Sve glasnije najave dolaska trećeg operatera na hrvatsko tržište mobilne telefonije potiču znatiželju što će se događati s cijenama i uslugama na tržištu te hoće li dolazak "trećega" utjecati na porast broja korisnika. Podaci koje je javnosti iznio VIPnet kazuju da je Hrvatska četvrta u regiji po broju korisnika. Računa se da se sada od 30 do 35 posto Hrvata koristi mobilnim telefonima.
To znači da smo iza Slovenije, Mađarske i Češke. No, Hrvatska u ovom dijelu središnje Europe ima i stopu najvećeg rasta, čak oko 153 posto. Dakle, oko 2000 ljudi na dan u posljednjih 12 mjeseci postaje korisnikom mobilnog telefona. O veliku rastu korisnika mobitela, kao i viziji budućeg razvoja usluga te skorašnjem dolasku nove konkurencije, porazgovarali smo s Tatjanom Holjevac, predsjednicom Uprave VIPneta, i Georgom Mündlom, pomoćnikom direktora u uredu člana Uprave i direktora za pokretne komunikacije Hrvatskog telekoma.
Koliko vaša tvrtka trenutačno ima korisnika te koliko je od njih pretplatnika, a koliko prepaid korisnika? Kakva je podjela tržišta u odnosu na konkurenciju, gledano po broju korisnika i po financijskim pokazateljima?
Holjevac: - VIPnet trenutačno ima više od 750.000 korisnika, od čega je oko 15 posto pretplatnika, a oko 85 posto prepaid korisnika. Broj korisnika raste iz dana u dan. Posebno se to svakodnevno mijenja u prosincu, mjesecu darivanja, kada se proda najviše, i pretplata i prepaid kartica. VIPnet je u prvih godinu dana dosegnuo 50 posto udjela na tržištu, što je jedinstven slučaj u Europi da je drugi operater nadmašio monopolističkog operatera u zemlji.
Mündl: Na kraju studenoga HTmobitel imao je 55.000 korisnika, HTcronet 180.000, a Simpa 620.000 korisnika. Možemo reći da smo iznimno zadovoljni financijskim pokazateljima u odnosu na broj pretplatnika te nismo u poziciji komentirati rezultate konkurencije.
Kakva je reakcija korisnika na pojedine usluge koje vaša tvrtka nudi i kolika je zastupljenost korištenja pojedinih usluga, posebno dodatnih usluga u usporedbi s govornim uslugama, primjerice?
Holjevac: - Posve je sigurno najveća i najvažnija glasovna usluga. Govorne usluge čine 90 posto naših prihoda. VIPnet je prvi ponudio na tržištu i druge usluge osim glasovnih: SMS, wap, GPRS. Broj korisnika mobilnih telefona i usluga putem mobilnih telefona neprestano raste. Tendencija je u cijelom svijetu da mobilni telefon postane terminal putem kojeg će se koristiti, uz glasovne, i ostale usluge temeljene na Internet protokolu. GPRS, pak, omogućuje veliku brzinu prijenosa Interneta preko mobilnog telefona. Stoga je korištenje tih usluga sve veće.
Mündl: - Naglašavam da u razvoju novih usluga idemo u skladu s pokazateljima tržišta, što znači prema očekivanjima korisnika. Nastojimo osmisliti usluge za sve tržišne segmente, od zabavnih sadržaja do sofisticiranih poslovnih rješenja. Reakcije korisnika iznimno su pozitivne, a korištenje dodatnih usluga penje se iznad europskog prosjeka GSM operatera. Primjerice, korištenje GPRS-a u odnosu na broj korisnika veće je u HTcronetu negoli kod operatera u Njemačkoj ili Austriji.
Trenutačno je trend u mobilnim komunikacijama razvoj dodatnih m-commerce usluga te multimedijalnih usluga (MMS). Možemo li očekivati neke nove sadržaje za mobitele iz vaše tvrtke i kada, pogotovo preko MMS-a?
Holjevac: - Dodatne usluge, poput m-commerce usluga (VIP.shopping, VIP.navigator, VIp.parking, VIP.tourist info) koje je VIPnet prvi i jedini ponudio na tržištu, zamišljene su da unapređuju svakodnevni život, primjerice, kupnje kazališnih i kinokarata, dobivanja svih turističkih informacija. Naravno da VIPnet već radi na novim uslugama i da će na vrijeme uvesti i MMS usluge.
Mündl: - U sljedećoj godini od mobilnih mreža HT-a očekujte mnogo novih usluga koje su u skladu s najnovijim svjetskim tredovima, ali ponajprije oblikovane prema željama i potrebama naših korisnika.
Koliko se godišnje ulaže u razvoj novih usluga? Kada će te usluge postati isplative?
Holjevac: - VIPnet stalno ulaže u razvoj novih usluga. Jedan je od dobrih primjera usluga VIP.parking. Napravljen je samo našim znanjem i željom ljudi da baš oni to naprave. Ponudili smo uslugu koju nema gotovo nijedna zemlja u Europi. Nekoliko je puta dokazano da ljudi u Hrvatskoj mnogo lakše prihvaćaju novu tehnologiju nego, primjerice, u nekim europskim zemljama.
Mündl: - Planiranje nove usluge uključuje i analizu isplativosti, što znači da se nijedna usluga ne uvodi stihijski, nego se na temelju investicije dobije optimalan rezultat i za kompaniju i za korisnika.
Za koje usluge u mobilnoj telefoniji smatrate da će biti najuspješnije u budućnosti?
Holjevac: - Buduće generacije mobilne telefonije nudit će mnoge dodatne usluge, no govorne usluge i dalje će biti u većini. Već smo istaknuli da je VIPnet inovator na tržištu koji prvi uvodi nove usluge, poput m-commerce-a. To je nova dimenzija koju i korisnici jako dobro prihvaćaju i mislimo da će biti jako važan dio usluga u daljnjem razvoju tehnologije.
Mündl: - To će prije svega definirati hrvatsko tržište, a svako tržište ima svoje specifičnosti. Očekujemo da će korisnici najbolje prihvatiti usluge poput prijenosa podataka, informacijskih i zabavnih servisa, usluga namijenjene poslovnom tržištu te sve vrste messaging servisa, jer one olakšavaju svakodnevnicu.
Sprema li se vaša tvrtka za mrežu treće generacije i jesu li, možda, već napravljene neke pripreme i koje?
Holjevac: - Svakako smo zainteresirani za 3 G (UMTS, treću generaciju mobilne telefonije) i VIPnet će sudjelovati u tom natječaju. Cijelo vrijeme pratimo europsku i svjetsku tehnologiju, a Mobilkom, naš većinski vlasnik, jedan je od prvih operatera kojemu je upravo dopremljena oprema za UMTS. Na tom iskustvu sigurno ćemo mnogo naučiti i pripremiti naše ljude koji će imati priliku doći do iskustava iz prve ruke.
Mündl: - Hrvatski Telekom nositelj je razvoja telekomunikacijskih usluga u ovom dijelu Europe. S tim u skladu naš je zadatak uvođenje svih novih tehnologija na hrvatsko tržište. Opravdano je očekivati da će Hrvatski Telekom ne samo uvesti UMTS nego i razvijati i oblikovati sve nove proizvode i usluge sukladno potrebama hrvatskoga tržišta. Prvi probni UMTS poziv uspješno je izveden već prije godinu dana u suradnji s jednim od naših dobavljača.
Postoji li mogućnost ili možda već i dogovori o suradnji s konkurencijom, primjerice, u gradnji mreže za treću generaciju mobilne telefonije, poznati UMTS?
Holjevac: Teško je to reći jer se još nije ni raspisao natječaj za UMTS. VIPnet s HTcronetom surađuje na gradnji baznih stanica u nacionalnim parkovima i parkovima prirode, i to je dobra suradnja. No, činjenica je da Hrvatskoj trebaju dvije kompletne UMTS mreže s neovisnim infrastrukturama i uslugama.
Mündl: Već postoji suradnja s konkurencijom u smislu zajedničkoga korištenja lokacija za bazne postaje, a radi zaštite okoliša i očuvanja prekrasnog hrvatskog krajolika. Ako se ova suradnja nastavi na obostrano zadovoljstvo, nema razloga da ne surađujemo i u budućnosti.
Strahujete li od konkurencije i kako ćete doskočiti skorašnjem dolasku trećega operatera na tržište? Što mislite kako će dolazak trećega operatera utjecati na hrvatsko tržište?
Holjevac: - Prijevremeni ulazak trećeg operatera na tržište ne može se dogoditi bez promjene VIPnetova koncesijskog ugovora jer bi to značilo jednostrano kršenje tog ugovora. Detaljnije ne bismo komentirali jer su pregovori s Vladom u tijeku. VIPnet je već u konkurenciji. Potrebno je pogledati što se događa u susjednim zemljama koje su uvele trećeg operatera, primjerice, Češkoj, Mađarskoj i Sloveniji. Konkurencija se povećavala, a pritom se nije ostvarila nikakva dobit, ni za tržište, ni za državu, ni za operatera. Ima li tu ili nema mjesta za još jednoga, to je pitanje na koje će odgovoriti analiza mogućih kandidata. Hrvatska je spremna za nove tehnologije i treću generaciju mobilne komunikacije, kao i VIPnet, koji je 22. studenoga ove godine napravio i prvi UMTS poziv u Hrvatskoj.
Mündl: - Treći operater na samom će se početku suočiti s visokom tržišnom penetracijom i ne predstoji mu nimalo lak zadatak. S naše strane možemo reći da je konkurencija uvijek dobrodošla, a nama je to prilika da još jednom pokažemo kako smo hrvatski broj 1.
Kako veći broj zaposlenika utječe na rad tvrtke i njezine reakcije na tržištu, usporava li veći sistem brzinu reagiranja?
Holjevac: - VIPnet je dostigao broj od gotovo 1000 zaposlenika. Naši su zaposlenici mladi ljudi prosječne dobi 30 godina koji su naučili pratiti dinamiku telekomunikacijske industrije. Tako se ne može reći da je VIPnet postao tromiji zbog velika broja zaposlenika. I dalje smo najbrži na tržištu, što najbolje dokazuju proizvodi i usluge koje VIPnet uvijek uvodi prvi na tržište.
Mündl: - Hrvatske telekomunikacije, te i dio koji se bavi mobilnim mrežama, u procesu su restrukturiranja radi postizanja optimalne oganizacijske strukture te broja zaposlenih. Organizacijska struktura prije svega određuje brzinu tržišne reakcije. Svi su naši poslovni procesi definirani radi postizanja najbržeg "time to market". Sveukupan broj djelatnika definiran je organizacijom i potrebama poslovnih procesa.
Razgovarala: DRAŽENA LEJO