Rast izvoza o kojem se u posljednje vrijeme s ushitom govori treba zahvaliti novim izvoznicima; malim i srednjim tvrtkama. Upravo je taj najmanji segment domaćeg biznisa od početka krize povećao izvoz, dok su velike tvrtke, koje u njemu sudjeluju s čak 60 posto, smanjile prodaju na inozemnim tržištima.
– Od 2008. do 2013. velika poduzeća smanjila su izvoz za četiri milijarde kuna, a sav rast dolazi od malih i srednjih poduzetnika koji su ga povećali za 4,5 milijardi kuna – rekao je Jurica Zrnc iz Hrvatske narodne banke na okruglom stolu magazina Banka “Otkrivamo nove hrvatske izvoznike”. Upravo male tvrtke, najpogođenije krizom, okrenule su se stranim tržištima, dok je velike tvrtke zaštitila relativno snažna domaća pozicija.
Problem izvoza, osim sporog oporavka i neiskorištenog potencijala stranih investicija, leži u ‘nesreći’ Hrvatske da su najvažniji trgovinski partneri i sami u problemima. Održivost izvoza bit će moguća samo ako se proširi okosnica od oko 300 velikih tvrtki stvaranjem novih izvoznika i restrukturiranjem postojećih, smatra Zrnc. Čelnik Končar grupe i udruge domaćih izvoznika Darinko Bago poručio je da se novi model domaćeg rasta mora temeljiti na proizvodnji robe i usluga te izvozu, a ne kao dosad na zaduživanju.
>> 'EU je zajednica ne samo 28 članica, nego i 510 milijuna potencijalnih kupaca'