Hrvatsko duhansko tržište u lanjskoj je godini palo čak 8 posto, čemu je osim ekonomske krize kumovalo i drastično povećanje poreza i liberalizacija tržišta, poskupljenje cigareta od 20 do 30 posto, zabrana oglašavanja duhanskih proizvoda na prodajnim mjestima te ograničavanje pušenja na javnim mjestima, kazao je na jučerašnjoj konferenciji za novinare predsjednik uprave TDR-a Davor Tomašković.
Cvjeta nelegalna trgovina
Uza sve to i pad maloprodaje od 20-ak posto, reklo bi se da su Hrvati manje popušili u lanjskoj godini. No, priča je potpuno drugačija - nakon odjeće i obuće, drugi proizvod po prioritetu po koji se odlazi preko granice su cigarete, kojih se lani, manjim dijelom na crno, a više kao pogranični promet, u Hrvatsku uvezlo oko 80 milijuna kutija, vrijednih oko milijardu kuna, čime je u proračunu izgubljeno između 450 i 500 milijuna kuna, objašnjava Tomašković.
I dok je država očekivala da će drastičnim izmjenama modela oporezivanja bolje puniti proračun, čime je postala jedina zemlja koja je nekoliko godina prije ulaska u EU dostigla tražene uvjete, od duhanske se industrije lani u njega slilo i jedan posto manje prihoda (od ukupno tri milijarde kuna iz sektora, TDR ga je napunio s oko 2,45 milijardi).
Rovinjska kompanija lani je izgubila 5,7 posto tržišnog udjela, od kojega je najveći dio izgubljenog tržišta osvojio Phillip Morris. Uz rastuću gospodarsku krizu i smanjenje poticaja duhanskoj industriji znatno se pogoršao i položaj uzgajivača duhana jer je u pitanje dovedena isplativost proizvodnje. S novim poskupljenjima, potrošači su se pak okrenuli nižim cjenovnim razredima. Tzv. low-segment tržišta povećao se sa 18 na 26 posto, pa se tako prodaja najjeftinijeg TDR-ova brenda york upeterostručila. S dva posto tržišnog udjela u veljači 2009., york je u veljači 2010. preuzeo vodeću poziciju osvajanjem čak 10 posto tržišnog udjela. Uz prosječnu mjesečnu plaću od 519 eura te cijenu ronhilla od 15 kuna, ispada da prosječnom pušaču čak 15 posto ukupnih prihoda ode na cigarete. Po paritetu kupovne moći u odnosu na EU ispada da po kutiji cigareta Hrvati plaćaju čak 5 eura!
Nastavi li se pak bespogovorno slijeđenje EU po pitanju nove trošarinske politike kojom se do 2018. izjednačavaju porezna opterećenja na sve cigarete, u nas će nestati jeftini brendovi cigareta, čime će biti dovedena u pitanje i budućnost proizvodnje duhana u RH, upozorava Tomašković, koji i u 2010. predviđa pad ukupnog tržišta od 5 do 8 posto, što će biti uvjetovano daljim padom maloprodaje, a ne povećenjem cijena, do kojih bi došlo zbog novih poreza. Ponovna zabrana pušenja od 9. travnja više će, smatra, pogoditi ugostitelje od kojih se tek manji broj prilagodio zakonskoj regulativi, nego duhansku industriju, objašnjava. Što se tiče najavljenog ulaska Japan Tobacco Industriesa u RH, Tomašković kaže kako poštuje konkurenciju koja je 50 do 70 puta veća od TDR-a, no već imaju iskustva sa sličnim kompanijama na domaćem tržištu i s njima se uspješno nose.
Iskorak u Iran vrijedan 30 milijuna eura
Unatoč velikim tržišnim promjenama TDR, tvrdi Tomašković, i dalje diktira tempo razvoja hrvatskog duhanskog tržišta. Tijekom prošle godine na tržište je lansirano devet novih proizvoda i tri limitirana izdanja, čime je TDR-ov portfelj proizvoda 30 posto veći u odnosu na godinu ranije. Prošle je godine lansirano i jubilarno izdanje ronhilla, čija je 30. obljetnica obilježila 2009. godinu u TDR-u, a ovih se dana očekuje lansiranje redizajniranog avangarda. Ronhill je i dalje uvjerljivi lider na hrvatskom tržištu, a među pet vodećih brandova na domaćem tržištu čak su četiri iz TDR-a. Dva najvažnija izvozna tržišta, BiH i Srbija, poreze povećavaju polako pa očekuju da će pad tržišta biti umjeren i neće utjecati na prodaju TDR-a koji na tim područjima povećava tržišni udjel.
U prošloj godini TDR je ostvario prodaju veću od 12,5 milijardi komada cigareta te prihod od 231 milijun eura. Više od 6,6 milijardi komada cigareta TDR je izvezao na strana tržišta te se još snažnije pozicionirao kao jedan od vodećih hrvatskih izvoznika, koji više od 50 posto svoje prodaje ostvaruje na inozemnim tržištima.
Početak 2010. u TDR-u je obilježio iskorak na tržište jugozapadne Azije i početak gradnje tvornice u Iranu. Investicija u Iranu vrijedna je 30 milijuna eura, a tvornica bi s radom trebala početi do kraja iduće godine.
Pametna naša država! Umjesto da se lova za HRVATSKE cigarete ostavlja doma pušači je iznose u BIH!!! Ali kaj je to čudno - pa mi smo najpametniji na Balkanu! I zato smo v riti!