Nekad privlačna tržišta Hrvatske i jugoistočne Europe danas uopće nisu prioritet velikih trgovačkih lanaca. Hrvatska, naime, nije ni među prvih 30 zemalja na top-ljestvici, dok se fokus globalnih igrača, pritisnutih usporenim izlaskom iz gospodarske krize, jakom tržišnom konkurencijom, ratom cjenovnim sniženjima i promjenjivim navikama potrošača, pomiče prema Brazilu i zemljama Južne Amerike, zaključak je globalnog istraživanja razvijenosti maloprodaje (GRDI – Global Retail Development indeks) konzultantske kuće A. T. Kearney za 2011. godinu.
Važan održivi rast
Prema riječima Zlatka Bazianca, konzultanta u A. T. Kearneyju, Hrvatska nije u biranom društvu u prvom redu zbog sporijeg izlaska iz krize te stagnacije potrošnje.
Još se ne zna kako će ulazak u EU utjecati na odluke trgovačkih lanaca za širenje u Hrvatskoj. No trenutačno, za razliku od RH i ostatka regije, tržišta Južne Amerike još nisu zasićena brojnim trgovačkim lancima i centrima, tako da je, uz veliku otpornost na gospodarsku krizu, rastući udio gradskog stanovništva te održivi rast maloprodaje, Brazil na najvišoj poziciji na ljestvici želja globalnih igrača. Zemlje Južne Amerike atraktivna su tržišta zbog impresivnog rasta od prosječnih 6 posto BDP-a ostvarena tijekom recesije, tako da se uz Brazil, među top 10 svjetskih odredišta, nalaze i Urugvaj, Čile i Peru, objašnjava Bazianec.
U posljednjih deset godina broj stanovnika u svijetu povećao se 11 posto, a prodaja trgovačkih lanaca po stanovniku gotovo se udvostručila, sa 2000 na 3850 dolara. Istodobno se površina trgovina utrostručila, sa 40 na 130 milijuna metara četvornih. U skladu s tim trgovački su lanci rasli i mijenjali svoje strategije. U ranim 2000. naglasak je bio na Istočnu Europu i nove članice EU. Kina je primanjem u Svjetsku trgovinsku organizaciju 2001. godine preuzela glavni fokus. Slijedilo je širenje tržišta u jugoistočnoj Aziji, Latinskoj Americi i na Bliskom istoku.
Kina pa Bliski istok
Gospodarska kriza ubrzala je promjenu ravnoteže i pomicanje fokusa sa Zapada na Istok. Zanimljivo je da je tijekom proteklih deset godina pet zemalja konzistentno plasirano među top 10 najzanimljivijih tržišta za širenje trgovačkih lanaca, a to su Kina, Indija, Rusija, Čile i Vijetnam. S tri od top 10 zemalja – Kuvajtom, Saudijskom Arabijom i Ujedinjenim Arapskim Emiratima, i Bliski je istok vrlo atraktivna regija, no očekivanja su da će uskoro glavni fokus za globalne trgovačke lance postati Afrika, komentira Bazianec.
U A.T. Kearneyju naglašavaju kako se retrospektivom 10 godina istraživanja globalnog indeksa razvoja trgovačkih lanaca pokazalo da je za to presudno sedam čimbenika – od odabira ciljanih tržišta, pri čemu treba kombinirati analize tržišta i osjećaj za lokalne potrebe u skladu sa svojim brendom, lokalnim partnerima i kvalitetnim djelatnicima, do dugoročne globalne strategije koja, ističu, u vrijeme globalnih kriza i političkih previranja nije za nestrpljive ili neumjerene. Pritom nikad ne treba podcijeniti potrošačka očekivanja za kvalitetnim lokacijama i tehnologijom, a ni sofisticiranost lokalne konkurencije, koja ne samo da razumije lokalnu kulturu, potrošače i regulativu nego i način poslovanja globalnih lanaca koje uspješno kopiraju.
O kojima igracima vi govorite, u Hrvatskoj propadaju Shopping Centri i nema kupaca, ako dodemu u EU biti ce jos manje kupaca jer ce puno pobjeci u INOZEMSTVO trbuhom za kruhom a place sve manje, a cijene sve vise, a mozda ce biti samo samo igraca ????????