Dijelovi marketinškog tržišta među većim su žrtvama recesije u Hrvatskoj. Prema podacima baze poslovnih podataka Poslovna.hr, pad prihoda vodećih agencija za zakup medijskog prostora bio je od 3,1% kod najveće pojedinačne agencije Unex MPG, prema Poslovna.hr, do više od 30 posto što su zabilježili gotovo svi veći zakupci medijskog prostora u Hrvatskoj. Unex MPG ostvario je lani 50,2 mil. kuna prihoda, a dobit je pala 73,86% na 1,8 mil. kuna.
– U odnosu na generalni pad investicija u tržištu oglašavanja i komunikacija, mi smo unatoč globalnoj ekonomskoj krizi ostvarili očekivane i planirane rezultate u svim područjima, od prihoda do zadržavanja postojećih i osvajanja novih klijenata, vodeće pozicije u segmentu najvećih zakupaca medija. Posebnim uspjehom smatramo činjenicu da smo ostali u punom sastavu te zaposlili i nove ljude – kazala je Andrea Šumanovac, generalna direktorica Unex Grupa/Unex MPG.
Sve je isto k’o i lani
Drugo mjesto zauzeli su Digitel medijski servisi, koji su lani po prihodu pali 34,69% na 32,25 mil. kuna. No, DMS su samo dio Digitel komunikacija, najveće marketinške kompanije u zemlji.
– Ukupne poslovne operacije Digitel komunikacija u RH ostvarile su 2009. konsolidirani prihod od 553 mil. kuna, što je u odnosu na 2008. rast od 19%. Ova činjenica najbolje potvrđuje da se ispravnom pokazala poslovna strategija diversifikacije, za koju smo se odlučili kako bismo smanjili rizike poslovanja u isključivo jednoj industriji. Istodobno, ako promatramo samo marketinške komunikacije, ukupno gledano u odnosu na 2008. ostvarili smo 13% manje prihoda – kazala je Kristina Laco, glavna izvršna direktorica Digitel komunikacija.
– Kada bismo pod oporavkom smatrali samo ponovni financijski rast tržišta, odnosno povećanje investicija kompanija u marketinšku komunikaciju, onda znakova oporavka nema – ističe Laco. Najveći broj kompanija smanjio je u 2009. svoja ulaganja u marketing i u najboljem slučaju u ovoj se godini zadržavaju na razinama sličnima kao i lani.
Čeka se pozitivno ozračje
– Dobra je okolnost da gospodarska kriza nije promijenila činjenicu koju većina kompanija s kojima radimo i te kako prepoznaje, a to je da nikako nije pitanje treba li uopće investirati u komunikaciju, nego u što i kako investirati – kazala je Laco. Svi se slažu da su komunikacije uvjet opstanka svakog poduzeća.
– Kao i u svim industrijama, i naša je svakako pogođena ekonomskim okolnostima, no obzirom na specifičnost struke - posebno u dijelu komunikacija s tržištem, vjerujem da smo manje pogođeni od ostalih, jer bez komunikacije nema ni proizvodnje, ni plasmana, ni razvoja, ni prodaje, stoga klijenti i dalje investiraju u komunikacijske i promotivne aktivnosti – ističe Andrea Šumanovac.
Trećeplasirana agencija je McCann Erickson, s padom prihoda 16,8% na 27,4 mil. kuna.
– Onog trenutka kada društvo u cjelini bude izašlo iz recesije, kad se stvori pozitivno ozračje, tada će se i ulaganja vraćati. Hoće li to biti na istoj razini iz prošlog razdoblja, teško je reći, no naša procjena jest da će se struktura ulaganja preusmjeravati sve više na internetsko oglašavanje i da će ukupni marketing mix biti nešto drukčiji u budućnosti – kazao je Joško Mrndže, glavni direktor u McCann Ericksonu.