City Center ovaj će vikend proslaviti 10 godina poslovanja u Hrvatskoj. O jubileju, rezultatima te planovima govori Davorin Profeta, izvršni direktor u tvrtki CC Real koja upravlja City Center one šoping-centrima u Zagrebu i Splitu.
Prva okrugla obljetnica je iza vas, koliko su vlasnici zadovoljni ostvarenim učinkom?
Prije više od 10 godina, dok se gradio naš prvi centar, City Center one West na zagrebačkom Jankomiru, bilo je teško zamisliti što će se sve događati u 10 godina. Kad smo započeli cijelu priču, očekivanja su nam bila skromnija nego što su rezultati pokazali.
Sagradili smo prvi pravi shopping mall u Hrvatskoj te postavili standarde menadžmenta šoping-centara. Rasli smo i razvijali se brzo; 2009. smo nadogradili CCone West, već 2010. otvorili centar u Splitu, a u jeku najveće krize, u proljeće 2012., City Center one na istoku Zagreba. S obzirom na sve, drago mi je da danas moji kolege i ja možemo zadovoljno konstatirati da se sav naš trud i rad isplatio. Imamo tri centra u Hrvatskoj, posluju izvrsno, upravljamo šoping-centrima u Austriji i Mađarskoj, a planova ne nedostaje. Vlasnici su od prvoga dana zadovoljni načinom kako vodimo centre.
Startali ste dok je letvica potrošnje bila visoko dignuta, no došla je recesija i srezala je. Je li 2016. donijela povratak na izdašniju potrošnju?
Prošli smo sve faze na uvijek zahtjevnom domaćem tržištu: od rasta osobne potrošnje, uzleta ekonomije i povoljne gospodarske klime preko recesije i stagnacije koje nikoga nisu ostavile neokrznutima, do danas, kada, srećom, možemo govoriti o vidljivom oporavku tržišta i rastu potrošnje građana.
Već lani pomak je bio vidljiv, a to je osobito došlo do izražaja u ovoj godini. Nemoguće je govoriti o ogromnim postotnim promjenama, jer oporavak ide sporo i postupno, ali je trend pozitivan i to nas veseli. Najmoprimci su uglavnom zadovoljni jer je povećana potrošnja dovela do toga da mogu lakše poslovati.
Da smo opet ušli u dobro razdoblje, najbolje možda ilustrira podatak da u sva tri centra imamo liste čekanja, novi zakupci traže kvadrate. To potvrđuju i podaci o rastu prometa na malo koji uzastopno traje 24 mjeseca, a u kolovozu 2016. povećanje na godišnjoj razini bilo je 5,1%. Porasla je i stopa zaposlenosti (godišnji rast 1,8%) kao i prosječna neto plaća. Vjerujem da će se rast nastaviti, polako, ali sigurno.
Izdvaja li se neka od tri lokacija?
S emotivne strane osobno bih izdvojio CCone West – to je ipak naš prvi centar od kojega je sve krenulo pa za mene ima posebno mjesto. Svaki centar ima specifičnosti, ali svi posluju izvrsno. Zaključno s rujnom naše centre u Hrvatskoj posjetilo je više od 15 milijuna ljudi te je ostvaren promet od gotovo 350 milijuna eura.
To je više od 5% porasta posjećenosti te gotovo 10% porasta prometa u odnosu na isto razdoblje 2015. Budući da smo u našem rođendanskom mjesecu koji uvijek ima izvrsne rezultate te da dolazi prosinac koji donosi najveću potrošnju, vjerujem da ćemo ove godine s ukupnim prometima zakupnika imati blizu pola milijarde eura prometa u sva tri naša šoping-centra. Zbog promjena koje će od prve polovice 2017. još više oplemeniti ponudu, očekujemo da će se ti trendovi nastaviti i iduće godine.
Hrvatski kadar CCR-a je znanja prenosio na europska tržišta?
Točno je, zbog ostvarenih rezultata u Hrvatskoj i potvrđene kompetencije dobili smo priliku znanja i iskustvo primijeniti na austrijskom i mađarskom tržištu. Savjetujemo i operativno dajemo podršku kolegama u Beču, Grazu i Budimpešti kako dograditi i preurediti mall, dovesti nove brendove, osnažiti timove i marketinški repozicionirati šoping-centre i sve to ostvarujemo uz nastavak uspješnog poslovanja na hrvatskom tržištu.
Kroz suradnju s Morgan Stanley Real Estate Investingom hrvatski CC Real upravlja šoping-centrima Wien Mitte i Millennium City u Beču te poslovnim tornjem Millennium Tower u Beču. Usto, u Budimpešti je menadžment MOM Park centra povjeren CC Realu, a menadžment radimo i u Centeru West u Grazu.
Činjenica da tim ljudi iz Hrvatske znanja stečena u 10 godina prenosi i pomaže u razvoju biznisa u Austriji i Mađarskoj nas raduje i na to smo jako ponosni. Ističem da CC Real u Hrvatskoj od početka vodi isti tim, hrvatski kadar. Činjenica da nije bilo odlazaka već samo popunjavanja na određenim pozicijama te da još imamo zakupce koji su s nama cijelo desetljeće potvrđuje da primarno njegujemo kvalitetno partnerstvo.
Kakva su iskustva iz Austrije i Mađarske, koliko su slični i različiti zahtjevi i navike kupaca?
Zbog veće kupovne moći i činjenice da ih je recesija tek okrznula Austrijanci su ležerniji, puno više troše na zabavu, dok Hrvati više kupuju na akcijama i love popuste. Mađari u ulozi kupca sličniji su Austrijancima. Na oba tržišta se, u odnosu na naše, puno više troši u restoranima u sklopu šoping-centara.
Imate li praznih prostora za nove klijente, dovodite li uskoro neke nove brendove?
Sva tri naša centra su gotovo potpuno popunjena. Još neki manji prostori trenutačno su prazni, ali oni čekaju na uređenje i otvaranje, već su zakupljeni. U City Centeru one West pripremamo nešto više do 5000 kvadrata za jednog velikog zakupca koji dovodi više svojih brandova i koje posjetitelji ovoga centra s nestrpljenjem iščekuju. Prema našim predviđanjima, do početka ljeta iduće godine svi će centri biti potpuno popunjeni.