BBC kao uzor

HRT-u model za poštenije odnose na tržištu oglašavanja

Foto: Patrik Macek/Pixsell
HRT-u model za poštenije odnose na tržištu oglašavanja
27.09.2010.
u 08:29
Zbog dampinških cijena oglašavanja, primijećeno je kako se i male tvrtke okreću oglašavanju na HTV-u.
Pogledaj originalni članak

Koordinacija komercijalnih medija smatra da država favorizira javnog nakladnika, prije svega HRT, a na štetu komercijalnih medija, te stoga predlaže nekoliko mjera koje bi morale biti obuhvaćene u procesu restrukturiranja te javne kuće. Jer – nelogično je da HRT koji dobiva državnu subvenciju utječe na oglasni prostor na tržišta.

Dva pristupa

U Europskoj uniji postoje dva pristupa oglašavanja za javne medije. Prvi je dualni u kojem se dio financira iz države – a dio kroz komercijalni, a drugi je način financiranja isključivo putem državne subvencije. Sve više javnih televizija, kao što je primjerice BBC, ili pak španjolska i francuska javna televizija odabrale su isključivi model financiranja od države. Koordinacija predlaže njemački model koji bi se ugradio u zakon o HRT-u, a koji će uskoro biti na drugom čitanju u Saboru.

– Taj model omogućuje oglašavanje javne televizije u off timeu, odnosno do 18 sati, a u prime timeu, od 18 do 22 sati ne. HTV-u bi se dala mogućnost da smanjuje u prime timeu oglašavanje s četiri minute do potpunog ukidanja postupno kroz četiri godine, a u off timeu da ostane oglašavanje od devet minuta – kaže Marjan Jurleka, voditelj koordinacije. Jer – sadašnji način oglašavanja, koji prema pokazateljima uključuje znatan damping, a što se da iščitati iz minutaže oglašavanja i njihove naplate, nije ravnopravan u odnosu na komercijalne medije. Zbog dampinških cijena oglašavanja, primijećeno je kako se i male tvrtke okreću oglašavanju na HTV-u jer im to više nije skupo. A zbog toga su komercijalni mediji sve više na gubitku. Primjerice, internet oglašavanje za koje je kod nas prosjek 0,7 posto, a u EU 14 posto. A istodobno gotovo pola nacije vijesti čita na internetu.

Od pretplate 1,2 mld. kn

HRT godišnje od pretplate, odnosno putem državne subvencije, prima oko 1,2 milijarde kuna, što joj je u stvari i najveći izvor prihoda. Tome u prilog govori podatak o dobrom poslovanju u šest mjeseci bez obzira na pad prihoda od oglašavanja. Doda li se tome podatak da se od ukupnih prihoda od komercijale na sva četiri TV programa (HTV 1 i 2, RTL i Nova) godišnje zaradi 91 milijun eura, a da se trećina iznosa odnosi na HTV, prednost javne televizije je dodatno veća. Komercijalne medije brine i to što se Vlada o tome ne brine, štoviše ide na ruku javnoj televiziji te u prijedlogu zakona predviđa tek smanjenje oglasnog prostora u prime timeu. Koordinacija se zalaže i za to da po uzoru na strane javne TV i naša bude u toj službi, odnosno da se manje bavi komercijalnim programom, odnosno zabavnim i sportskim. A trenutačno je situacija obrnuta.

– Novcem poreznih obveznika HTV se ponaša kao komercijalna televizija zbog načina oglašavanja, a zatim se na isti način ponaša prilikom ulaganja tog novca u svoj program. Nacionalna televizija trebala bi imati program od nacionalnog interesa. A tek manjim dijelom program može ostati komercijalni – komentira Jurleka.Na taj način popravila bi se i sadašnja slika istraživanja koja ukazuje na gubitak vodeće pozicije HTV-ova informativnog programa koji je prestigla Nova TV.

STRAVIČAN ZLOČIN

Majka učenice koja je bila u razredu za vrijeme napada ispričala detalje: Uletio u razred, djeca su se sakrila ispod klupa

Dječak koji je zadnji ostao u razredu je preminuo, a drugi dječak je ozlijeđen i prevezen u KBC Rebro. Bogović je ispričala kako njena djevojčica teško razgovara o napadu. "Trebalo je vremena da ona uopće poveže događaj. Iz svega se moglo saznati da je vidjela napadača, da je vidjela krv, da je vidjela napad na učiteljicu, nije vidjela nož" rekla je majka djevojčice.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 12

UK
Ugo Kajvez
15:13 27.09.2010.

Dam se kladiti da uz taj model ide moto, .. \"Vama poštenje nama vaš novac\" ...

SM
smjeskoh
08:55 27.09.2010.

Oh, da, komercijalnim televizijama smeta što se male tvrtke oglašavaju na TV i rade sve ne bi li dobile monopol na oglašavanje. Kad im odgovara, onda dozivaju tržište, a kad konkurencija spusti cijene onda je to damping.

DU
Deleted user
12:15 27.09.2010.

@smjeskoh A da li je u redu da HTV moze snizavati cijene zato sto zivi na grbaci gradjana, a \"konkurencija\" ovisi samo o reklamama?