ISKUSTVA PREZADUŽENIH

Kako sam izašla iz blokade i oslobodila se prezaduženosti

Foto: Shutterstock
Kako sam izašla iz blokade i oslobodila se prezaduženosti
30.11.2020.
u 08:55
Donosimo osobnu priču Ivane S. koja se suočila s financijskim poteškoćama
Pogledaj originalni članak

Tema prezaduženih i ovršenih građana zaokuplja hrvatsku javnost već duži niz godina, a zbog posljedica pandemije koronavirusa ponovno je došla u fokus. Broj građana s financijskim poteškoćama zasigurno je porastao, zbog čega je važno isticati mogućnosti koje su građanima na raspolaganju te pružiti dostupna rješenja.

Najvažnije je suočiti se s problemom i znati da rješenje postoji te da je važno pronaći savjetodavnu podršku i problemu pristupiti pristupiti individualno i proaktivno. U nastavku donosimo iskustvo Ivane S. koja je imala financijske poteškoće dugi niz godina.

- Naime, 2008. godine mi je blokiran račun bez ikakvih prijašnjih obavijesti, jer navodno „nisam platila tri računa fiksne linije koji su se odnosili na period iz 2004. godine“. To nije bila istina, a kako oduvijek čuvam svu dokumentaciju, pa čak i račune iz trgovine od kupovine kućnih namirnica, tako sam iz registratora izvadila uplatnice koje sam platila gotovinskom uplatom. No u tom trenutku to više nije bilo važno, jer moj račun je bio blokiran, a plaća koja je sjela za taj mjesec mi je oduzeta u cijelosti. Tada sam još živjela u braku s bivšim suprugom, ulagali smo u kuću njegovih roditelja i imala sam dva kredita koja sam do tog trenutka redovito otplaćivala, u mjesečnim ratama svaki po 2.500 kuna. Ne moram naglašavati da i sami prema rati kredita možete vidjeti kako su moja primanja bila dostojna da četvoročlana obitelj živi – naglasila je Ivana S. svoju priču i iskustvo te probleme s kojima se suočavaju naši brojni sugrađani.

Važno je napomenuti da građani imaju mogućnost besplatno provjeriti stanje blokade računa putem usluge E-blokade za građane, putem telefona 0800 0080, osobnim odlaskom u najbližu poslovnicu Fine i putem Online sustava za predaju dokumentacije u Fini.

Podsjetimo, ako je račun ovršenika blokiran ili ovršenik raspolaže informacijom da je u Fini zaprimljena osnova za plaćanje po kojoj će biti ovršen, može u Fini zatražiti otvaranje posebnog (zaštićenog) računa na koji će se isplaćivati primanja koja su izuzeta od ovrhe ili nad kojima je ovrha ograničena. Za otvaranje, vođenje i zatvaranje zaštićenog računa banke ne naplaćuju naknadu, a s novcem na zaštićenom računu građani mogu raspolagati bez ograničenja.

Život preokrenut naglavačke

Financijske poteškoće naše sugovornice Ivane S. protegnule su se na sljedećih pet godina.

- Tvrtka u kojoj radim upada svakim danom u sve veće probleme, otpuštaju djelatnike, smanjuju primanja i do 30% te više ne isplaćuju redovito plaće. Na sebi primjećujem da mi je narušeno zadravlje, djeca koja su u tom trenutku imala 6 i 18 godina ne razumiju što nas je snašlo, osim da se sa mnom i njihovim ocem nešto događa – nastavlja Ivana S. o iskustvu koje joj je zbog svakodnevnog stresa uzrokovalo depresiju i pad imuniteta te narušilo zdravlje. U tom trenutku daje otkaz jer firma u kojoj je bila zaposlena nije imala rješenja za opstanak.

- Narednih mjeseci bezuspješno pokušavam pronaći novi posao, od 600 poslanih molbi dobila sam svega desetak odgovora, a i oni su nažalost bili negativni. U sljedećih godinu dana napuštaju me apsolutno svi, od mojih najbližih do rodbine i prijatelja, i odjednom se nalazim potpuno sama, bez ikakvih primanja, bez krova nad glavom i bez djece koja nisu smjela poći samnom jer mi se prijetilo ubojstvom. Pale sam na svijetu – govori nam Ivana s tugom u glasu, prisjećajući se kroz što je sve prolazila.

Novi početak

Konačno pronalazi posao u svojoj struci, s djetetom je podstanar, uspijeva riješiti mjesečna davanja i odlučuje „guglati“ postoji li netko ili nešto da ju može imalo savjetovati kako iskorijeniti strah od ovrhe jer nema ni snage ni želje otići provjeriti stanje duga u Fini.

- Kada sam zadnji put provjeravala, dug je bio preko 200.000 kuna s kamatama! Čim mi je sjela prva plaća na tekući račun, od nje se uredno uzela četvrtina koja je namijenjena za isplatu dugova – priča nam Ivana, no uz osmijeh govori da napokon dolazi do prekretnice.

- Tada slučajno početkom ove godine na internetu nailazim na Savjetovalište za pomoć izlaska iz prezaduženosti, koje je vodila jedna tvrtka specijalizirana za financijsko savjetovanje. Nazovem, ali bez ikakvih nadanja jer sam izgubila nadu da postoji moguće rješenje za moju situaciju. Objasnila sam ukratko o čemu se radi, a oni su mi savjetovali što bih trebala prikupiti od dokumentacije kako bi se pokušalo ući u proces stabiliziranja financijske situacije. Mislim si „Ma ok, to mi je samo da me se riješi što prije, a ionako od toga neće biti ništa“. Malo po malo i dokument po dokument, sve više sam imala nadu u barem u maleni pomak. U tom trenutku dogodila se COVID situacija, nazvala me zaposlenica tvrtke za financijsko savjetovanje i rekla kako trenutno nažalost sve malo kasni. Eto, mislim si, opet ništa i samo sam se prije vremena poveselila da više neću biti građanin drugog reda“ – govori nam Ivana koja je strpljivo čekala rješenje za svoju situaciju.

Tako je i bilo. Potrajalo je malo duže, ali zbog ove „nove normalne“ situacije uzrokovane pandemijom. Ivana i njezino dijete od srpnja ove godine konačno lakše dišu jer je blokada zatvorena.

- I dalje smo podstanari, plaćamo sve na vrijeme, u kreditu sam, ali smo sretne. Presretne! Možda je rješavanje blokade nekome tko ima prijatelje, rodbinu, poznanike, i tko bi im mogao pomoći u tome puno jednostavniji proces, no u mom slučaju se pokazao dugotrajan, mukotrpan i jako jako stresan.– priča nam Ivana, dodajući kako smatra da je u njezinom slučaju najveća pogreška bila strah od dugova i strah od toga što će drugi reći. No danas shvaća da su takvi strahovi bili neutemeljeni i da joj je bila potrebna podrška koja će ju usmjeriti na pravi put.  

- Danas živim život punim plućima, znala sam i onda jako dobro koliko mogu i koliko vrijedim kao osoba i čovjek, a danas razmišljam na način da, kada osjetim strah prema nečemu, odmah se suočavam s njime – zaključuje Ivana S. koja je najbolji dokaz da se u prezaduženosti zaista može naći gotovo svatko, no najvažnije je zapamtiti da rješenja postoje i znati gdje potražiti pomoć jer velik broj blokiranih s redovnim primanjima može izaći iz blokade, a da toga nisu ni svjesni.

Saznajte sve informacije o dostupnim mogućnostima financijskog oporavka i o besplatnom individualnom savjetovanju koje vam je dostupno u poslovnici Fine u Vukovarskoj 70 u Zagrebu svakim radnim danom od 9.00 do 17.30 sati. Također, građani mogu dobiti sve informacije o aktivnostima putem email adrese info@padobran.hr i telefonskog broja: 01/4844877. U ovisnosti o razvoju epidemiološke situacije, savjetovanja će se u narednom razdoblju održavati i u drugim većim gradovima u Hrvatskoj.

Sve navedene aktivnosti organiziraju se u sklopu informativno-edukativne kampanje „Znanjem do financijskog oporavka - upravljanje osobnim financijama u doba pandemije“ koju organiziraju Hrvatska udruga banaka i Udruga Padobran u suradnji s partnerima.

Više informacija pronađite na web stranici www.znanjemdofinancijskogoporavka.hr.

Sadržaj nastao u suradnji sa Hrvatskom udrugom banaka.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr