Nova tvrtka, nastala izdvajanjem održavanja i naplate cestarine iz Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb, počet će poslovati od 1. siječnja 2013. godine. Imat će 3000 zaposlenih, a njihov broj bi se do 2015. godine trebao smanjiti na 2722. To je dio programa restrukturiranja HAC-a i ARZ-a koji je jučer predstavljen u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, a prema riječima ministra Siniše Hajdaša Dončića, ukupne uštede u te dvije tvrtke iznosit će oko 300 milijuna kuna.
Direktorov audi 6
Nova tvrtka za naplatu cestarine i održavanje sklopit će zatim ugovore s HAC-om i ARZ-om za obavljanje tih poslova, a predviđena je i privatizacija te tvrtke u kojoj će i radnici moći biti suvlasnici. A nakon što se iz njih izdvoje naplata cestarine i održavanje, u HAC-u će ostati raditi oko 200 ljudi, a u ARZ-u 172.
No ostalo je nejasno što će svi ti ljudi u tim tvrtkama raditi, pogotovo u ARZ-u koji pod sobom ima samo 180 kilometara autocesta, dok je pod HAC-om 868. To je dio nejasnoća u predstavljenim programima restrukturiranja u kojima ima puno otvorenih stavki i nedorečenosti, pa i krivih podataka. Tako je, primjerice, predsjednik uprave ARZ-a Željko Denona, kojem tvrtka plaća najam audija 6 od rent-a-car agencije 10.600 kuna mjesečno, u svojoj prezentaciji programa restrukturiranja ARZ-a naveo da je tvrtka završila 2011. godinu s gubitkom od 67,3 milijuna kuna iako je stvaran i službeni gubitak ARZ-a za tu godinu čak 370 milijuna kuna. Denona je tu razliku opravdao rekavši da je riječ o virtualnom novcu!?
Paralelno pak s formiranjem nove tvrtke za naplatu cestarine i održavanje, Vlada je krenula u izbor konzultanta koji bi pronašao koncesionara za autoceste u nadležnosti ARZ-a i HAC-a. Ministar Hajdaš Dončić kaže da se u davanje autocesta u koncesiju neće ići ispod cijene od 2,7 do tri milijarde eura.
– Ako monetizacijom autocesta dobijemo zadovoljavajući iznos, onda Vlada može smanjiti javni dug 14 do 15 posto – kazao je Hajdaš Dončić dodajući da restrukturiranje HAC-a i ARZ-a ide s monetizacijom, odnosno davanjem autocesta u koncesiju, ili bez nje.
Fondovi EU
A jedan od uvjeta pak za potencijalnog koncesionara bit će da nema povišenja cijena cestarine, kako reče ministar, neće biti manipulacije cestarinom, nego će se njena cijena samo usklađivati s inflacijom. No dok se s jedne strane kuju planovi o davanju već izgrađenih autocesta u koncesiju, pravdajući to i visokim zaduženjem HAC-a i ARZ-a koji su ih gradili, s druge strane u Ministarstvu i HAC-u razmišljaju i o novim zaduženjima za gradnju autoceste Žuta Lokva – Rijeka i zagrebačke obilaznice te za dovršetak koridora 5C.
Ti projekti su, kazao je predsjednik uprave HAC-a Dražen Guštin, vrijedni oko 17 milijardi kuna, a moguće ih je sa 40-postotnim iznosom financirati iz fondova EU, dok bi se ostatak, oko 10 milijardi kuna, mogao osigurati kreditom!
No ipak postoji mogućnost da se i te, neizgrađene autoceste, daju u koncesiju. A to bi bio puno suvisliji potez.
Autocesta do Zadra još uvijek nije isplativa ali se približava isplativosti u većem svojem dijelu. Od Zadra do Splita nije i neće biti isplativa u narednih 20 godina. Od Splita do Dubrovnika niti za 30 godina za koliko se autoceste i grade. Trebalo je od Splita graditi brzu cestu, a ne autocestu punog profila. Struku nitko nije uvažavao. Niti je itko javno objavio projekcije prometa, kako bi se sav ovaj bačeni novac barem dijelom sačuvao. Ali rodno selo dr. Sanadera trebalo je dobiti autocestu i svoj izlaz, pa eto ode Hrvatska u dužničko ropstvo.