Dok su se dosadašnje velike promjene u poslovnom svijetu najčešće događale postepeno, prelazak na novi način rada uzrokovan pandemijom dogodio se preko noći i ostavio mnoge kompanije izgubljenima. Osim obaveznog pridržavanja osnovnih mjera propisanih na nacionalnoj razini, reakcije tvrtki na ovakve izvanredne i nepredviđene okolnosti bile su raznolike. Bazične dobre prakse koje su svi odgovorni poslodavci morali usvojiti ticale su se provođenja higijenskih mjera i redovitog nadzora zdravlja zaposlenika, no posebno dobre organizacije nizom su drugih inicijativa pružile svojim zaposlenicima osjećaje dobrobiti i sigurnosti, izrazito važne za održavanje produktivnosti u vrijeme krize.
Upravo iz je tih razloga tvrtka SELECTIO, vodeća hrvatska tvrtka specijalizirana za savjetovanje u ljudskim resursima i potragu za kadrovima, krenula u razmjenu znanja i iskustava različitih organizacija te najboljih svjetskih praksi u nošenju s krizom. Cilj je bio prepoznati kvalitetne prakse upravljanja zaposlenicima u nepredvidljivim okolnostima te potaknuti razmjenu među kompanijama.
Inače, tvrtka SELECTIO javnosti je poznata i po tome što već gotovo petnaest godina promiče dobre prakse u ljudskim resursima kroz certifikat Poslodavac Partner (CEP). Riječ je o certifikatu koji, kao najviše priznanje HR struke, tvrtka SELECTIO dodjeljuje onim kompanijama koje tijekom detaljnog procesa ocjenjivanja zadovolje standarde za kvalitetno upravljanje ljudskim resursima. Tijekom godina, preko 120 kompanija u Hrvatskoj i regiji prošlo je kroz certifikacijski proces, a trenutno standarde za dobivanje certifikata zadovoljava 60 kompanija u Hrvatskoj, Austriji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Rusiji, Sloveniji i Srbiji.
„Već na samom početku pandemije uvidjeli smo kako će osim standardnih praksi upravljanja zaposlenicima, ove godine, ali i ubuduće, zaposlenicima i menadžmentu biti potrebna dodatna podrška, snažniji naglasak na transparentnoj komunikaciji te mnogo veća fleksibilnost prilikom organizacije rada i kreiranja strategije kompanije.“, objasnio je Aleksandar Zemunić, Direktor tvrtke SELECTIO.
Izvrsnost u izazovima – novo priznanje HR struke
Tako je nastao projekt Izvrsnost u izazovima, priznanje koje od lipnja ove godine tvrtka SELECTIO dodjeljuje onim kompanijama koje su, nakon nezavisne evaluacije svojih praksi i inicijativa, pokazale kvalitetno upravljanje i brigu o zaposlenicima u nepredvidljivim okolnostima. „Povratne informacije poduzeća pokazale su se odličnima, puno je organizacija spremno podijeliti svoje dobre prakse, a rado usvajaju i iskustva drugih organizacija.“ istaknuo je Aleksandar Zemunić. U ovom trenutku, gotovo se 40 kompanija u Hrvatskoj može pohvaliti statusom nositelja priznanja Izvrsnost u izazovima, a svakim danom ta brojka sve više raste, kako su prijave za sudjelovanje u projektu i dalje otvorene.
Tijekom istraživanja onoga što čini razliku između kompanija koje su se uspješno prilagodile novonastalim okolnostima i kompanija koje su posrnule, SELECTIO je utvrdio sedam najvažnijih područja:
- Agilni HR
- Strateško planiranje i organizacija rada
- Krizna komunikacija
- Fizičko zdravlje i sigurnost zaposlenika
- Osnaživanje i dobrobit zaposlenika
- Leadership u vrijeme krize
- Tehnološka i digitalna spremnost
Porast angažiranosti i motivacije
Uspješne kompanije vrlo su agilno pristupile novonastalim okolnostima, a ključnu je ulogu u upravljanju krizom, uz menadžment i interne komunikacije, imao odjel ljudskih resursa. Uspješne su kompanije razvile nekoliko scenarija za nastavak poslovanja, sukladno intenzitetu i trajanju krize, a također su i definirale najvažnije strateške ciljeve za ovaj period. No, presudno je bilo i pravovremeno prepoznati potrebu za revizijama planova i prilagođavanjem organizacije rada.
Kompanije nositelji priznanja Izvrsnost u izazovima primijetile su da im fluktuacija zaposlenika nije porasla u ovom periodu, a djelu njih čak se i smanjila. Također, čak su tri četvrtine uspješnih kompanija tijekom ovog perioda provele istraživanje zadovoljstva svojih zaposlenika i organizacijske klime, a primijetili su porast angažiranosti i motivacije. Za to je, između ostalog, zaslužno stavljanje velikog naglaska na sustavnu, pravovremenu, dvosmjernu i kontinuiranu komunikaciju prema i sa svim zaposlenicima. Uspješne kompanije za komunikaciju koriste nekoliko različitih komunikacijskih platformi, a velik broj njih kreirao je posebnu e-mail adresu te poseban web portal posvećen informacijama vezanima uz nošenje s koronavirusom. Vrlo se važnim pokazalo zaposlenicima kontinuirano izražavati zahvalnost te fokus održati na optimizmu i zajedništvu.
Ono o čemu su organizacije nositelji ovog priznanja posebno vodile brigu svakako je sigurnost i zdravlje zaposlenika, kao i njihova psihološka dobrobit. Primarna mjera održavanja fizičkog zdravlja bila je brzo uvođenje rada od kuće za sve zaposlenike čiji opis posla to omogućava, te posebne mjere za one zaposlenike za koje je postojala potreba nastavka rada na radnom mjestu. Također, nakon popuštanja epidemioloških mjera, povratak u urede odvijao se planski i sustavno, vodeći brigu o specifičnim situacijama pojedinih zaposlenika. Stvar koja posebno izdvaja kompanije nositelje priznanja Izvrsnost u izazovima su programi podrške zaposlenicima i njihovim obiteljima u nošenju sa stresom i neizvjesnošću. Čak je 80% kompanija organiziralo različite vrste podrške za zaposlenike u suradnji sa stručnjacima za mentalno zdravlje, najčešće u obliku besplatnih savjetodavnih linija i dodatnih relevantnih edukacijskih programa.
Dobro rukovođenje je ključno
Kompanije nositelji priznanja Izvrsnost u izazovima odmah su prepoznale da posebnu podršku u ovom periodu trebaju pružiti svojim rukovoditeljima za upravljanje timovima i nošenje s promjenama. Uspješne kompanije kontinuirano su dodatno osnaživale rukovoditelje pružanjem važnih uputa i smjernica, kao i edukacijskim programima usmjerenima na ključne kompetencije u vrijeme krize – spremnost na promjene i spremnost za razvoj. „Tijekom ove krize postalo je jasno vidljivo jesu li rukovoditelji sustavno pripremani za upravljanje promjenama i upravljanje kriznim situacijama, jesu li definirane ključne kompetencije rukovoditelja za vrijeme i nakon krize te pružaju li rukovoditelji svojim zaposlenicima redovito sve ključne informacije.“, naglasio je Aleksandar Zemunić, Direktor tvrtke SELECTIO. Pokazalo se da je preko 90% uspješnih kompanija svojim rukovoditeljima pružilo dodatne oblike podrške za upravljanje u krizi. Nažalost, velik broj uprava i rukovoditelja se pokazao nedorastao i nespreman nositi se s ovakvim izazovima.
Naravno, u prilagodbi na novonastale uvjete rada, važnu je ulogu imalo i ulaganje u tehnološku i digitalnu osposobljenost. Uspješne kompanije omogućile su svojim zaposlenicima sve tehnološke i digitalne alate potrebne za rad u promijenjenim okolnostima, a uvedeni su i dodatni komunikacijski alati kako bi se povećala efikasnost komunikacije u radu od kuće. Iako je poslodavcima fokus bio na vlastitim zaposlenicima, nisu izostale ni inicijative društveno odgovornog poslovanja koje su najčešće uključivale financijske i materijalne donacije za medicinske institucije i poslovne partnere koji su bili teže pogođeni krizom.
„Zaista smo ponosni na projekt Izvrsnost u izazovima, a od klijenata redovito dobivamo povratne informacije kako im je bilo zadovoljstvo prolaziti kroz ovakav proces evaluacije. Mnogi kažu kako su napokon dobili priliku sustavno sagledati ogroman napor koji su posljednjih mjeseci uložili u brigu o zaposlenicima i nastavak poslovanja, te za to dobiti i priznanje. Posebno me veseli što nositelji priznanja redom ističu da su najponosniji na to što su ovu krizu prebrodili u duhu zajedništva i solidarnosti.“, rekla je Martina Kessler, Head of Organizational Development Solutions tvrtke SELECTIO.
Za više informacija obratite se na: