U Zagreb ovaj tjedan stiže Ning Jizhe, drugi čovjek National Development and Reform Commisiona (NDRC) Narodne Republike Kine. NDRC je ključno državno tijelo koje se bavi razvojem i reformama i dio je Nacionalnog vijeća Kine.
Glavni su razlog Jizheova dolaska u Hrvatsku Luka Rijeka i projekt nizinske pruge. Kako kažu naši dobro upućeni sugovornici, Kinezi će hrvatskoj Vladi ovaj put dati zadnju priliku da im omogući ulaganje u gradnju kontejnerskog terminala na Krku i gradnju nove, dvokolosiječne pruge od Rijeke do Zagreba koja se onda dalje nastavlja prema Botovu, na hrvatsko-mađarskoj granici.
Naši sugovornici ističu da su Kinezi jako zainteresirani za ta dva projekta jer bi tako u Luci Rijeka imali ulaz za svoju robu u Europu koju bi onda brzo i efikasno prevozili u unutrašnjost kontinenta.
Kinezi su otvoreni za sve opcije ulaganja u kontejnerski terminal, vrijedan 1,2 milijarde eura, i u gradnju nizinske pruge od Rijeke do Zagreba, investiciju od oko 3,6 milijardi eura. Njima je prihvatljivo i da nam daju kredit za financiranje tih projekata, spremni su i za javno-privatno partnerstvo, a odgovara im i model koncesije.
Susret na visokoj razini
Drugog čovjeka NDRC-a, koji je u rangu ministra, primit će ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a očekuje se da će ga primiti ili prvi potpredsjednik Vlade Tomislav Karamarko ili premijer Tihomir Orešković.
Za Hrvatsku bi Jizheov posjet mogao biti od presudne važnosti ako ne želimo biti slijepo crijevo u prometnim tijekovima u ovom dijelu Europe. A kako sad stvari stoje, velike su šanse da to postanemo. Naime, Slovenci su krenuli u projekt gradnje drugog kolosijeka pruge od Kopra do Divače i gradnju trećeg gata u luci Koper. Prvi projekt vrijedan je 1,4 milijarde eura, drugi oko 400 milijuna eura, a na svoju stranu dobili su i Mađare s kojima su potpisali memorandum o zajedničkom ulaganju u ta dva projekta. Pri tome su za prugu od EU dobili polovicu potrebnog novca.
Kinezi ulažu u luku Pirej
U taj projekt uključena je i kineska tvrtka China Road and Bridges čiji predstavnici također stižu u Zagreb s Jizheom ovaj tjedan.
S druge strane Kinezi ulažu i u grčku luku Pirej odakle bi robu prevozili dalje u Europu prugom preko Beograda i Budimpešte. No naši sugovornici kažu da je Kinezima ipak najbolja opcija riječka luka s nizinskom prugom jer tako imaju najbliži pristup cijeloj Europi. Stoga je ovaj posjet kineske delegacije ključan za Hrvatsku ako ne želi postati slijepo crijevo Europe ili, kako kažu naši sugovornici, za Hrvatsku je taj posjet biti ili ne biti.
>>Nijemci i Kinezi žele uložiti 4,6 milijardi eura u hrvatske pruge
ne znam što reći za nas, i naše namjere. željeznica nam je u 1950. a tak izgleda treba i ostati