Hrvatske su se prehrambene tvrtke zadnjih godina počele prilagođavati specifičnoj tržišnoj publici koju čine muslimani. Njih 70 posto, znači oko milijarda i 600 milijuna potencijalnih potrošača u svijetu, živi i hrani se po halalu, a to je sve ono što nije zabranjeno Kuranom.
Povećan izvoz
Od 2010. godine, kada je pod kapom Islamske zajednice u Hrvatskoj počeo djelovati Centar za certificiranje halal kvalitete, halal certifikate ishodio je 61 prehrambeni proizvođač, 23 ugostiteljska objekta i sedam turističkih agencija. Prema riječima Aldina Dugonjića, voditelja centra, trenutačno je u postupku desetak novih zahtjeva.
– Uzmimo kao primjer jednu čokoladu koja sadrži otprilike deset različitih sastojaka. Svaki od tih sastojaka provjerava se odnosno utvrđuje mu se porijeklo, koje mora biti u skladu s dopuštenim sastojcima koji su definirani halal normom. A preduvjet da bi se pokrenuo postupak certificiranja jest implementiran sustav HACCP – objašnjava Dugonjić.
Halal certifikat proizvođačima donosi sasvim konkretne prednosti. U centru kao primjere izdvajaju tvrtku Naše klasje koja je nakon dobivanja certifikata povećala izvoz u BiH za 30 posto, te tvrtku Kraš čijih 118 halal proizvoda čini 30 posto njezina asortimana, a u Saudijsku Arabiju izveze 3500 tona samo jedne vrste vafla.
– Halal tržište u Europi procjenjuje se na 66 milijarda američkih dolara, a u svijetu na 635 milijarda dolara. Veličinu halal tržišta u Hrvatskoj teško je procijeniti s obzirom na to da se većina halal certificiranih proizvoda prodaje u trgovačkim lancima s ostalim proizvodima i vrlo je teško procijeniti je li kupac kupio određeni proizvod zato što na sebi nosi oznaku halal kvalitete. U budućnosti planiramo, zajedno sa znanstvenim ustanovama, napraviti posebno istraživanje kako bismo došli do egzaktnih pokazatelja – kazao je Dugonjić.
Među većim i poznatijim kompanijama koje su ishodile halal certifikate za svoje proizvode su i Dukat, Gavrilović, Koka, Mlinar, PIK Vrbovec, Vindija, Zdenka i Zvečevo. Koprivnička Podravka ima više od 300 certificiranih proizvoda, uključujući i najpoznatiji, Vegetu.
Korist za kompaniju
– Koristi od halal certifikata, kako za samu kompaniju, ali i za pojedini brend, možemo promatrati na tri načina. Njime se zadovoljavaju specifični zahtjevi potrošača, omogućuje ulazak na nova tržišta ili veći iskorak na postojećima, a certifikati su i dodatna mjera u osiguranju kvalitete i sigurnosti proizvoda – kažu u Podravki.
Jelu i piću u Kuranu je posvećeno 199 redaka, a strogo je zabranjena konzumacija svinjskog mesa, alkohola, strvina i krvi te konzumiranje mesa životinje koja nije zaklana u ime Boga. Muslimani se također klone mesa životinja koje imaju pandže, a zabrana se odnosi i na životinje koje su ogavne kao što su razne vrste insekata. Za razliku od halala, sve te vrste hrane nazivaju se haram.
>> Turist prvi kontinentalni hotel u Hrvatskoj s halal-certifikatom
>> Tržištu halal prehrane pridružili su se i hrvatski proizvođači
Halal pršut je najbolji