Nakon 50.000 ruskih turista izgubljenih lani zbog viza, hrvatski bi turizam u 2014. mogao otrpjeti nove udarce iz Rusije. Trenutačno potražnja za ljetovanjem u Hrvatskoj na tamošnjem turističkom tržištu zaostaje do 30 posto i jadranski domaćini praktički samo uz dosta sreće mogu računati na lanjskih 158.000 Rusa. Zasad je realniji scenarij s desetak tisuća manje gostiju s ruskom putovnicom, no sve karte još nisu na stolu. Valja pričekati i kakvi će biti efekti dodatnih promidžbenih mjera Hrvatske turističke zajednice, koje je inicirao ministar Darko Lorencin.
– Rusi čine 1,5 posto našeg tržišta, poznati su kao dobri potrošači i poduzimamo sve kako bismo zaustavili pad. No, rezultat uvelike ovisi o gospodarskoj situaciji u zemlji iz koje stižu gosti. Recimo, lani je odlično gospodarsko stanje u Velikoj Britaniji ili Poljskoj donijelo dvoznamenkaste poraste iz tih zemalja. Slabljenje rublje svakako će negativno utjecati na planove ruskih turista, pa će i postizanje dobrih rezultata na ruskom tržištu ove godine biti dodatno otežano – kaže ministar Lorencin, koji napominje da su vijesti sa 20-ak drugih tržišta vrlo optimistične.
Ne dolaze bogataši
Sve će to, naravno, vrijediti ako kriza između Rusije i Ukrajine dodatno ne eskalira. Dogodi li se to, putovanja, posebice prema Europi, iz tog djela svijeta mogla bi pasti na simbolične brojke.
No, prema sadašnjem stanju, Ukrajinaca bi, za razliku od Rusa, ove sezone moglo biti čak i više nego lani. Buking je trenutačno bolji pa bi Jadran mogao ugostiti i 15.000 ukrajinskih gostiju više od lanjskih 69.000. Očekuje se, naime, da našu obalu odaberu i neki koji su običavali ljetovati na Krimu. Tamo se, naime, hoteli za ljetnu sezonu masovno neće otvarati, a godišnje su znali ugostiti po četiri milijuna Ukrajinaca.
– Svakako računamo sa 20, pa čak i 30 posto više ukrajinskih gostiju – potvrđuje Mladen Falkoni, direktor predstavništva HTZ-a u Moskvi, koji pokriva i Ukrajinu.
Skupoća i imidž
– Što se Rusa pak tiče, puno toga ovisi i političkoj situaciji i razvoju odnosa s Europskom unijom. Same vize, zbog kojih smo lani otrpjeli velike minuse, i dalje ne doprinose popularnosti neke zemlje, ali više nisu u fokusu. Kao najveći problem sada se nameću cijene u Hrvatskoj. Zemlja koja je donedavno bilježila gospodarski rast u rangu s Kinom ili Turskom sad se suočava sa stopom od minus jedan posto, vrijednost rublje u samo četiri mjeseca pala je, pak, čak 26 posto i Rusima je sve poskupjelo. Osjećaju to, naravno, i druge turističke zemlje, ali srednjem sloju Rusa Hrvatska je sada – preskupa. Ako nam i dolaze, iluzija je da nam dolaze bogataši, njima nemamo što ponuditi... – kaže M. Falkoni.
Usporedbe cijena s konkurentskim zemljama pokazale su, inače, da je za ruskog gosta hotelski smještaj, restorani, kafići, trgovine... u Hrvatskoj skuplji čak deset do 12 posto nego, recimo, u Španjolskoj. Što je još gore za hrvatski turistički imidž, naša se zemlja pokazala oko pet posto skupljom čak i od Italije. Ne začuđuje stoga što se Grčka, čija je ponuda 18 posto jeftinija od hrvatske, prodaje vrlo dobro.
Uskrs je jadranskim domaćinima donio oko 200.000 noćenja. Tijekom travnja turista bi trebalo biti oko 490.000, a noćenja oko 1,3 milijuna, odnosno od 7 do 9 posto više nego lani u travnju.
Mi cemo kao i svake godine u skandinavske zemlje. Nas 6 u kombi i adio, u dva-tri tjedna potrosimo koliko potrosi u tjedan dana prosjecni turisticki par u Hrvatskoj. Meni se Hrvatska totalno srozala, em su neki djelovi brutalno prenapuceni, cijene nisu "normalne" (ako se usporedi sa kvalitetom ponude), svi su zivcani, na svakom kutu me pokusavaju zajeb... i ponuda se vecinom odnosi na albanske pizze i cevape, ako oces nesto malo bolje oderu ti novcanik u lipu i jos ti serviraju smrznutu ribu iz Metroa.