Izmjenom zakona ove je godine ukinut PDV na kamate u financijskom leasingu, dosad uglavnom namijenjenom pravnim osobama, čime se približio bankarskom kreditu i postao pogodan i za fizičke osobe. Zbog PDV-a koji nisu mogli odbiti kao pretporez, dosad im je leasing bio mnogo neisplativiji od autokredita. Leasing je prikladan za klijente koji nisu spremni na velika financijska opterećenja tijekom trajanja leasinga, a nakon isteka predmet leasinga mogu otkupiti ili uzeti novi. Nekoliko je detalja na koje treba paziti; važno je znati u kojoj se valuti ugovara financiranje i jesu li posrijedi fiksne ili varijabilne kamate. Švicarski franak ni u leasingu više nije poželjna valuta, a u trendu je trenutačno euro, uz koji većina kuća veže ugovaranje leasinga. Fiksne kamate mogu biti zajamčene za cijelo ili određeno vrijeme financiranja, ali su zato znatno veće. U Hypo-Leasing Kroatien upozoravaju da nije svejedno ulazi li se u leasing u sezoni visoke ili niske vrijednosti Euribora te je bitno procijenili koliko se dobrih i loših faza može očekivati tijekom trajanja ugovora. Kretanja referentnih kamatnih stopa i tečaja ciklična su i postoje razdoblja viših i nižih vrijednosti.
– Nije sve ni u kamatnoj stopi, treba gledati koliko se često ona može mijenjati. U praksi je to najčešće svaka tri ili šest mjeseci – napominju.
Kod leasinga postoje i popratni troškovi koji se odnose na osiguranje, servise, prijevremenu otplatu, osiguranje potraživanja, depozit... Dodatna je obveza kasko-osiguranje za cijelo vrijeme trajanja leasinga.
– U slučaju nezgode uz krivnju klijenta, šteta se pokriva iz te police. U slučaju krađe, dolazi do prekida ugovora o leasingu, jer više nema objekta leasinga, te se radi konačni obračun. Da nema pokrića u polici osiguranja, kompletnu preostalu vrijednost klijent bi morao platiti samostalno - objasnila je Renata Pondeljak, predsjednica uprave OTP Leasinga.
Da je riječ o bankovnim kreditu, vozilo bi i dalje otplaćivao iako ga više ne bi bilo. No, sva davanja koja i inače postoje kod upotrebe vozila postoje i ovdje.
– Tako, primjerice, i posebni porez na vozila, popularno zvan porez na luksuz, dospijeva redovito godišnje na leasing društvo, a mi ga prefakturiramo klijentima. Jako je važno da klijenti unaprijed to razumiju jer taj bi isti porez dobio i da je vozilo kupio za gotovinu ili na kredit – kaže R. Pondeljak.
Troškovi leasing kuće dodatno iznose između jedan i 1,8 posto nabavne vrijednosti vozila. Često postoje i posebni ugovori s pojedinim autokućama, a osim vozila financira se oprema, strojevi, plovila i nekretnine.
Zbog tržišne situacije, u tijeku su brojne akcije, među kojima i one u kojima troškove kasko-osiguranja ne plaća klijent, već su uključeni u ratu leasinga.
Klijenti koji u financiranje ulaze s mišlju da će leasing otplatiti i prije konačnog roka trebaju se upoznati s dodatnim detaljima. Osim troška za prijevremeni raskid ugovora, u Hypo Leasingu upozoravaju da postoji mogućnost i eventualne naknade štete na vozilu ako je trošeno intenzivnije od ugovorom predviđenog, primjerice, u slučaju da je prijeđeno 80 tisuća kilometara umjesto ugovorenih 50 tisuća na kraju druge godine. Potrebno je uračunati i nepodmirene premije osiguranja i neplaćene kazne za parkiranje.
Umirovljenici također mogu ugovoriti leasing, no uglavnom je uvjetovan životnom dobi i iznosom mirovine u odnosu na ukupna zaduženja. Prelaze li obveze trećinu mirovine, moguće je ugovoriti povećan udio u financiranju, dodatni zalog u obliku depozita u banci, jamca i slično. Svaka institucija ima svoje kriterije i ograničenja. U OTP leasingu dobna je granica nakon isteka leasinga 65 godina, uz SG leasingu 72 godine, a Hypo Leasing takvih ograničenja nema.
– Financiranje leasingom ne diskriminira i dostupno je svakome tko zadovolji uvjete, odnosno posjeduje dobar rejting neovisno o tome je li riječ o privatnoj ili pravnoj osobi – ističu.
Bez PDV-a, leasing postao povoljniji od kredita
U Raiffeisen Leasingu izračunali su da ukidanje PDV-a na kamatu za vozilo od 100 tisuća kuna, u razdoblju od pet godina štedi oko 3700 kuna.
– Trenutačno je leasing povoljniji od kredita s obzirom na nižu kamatu i trošak obrade te nepostojanje dodatnih troškova – osiguranja kredita i solemnizacije ugovora. Neki će klijenti dati prednost kreditu koji omogućava financiranje u 100-postotnom iznosu vrijednosti vozila te zbog činjenice da kasko-osiguranje vozila nije obvezno za cijelo vrijeme trajanja ugovora, dok će drugi preferirati leasing za koji nije potrebno imati jamca – objašnjavaju.