Hotelijeri

Goran Štrok i Anđelko Leko traže kupce za svoja carstva?

Foto: Pixsell
Goran Štrok i Anđelko Leko traže kupce za svoja carstva?
08.10.2010.
u 12:19
Tri poznata opatijska hotela na prodaji već dvije godine, ostali u tajnosti traže ulagače.
Pogledaj originalni članak

Premda se Hrvatska hvali dobrom turističkom sezonom i rastom prihoda u turizmu, vodeći hotelijeri razbijaju glavu time kako bi se izvukli iz hotelijerskog biznisa. Ovaj tjedan pojavile su se, zasad nepotvrđene vijesti, da dva lidera u hotelskom biznisu: Goran Štrok u Dalmaciji i Anđelko Leko u Zagrebu privode kraju pregovore o prodaji svojih poslovnih carstava. Premda su motivi za prodaju te dvojice poduzetnika različiti, zajedničko im je to da su zaključili da hotelijerstvo nije biznis u kojemu se vrti velika zarada.

Prema pisanju Dubrovačkog vjesnika, Štroku su glave došli krediti i investicije u koje je ušao posljednjih godina te mu sada banke pušu za vratom i traže povrat uloženih sredstava. Prema istom izvoru Štrokov dug iznosi visokih 120 milijuna eura, a tolika obveza bila bi uteg i za profitabilnije branše, a ne samo za hotelijere.

Anđelka Leku pak na uzmak ne tjeraju financijske obveze, već je motivi osobne prirode. Mediji su godinama svako malo pisali da se zbog godina Anđelko Leko povlači iz biznisa, a prema Globusovim izvorima ovaj put je nadomak tom cilju.

Sinovi neće

Njegovi sinovi navodno nisu zainteresirani ići očevim stopama pa će Leko svoje poslovno carstvo pokušati dobro unovčiti uz pomoć bivše zagrebačke gradonačelnice Vlaste Pavić.

Leko, prema tim pričama, pregovara s ruskom poslovnom grupacijom Mirax o prodaji zagrebačkih hotela Westin, Sheraton, International i drugih.

Ljudi iz branše nisu željeli komentirati poteze svojih kolega, no razumiju svakog tko traži neki uzmak. Hotelijer Jako Andabak, predsjednik HUP-ove granske udruge, kaže da je stanje u hotelijerstvu loše. To nikad nije bila visokoprofitabilna industrija, a sad je situacija posebno nepovoljna. – Tko god daje na prodaju ne vjerujem da će lako doći do kupca, jer investitori zaobilaze hotele i ulažu novac u projekte koji su isplativiji. Sve ima svoje granice pa i ruski ulagači. Nisu ni njihovi izvori novca neiscrpni – kaže Andabak.

Da nije lako prodati neki hotel u Hrvatskoj, uvjerili su se i vlasnici triju poznatih i dobrih hotela u Opatiji: Bristola, Opatije i Grand hotela Adriatic, koji su dvije godine na prodaji, ali još ne nalaze kupca.

– Opterećenja turističkog sektora u Hrvatskoj su brojna i uz tržišne čimbenike poput izrazite sezonalnosti dovode do niske profitabilnosti ovog sektora, što je glavni uzrok nedostatka ulaganja i sporog rasta razine i raznovrsnosti usluga i proizvoda – kaže Natali Komen Bujas, direktorica HUP-ove Udruge ugostiteljstva i turizma. Dodatni problem za ulagače je nesiguran pravni okvir, posebno kada govorimo o vlasništvu i korištenju turističkog zemljišta i pomorskog dobra, a poslovanje opterećuje i cijena rada.

Prepreka konkurentnosti

Troškovi rada, koji dostižu 30 do 35 posto poslovnih prihoda, uz istovremeno izrazito visoke doprinose i poreze na plaće koji čine do 50 posto troškova rada; predstavljaju veliku prepreku konkurentnosti.

Andabak veli da hotelski biznis može opstati tek uz državnu pomoć, a na nju je teško sada računati. Malo hotela, slaba popunjenost i kratka sezona tek su manji dio problema. Poneseni svjetskim investicijskim valom investitori su od 2005 do 2008 godišnje u turističke projekte ulagali 5 do 7 milijardi kuna. Adris je jedini domaći ulagač koji je dugoročno mogao podnijeti takve projekte jer ima podršku iz profitabilnog duhanskog biznisa. Sada te kredite treba vratiti u bitno težim uvjetima, zbog čega Goran Štrok i Anđelko Leko nisu jedini u potrazi za strateškim partnerom. Štrokova grupacija Jadranski luksuzni hoteli, nastala je prije deset godina kada je Štrok ušao u hotelski biznis kupnjom riječke Bonavie, kojoj je kasnije pridruživao sve same dragulje u tom poslu: Excelsior, Bellevue, Dubrovnik Palace, Kompas.

Štrokovo okrupnjivanje pratile su bezbrojne pritužbe da mu se pogoduje i po cijeni i po drugim uvjetima, te da je bio miljenik ondašnje SDP vlade. HDZ i ovih dana govori da iza Štroka stoji riječki esdepeovac Linić. Anđelka Leku nisu pratile takve afere, uostalom on nije ‘autsajder’ u hotelskom biznisu, ali zabilježeno je da se nalazio među najvećim financijerima HDZ-a u proteklim kampanjama.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 29

ŠI
šimuka
12:51 08.10.2010.

E,moj Štroče,ne ide to tebi ioko si te hotele dobio bud zašto,sad bi još i radnici trebali raditi badava ,a ti izigravat velikog gospodarstvenika. Vrati tuđe,uhvati se volana,ipak si ti samo cestovni timunjer.

Avatar sebastian
sebastian
12:54 08.10.2010.

Kad sam upoznao Gorana Stroka u Thailand 1980 godine nisam znao da je on bivsi Autobiliska zvijezda, ali sam znao da Hotel-Busines u HR nije isplativ, nesamo veliki luksuzni hoteli, nego puno malih koji se nude na prodaju, veliki posao, mala zarada, a drzava i birokracija guli, HR nije interesantna sa svoja 2 mjeseca sezone, to bi trebalo produziti na citavu godinu, ali to donosi velike investicije i veliki marketing, treba goste privuci, ja znam po zimi, sjednem u avion i odem 2-3 sedmice u Thailanđanske otoke i znam sigurno da necu biti razocaran, sto se tice hrane, sto se tice hotela, sto se tice zabave, i sto se tice cijena, i jos ktome to je ekzoticna destinacija.koja sama po sebi goste privlaci...a za Hrvatsku je to sve upitno...!!!

MP
Mr.Pravda
17:07 09.10.2010.

jaki biznismeni kad im vise nije do biznisa..