Klimatske promjene koje značajno utječu na dostupnost, kvalitetu i cijenu kave na globalnom tržištu razlog su što su se ovih dana u Zagrebu sastali najveći europski proizvođači i trgovci kavom. Svi oni, a riječ je redom o obiteljskim kompanijama – talijanskoj Lavazzi, finskom Pauligu, švedskom Löfbergs Lila AB-u, njemačkim Neumann Kaffee Gruppe (NKG) i Tchibou te norveškom Joh. Johannson Kaffeu, kojima se u neprofitnom društvu International Coffee Partners (ICP) odnedavno pridružio i Franck - u istoj su misiji osnaživanja i podrške malim uzgajivačima kave kako bi još kvalitetnije i konkurentnije odgovorili na rastuću potražnju.
Proizvodnja ugrožena
Procjene su da će potražnja za kavom u idućih 10 godina rasti za 30 milijuna vreća od 60 kilograma godišnje, koja podrazumijeva i tri milijuna hektara zemlje u optimalnim uvjetima uzgoja, kazao nam je u ekskluzivnom razgovoru za Večernji list Michael R. Neumann, predsjednik uprave Neumann Kaffee Gruppe. S druge strane pak, zbog klimatskih promjena proizvodnja je sve ugroženija, a kava sve skuplja. Zbog suša u Brazilu, cijene sirove kave na newyorškoj burzi od veljače su rasle više od 100 posto. Arabica, koja čini 70% udjela u svjetskoj potrošnji, prošlog je ponedjeljka dosegnula najvišu cijenu u posljednje dvije i pol godine, nakon što je Međunarodna organizacija za kavu prognozirala da bi sljedeće godine svijet mogla zadesiti najveća nestašica kave od 2006. Neumann kaže da je trenutačno teško davati procjene o nestašicama i poskupljenjima. No teško da će se brazilski manjak u proizvodnji i izvozu sirove kave nadoknaditi iz Srednje Amerike i Indonezije, jer su ondje proizvodnju pogodile obilne kiše i biljne bolesti poput hrđe.
– Globalna proizvodnja u 2013./2014. procijenjena je tako na 145,9 milijuna vreća od 60 kg, oko 4,3 milijuna vreća manje nego u 2012./2013., a manji urod očekuje se i u 2015. U 2016. pak očekuje se ponovno cikličko povećanje proizvodnje – napominje Neumann koji smatra da su, unatoč svemu, današnje cijene robuste, koja čini 42%, te arabice, koja čini 58% ukupne svjetske proizvodnje, unosne za farmere, čemu u prilog govori i povećanje površina pod kavom. S time u skladu je i inicijativa, odnosno program ICP-a Coffee&Climate, koji se uz pomoć lokalnih vlasti, javnih poduzeća i razvojnih državnih agencija iz Njemačke, Švedske i Nizozemske, dugoročno provodi u 11 zemalja ključnih za proizvodnju kave. Od 2001. programom je obuhvaćeno više od 30.000 malih farmi, gotovo 200.000 ljudi, kojima se prenose najbolje svjetske prakse, znanje i iskustvo za učinkovitu prilagodbu klimatskim promjenama te primjenu načela održivosti u uzgoju, proizvodnji i preradi kave uz očuvanje bioraznolikosti i prirodnih resursa.
Kroz 14 završenih projekata te šest u provedbi rezultati ICP-a su, tvrdi Neumann, vrlo opipljivi. Ovisno o regijama poljoprivrednicima se pomoglo da povećaju prinose od 30% (u Latinskoj Americi) do 100% u Africi, poboljšaju radne i životne uvjete, kvalitetu proizvodnje, zamijene neproduktivna stabla... Kroz individualne treninge omogućava im se i da steknu potrebna znanja o organizaciji i upravljanju poslovanjem kako bi na tržištu nastupili kao dobro umreženi i profitabilni poduzetnici, pri čemu se naročito vodi briga o mladima da u kavi prepoznaju perspektivan biznis i ostanu na zemlji.
– Svi članovi ICP-a nacionalni su šampioni, čak i globalno, i svi su dugoročno obvezani na odgovorno poslovanje, kvalitetu i iskreno služenje potrošačima – tvrdi Neumann, uvjeren da i hrvatski Franck, koji je njihov odnedavni član, ispunjava sve te kriterije.
Globalni partneri
U 2012. globalni izvoz kave predstavljao je vrijednost od oko 19 milijardi dolara, a kako na njega ne utječe samo klima i kvaliteta nego i visoko volatilne cijene na burzama New Yorka i Londona, globalno će tržište, objašnjava Neumann, u ovoj godini biti još vrednije. Njegova kompanija s gotovo stogodišnjom tradicijom obuhvaća sve razine poslovanja, od uzgoja i mljevenja kave do izvoza, trgovine, rizika i upravljanja kvalitetom, logistike... i ima više od 3000 globalnih partnera u prženju. U prosjeku, NKG podmiruje čak 10% ukupne svjetske potražnje za sirovom kavom. Prodaja je lani dosegla 14,5 milijuna vreća, a prihodi kompanije oko 3 milijarde dolara.
Neumann kaže da globalna potražnja za kavom raste 2% godišnje. No obećava i više jer neka tržišta tek sada „otkrivaju“ kavu. Prvih 10 po konzumaciji su SAD, Brazil, Njemačka, Japan, Francuska, Italija, Španjolska, Indonezija, Etiopija i Velika Britanija. No kad je riječ o individualnoj potrošnji, prednjače Finci s 12 kilograma, potom Austrijanci, Norvežani, Danci...
– Hrvatska je zemlja s dobrim potencijalom za rast potrošnje jer trenutačna potrošnja po stanovnika iznosi samo pet kilograma – rekao je Neumann.
– Globalna proizvodnja u 2013./2014. procijenjena je tako na 145,9 milijuna vreća od 60 kg, oko 4,3 milijuna vreća manje nego u 2012./2013., što znači ova rečenica - jolanda objasni 30 milijuna vreća od 60 kilograma godišnje trebala bi iznositi potražnja za kavom u svijetu u idućih deset godina