa “žesticama” ili i kvalitetna vina... razgovaramo s predsjednikom uprave St. Nicolausa Dušanom Haruštiakom.
St. Nicolaus drže najvećim iznenađenjem otvaranja neobvezujućih ponuda za Badel 1862. Otkuda interes za tvrtku?
Grupa St. Nicolaus najveći je proizvođač alkoholnih pića u Slovačkoj i značajan igrač u Češkoj i Mađarskoj. Dolazak na hrvatsko tržište, koje pratimo već neko vrijeme, prirodan je slijed i prilika za razvoj naše regionalne strategije. Upravo Badel s iznimnom poviješću, znanjima i stručnošću te jakom tržišnom pozicijom predstavlja dodatnu vrijednost našem poslovanju.
Jeste li već napravili due diligence? Jeste li zadovoljni “krvnom slikom” Badela?
Napravili smo velik broj razgovora s menadžmentom Badela u proteklih šest mjeseci. Dobili smo uvid u operativno i komercijalno poslovanje pa imamo dubok i realan pogled na Badelove snage i mogućnosti. Njegova trenutačna situacija posljedica je duge recesije u Hrvatskoj i određenih poslovnih odluka u prošlosti. Uz našu financijsku snagu, poznavanje industrije i stručnost te predanost Badelovih radnika i uprave vjerujemo da Badel opet može biti uspješna kompanija.
Koliko ste vi spremni uložiti u Badel s obzirom i na 655 milijuna kratkoročnih obveza koje treba servisirati?
Badel treba jakog partnera kako bi uspješno prošao kroz potreban proces repozicioniranja i restrukturiranja. Naša ponuda uključuje otkup svih Badelovih obveza, a da bi se Badel, oslobođen svih dugova, mogao usredotočiti na provedbu svoje poslovne strategije.
Kao najveći proizvođač alkoholnih pića u Slovačkoj, planirate li i s Badelom poslovati samo sa žesticama ili vam je u fokusu i Badelov portfelj vina i vinogradi?
Želja nam je osvježiti postojeće brendove, uz snažnu marketinšku podršku i restrukturiranje logistike. Nastojat ćemo povećati volumen širenjem prodajnih mjesta i HoReCa mreže. Kroz značajno ulaganje kapitala i povećanje prodajnih timova stvorit ćemo stvarni potencijal za povećanje prodaje vina. Očekujemo da Badel kroz akvizicije u RH i regiji postane predvodnik našeg širenja i konsolidacije tržišta domaćih alkoholnih pića u južnoj Europi. To je strategija koju smo uspješno implementirali na tri naša glavna tržišta. Kroz 20 godina u St. Nicolausu povećali smo proizvodnju vina s 4 milijuna na više od 21 milijun litara godišnje. Badel sada proizvodi oko 4 milijuna litara. Njegov vinski portfelj i imovina atraktivan su dodatak našoj ponudi, već smo u visokoj fazi pregovora i o uvođenju Badelovih vina na naša glavna tržišta, a Badel ima i izvrsnu ponudu svjetskih brendova kao distributer.
Imate li već iskustava u poslovanju u Hrvatskoj?
Nedavno smo ušli u dugoročno partnerstvo u proizvodnji različitih vrsta octa za domaće tržište s Prehranom d.o.o. koja je u sastavu Ekosholdinga d.o.o. Bez kvalitetnog iskustva i međusobnog povjerenja dugoročni ugovori teško mogu biti realizirani. Smatramo da smo mi u St. Nicolausu pragmatični i ljudi s pozitivnim stavom, a dodatna je prednost i to što Slovaci i Hrvati imaju vrlo blizak mentalitet.
Bojite li se “poznate” neefikasnosti hrvatske birokracije, visoke cijene kapitala i lošeg poslovnog okruženja, po čemu smo ‘zapeli’ na 58. mjestu ljestvice konkurentnosti IMD-a? Slovačka je, primjerice, 40.
Hrvatska je specifična, no ipak standardna zemlja EU. Vaša sadašnja, kao i prethodne vlade bile su na putu reformi i to nas previše ne zabrinjava. Slovačka je prošla kroz svoje izazove, nadvladali smo ih i prosperirali.
Gledate li još kakve potencijalne akvizicije u Hrvatskoj?
Da, Badel smatramo platformom za daljnji rast u Hrvatskoj, Sloveniji, BiH i Srbiji. Želimo ostvariti ciljeve koji će portfelj Badelovih proizvoda učiniti širim, s još snažnijom tržišnom pozicijom. Badelov menadžment bit će važan dio procesa.
Kako ste poslovali lani?
St. Nicolaus je u Slovačkoj u 90% trgovina, na tržištu alkoholnih pića imamo više od 40% udjela, u Češkoj smo rangirani kao 3. kompanija, u Mađarskoj šesta. Naši su prihodi oko 125 milijuna eura.•