Malo i srednje poduzetništvo u Hrvatskoj generira preko 40 posto ukupnog izvoza realnog sektora te zapošljava više od 65 posto svih zaposlenih.
U želji da potakne upravo taj segment i upozna javnost s pokretačima hrvatskog gospodarstva, Poslovni dnevnik je odlučio pokrenuti projekt Poslovni uzlet. Cilj je odabrati 500 najuspješnijih malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj koji su proteklih pet godina ostvarili rast prihoda, broja zaposlenih i ocjene boniteta te im, uz pomoć partnera, pružiti alate i edukacije da postanu još bolji i uspješniji. No, da 500 najboljih ne bi bilo izabrano samo iz najrazvijenijih područja, Hrvatska je podijeljena u pet regija - istočnu Hrvatsku, središnju i sjeverozapadnu Hrvatsku, Grad Zagreb, Istru, Primorje i gorsku Hrvatsku te južnu Hrvatsku. Iz tih će regija biti odabrano po stotinu najuspješnijih prema devet kriterija EFQM poslovne izvrsnosti.
U sklopu projekta detaljno će biti predstavljene i specifičnosti svake od regija te će se analizirati stanje segmenta malog i srednjeg poduzetništva u svakoj pojedinoj županiji. Cilj je dubinski analizirati situaciju, istražiti potencijale te skrenuti pozornost javnosti na njih. Projekt će trajati cijelu godinu, a u sklopu njega će se održati dvije regionalne te jedna nacionalna manifestacija na kojoj će biti proglašena tri najbolja poduzetnika u zemlji.Iako naoko možda izgleda jednostavno, izabrati poduzetnike koji su izvrsni po svim kriterijima nije jednostavno, pogotovo ne u uvjetima u kojima poslovanje mnogih poduzetnika trpi posljedice krize. No da bi izabrali zaista najbolje, Poslovni dnevnik je za partnera uzeo tvrtku Bisnode.
Bisnode je kao stručni partner projekta odgovoran za metodološki i analitički aspekt projekta Poslovni uzlet. Sam odabir, provjera i rangiranje poduzetnika temelji se na pomno osmišljenoj i detaljnoj metodologiji, odnosno prilagođenom EFQM modelu za upravljanje i mjerenje izvrsnosti, a kako je vjerodostojnost projekta izuzetno važna Poslovni je dnevnik oformio stručnu komisiju, sastavljenu od stručnjaka iz raznih poslovnih područja i gospodarskih organizacija i institucija, koja vodi računa o odabiru poduzetnika.
Nema prijava
"Važno je napomenuti da se poduzetnici ne moraju prijaviti za sudjelovanje u ovom projektu, već su automatski nominirani u inicijalnoj fazi odabira temeljem analize financijskih podataka i izvedenih pokazatelja dostupnih iz godišnjih financijskih izvještaja poduzetnika, obveznika njihove predaje u javni registar. Na inicijalnoj listi nominiranih malih i srednjih poduzetnika naći će se svi koji aktivno posluju od 2009. godine, dakle punih pet kalendarskih godina te koji u 2009. imaju najmanje jednu zaposlenu osobu, i ne više od 300 zaposlenika u bilo kojoj godini u periodu od 2009. do 2013. To su poduzetnici koji su u promatranih pet godina ostvarili operativnu i neto dobit, imali pozitivan neto radni kapital, redovito isplaćivali neto plaće, i to veće od prosjeka djelatnosti, za svoje poslovanje bili ocijenjeni s dobrim, vrlo dobrim i odličnim Bisnode ocjenama boniteta (A,B,C), i kontinuirano ih poboljšavali ili zadržavali one odlične", objašnjava Lidija Šimrak, voditeljica projekta Poslovni uzlet dodajući kako nakon inicijalne faze odabira poduzetnika slijedi još nekoliko koraka do odabira regionalnih, a nakon toga i nacionalnih laureata.
Ulazak u bazu
"Već sam odabir u inicijalnu bazu ukazuje da se radi o dobrom poslovnom subjektu, a negativne ocjene po nekom od parametara služe samo da se među dobrima prepoznaju izvrsni", napominje Šimrak najavljujući kako će provjeru poslovnih subjekata, osim stručne komisije i izvršnog odbora projekta, provjeravati i redakcija Poslovnog dnevnika. Odabir najboljih poduzetnika teći će u nekoliko faza počevši od odabira, odnosno izuzimanja onih koji se prema temeljnoj djelatnosti kojom se bave uopće mogu naći u konkurenciji. Zatim slijedi promatranje petogodišnjih trendova rasta prema prihodima, broju zaposlenih i ocjeni boniteta te mjerenje izvrsnosti prema već spomenutom EFQM modelu izvrsnosti. Nakon što stručna komisija i izvršni odbor detaljno provjere vjerodostojnost podataka svakog nominiranog poduzetnika, sastavlja se ljestvica izvrsnih poduzetnika. Na kraju, nakon detaljne provjere prvih 20 poduzetnika u svakoj regiji, Poslovni dnevnik proglasit će najbolja tri poduzetnika Poslovnog uzleta 2014. na regionalnoj i na nacionalnoj razini.
Pojašnjenje kriterija
1. Izuzeća iz formalnih razloga
Poduzetnici za koje se prema njihovoj temeljnoj djelatnosti procjenjuje da nisu značajnije tržišno orijentirani, poput komunalnih poduzeća i javnih ustanova te javnih bilježnika i odvjetnika, kao i financijske institucije (zbog drugačije strukture financijskih izvješća), nisu uključeni u sudjelovanje u projektu. U slučaju da je protiv tvrtke i/ili rukovodstva otvorena istraga ili postoji presuda zbog gospodarskih ili drugih teških prijestupa u poslovanju, odnosno postoji osnovana sumnja u legalnost poslovanja poduzetnika, biti će isključeni iz nominacije u projekt. Poduzetnici koji su u blokadi, u predstečajnoj nagodbi ili veliki porezni dužnici također ne mogu sudjelovati u projektu.
2. Promatranje petogodišnjih trendova rasta
Nakon što je odabrana inicijalna baza poduzetnika promatraju se petogodišnji trendovi rasta na tri ključne pozicije: poslovni prihodi, broj zaposlenih i ocjena boniteta. Po svakoj od tri kategorije izračunava se ocjena rasta povezivanjem mjerenja dva indeksa rasta: mjerenje rasta 2013. u odnosu na 2012. kroz apsolutne i postotne iznose te mjerenje rasta u odnosu na prosjek prethodne četiri godine kroz apsolutne i postotne iznose. Ocjene se ponderiraju te objedinjuju u jednu u rasponu od 10 do jedan.
3. Mjerenje izvrsnosti po kriterijima EFQM modela mjerenja i upravljanja izvrsnosti
EFQM model izvrsnosti temelji se na pretpostavci da se izvrsni cjelokupni rezultati poduzetnika ostvareni kroz izvrsne odnose prema kupcima, zaposlenicima, društvu i prirodnom okruženju postižu izvrsnim vodstvom koje definira strateške namjere i strategiju, a provode i operativno unapređuju kompetentni i motivirani zaposlenici, u suradnji s dobavljačima, investitorima i drugim partnerima, efikasno koristeći raspoložive materijalne i nematerijalne resurse. U tom smislu, korištenjem financijskih podataka i pokazatelja te drugih nefinancijskih informacija, kao i kroz intervjue s ovlaštenim osobama poduzetnika, stručni žiri će ocijeniti stupanj izvrsnosti malih i srednjih poduzetničkih organizacija fokusiranjem na osam temeljnih načela:
1. Vođenje organizacije misijom i vizijom, u skladu s njenim temeljnim vrijednostima
2. Postizanje uravnoteženih rezultata, na korist svih dionika organizacije
3. Isporuka proizvoda, usluga i rješenja s odgovarajućom dodanom vrijednosti za kupce
4. Efikasno upravljanje procesima
5. Ostvarivanje uspjeha kroz kompetentne i motivirane ljude
6. Njegovanje kreativnosti i inovativnosti
7. Izgradnja partnerstva
8. Preuzimanje odgovornosti za održivu budućnost
4. Stvaranje regionalnih ljestvica
Nakon što stručna komisija i izvršni odbor projekta detaljno provjere vjerodostojnost svih podataka za svakog nominiranog poduzetnika, izraditi će se preliminarne regionalne ljestvice izvrsnih poduzetnika projekta Poslovni uzlet 2014. Za prvih 20 nominiranih poslovnih subjekata u svakoj regiji provesti će se dodatni dubinski intervjui i kvalitativne analize u svrhu donošenja konačnih odluka o laureatima.
5. Odabir prva tri poduzetnika projekta Poslovni uzlet 2014.
Nakon iscrpne obrade svih podataka, stručna komisija Poslovnog uzleta donijet će konačnu odluku o prva tri poduzetnika po regijama te u cijeloj Hrvatskoj. Laureati iz regija bit će proglašeni tijekom listopada i studenoga, a nacionalna manifestacija na kojoj će biti proglašena tri najbolja podzetnika projekta Poslovni uzlet održat će se u prosincu.