Mentorstvo

Lider mora znati psihološki povezati svoje zaposlenike

Foto: Privatni arhiv
Lider mora znati psihološki povezati svoje zaposlenike
21.01.2021.
u 09:29
Mentorica Ana Šimunović, komunikacijska savjetnica i edukatorica te autorica metode konverzacijska agilnost
Pogledaj originalni članak

I ove godine u zajedničkom projektu Večernjeg lista i časopisa Zaposlena “Mentorstvo kao oblik networkinga među ženama” mentorica će biti međunarodno certificirana leadership i komunikacijska savjetnica i edukatorica te autorica metode Konverzacijska agilnost - Ana Šimunović. 

I lani ste sudjelovali u ovom projektu. Kakvi su dojmovi?
Oduvijek vjerujem da je ženska sinergija jedan od najvećih pokretača u svijetu, a da je međusobna ženska podrška važna za jačanje ženske uloge u poslovnom svijetu. Ana Gruden sa svojim je timom kroz ovaj projekt osmislila izvrstan način pružanja podrške i umrežavanja žena iz različitih brašni te različitih iskustava, no sličnih u poimanju ženske sinergije. I to se osjetilo od početka programa kroz realizaciju brojnih novih suradnji, inicijativa i prijateljstava koja su se nastavila i nakon službenog kraja projekta.

Jeste li prošle godine i sami nešto naučili tijekom mentoriranja pa ćete to novo znanje i iskustvo sad primijeniti?
Moj je posao pomoći poslovnim ljudima u usavršavanju umijeća komunikacije, rukovođenja i suradnje kako bi ostvarili svoje potencijale i razvijali održive te produktivne poslovne odnose. Edukacija je najbolja moguća investicija koju vam nitko ne može oduzeti stoga mi je važno da sudionici spoznaju važnost kontinuiranog razvoja. Kako bih svojim klijentima bila najbolja moguća podrška, kontinuirano se i sama educiram te stječem certifikate priznatih i znanstveno utemeljenih metodologija, najčešće izvan Hrvatske. Svaki proces usavršavanja i razvoja trebao bi ti sukreacija jer smo mi ljudi bića kreacije kojima je važno osjetiti proces kao svoj. Polaznici mojih edukacija redovito sudjeluju u kreiranju. Kroz prošlogodišnji projekt koji se odvijao u nepredvidivim okolnostima pandemije, naučila sam kako mentorstvo nužno ne mora biti dug strukturiran proces, ponekad je dovoljan tek zajednički trenutak spoznaje za uspješnost procesa.

Imate li neka osobna temeljna, bazična pravila kojih se uvijek pridržavate tijekom mentoriranja?
Svakoj osobi u novom procesu pristupam kao da joj je to prvi put, i to bez obzira na to koliko ja puta prošla kroz slične procese. Naime, uzimam u obzir prilagodbu posebnim potrebama i izazovima te osobe, a oni su uvijek novi i drugačiji. Važno je u ovakvim procesima promatrati, a ne prosuđivati i isto tako ne pretpostavljati nego otkrivati zajedničkim snagama. 

Što morate prepoznati u kolegici kojoj pristajete, ali i želite biti mentorica?
Predanost i da ne postoji samo želja već i volja da se na nečemu radi. Kada je to dvoje usuglašeno, sve je moguće postići.

Mentorstvo ponekad može prerasti i u prijateljstvo. Leži li u tome možda neka zamka koju je bolje izbjeći ili takav još bliskiji odnos može biti i dobra nadogradnja mentorstva?
U mentorstvu fokus mora biti na tome da se proces dovede do željenog ishoda i to mora biti prioritet odnosa. Da bismo to uspjeli ostvariti najvažnije je izgraditi povjerenje. A kad postoji povjerenje, onda ne postoji granica u razvoju nekog odnosa te on može prerasti u poslovnu interakciju, pa i u prijateljski odnos. Takvo je i bilo moje iskustvo prošlogodišnjeg mentorstva. Moja mentijka Ana Šerić i ja ne samo da smo postale prijateljice i nastavile svoj odnos nakon završetka mentorstva nego samo ga proširile i na novi oblik poslovne suradnje. 

U mentorstvu je važno promatrati, a ne prosuđivati, otkrivati, a ne pretpostavljati

Vi možete podučiti kako da poslovna komunikacija i rukovođenje ljudima teče harmonično i poticajno. Što savjetujete?
Uspješnost komunikacije i rukovođenja podrazumijeva proces u kojemu svi ostvarujemo osjećaj vlastite vrijednosti. Zato je važno da se uvažavamo, slušamo jedni druge te istražujemo kako drugi poimaju svijet i pritom gradimo povjerenje i postižemo razumijevanje. Tako možemo utjecati jedni na druge na obostrano zadovoljstvo i korist. U želji da svojim klijentima pružim smjernice uz koje to mogu postići razvila sam metodu Konverzacijske agilnosti. U vremenu značajnih i naglih promjena primjenom te metode može se brzo, jednostavno i učinkovito upravljati procesom komunikacije i rukovođenja kako bi on tekao harmonično i bio poticajan za sve uključene sudionike. Kada ne znamo uspješno komunicirati, teško nam je održati dobru radnu atmosferu i ostvariti željene rezultate, ali i razvijati kvalitetne odnose i postići unutarnje zadovoljstvo. Nema ni prodaje bez uspješne komunikacije, ni uspješnog političara bez upečatljivog javnog nastupa. Za lidera je komunikacija osnovno sredstvo rada koje mu pomaže u prijenosu svoje vizije, okupljanju ljudi oko zajedničkoga cilja do razvoja vlastite kompetencije i predanosti poslovnim zadacima i ciljevima. Uspješan lider neophodno mora biti i agilan komunikator. Primjenom Konverzacijske agilnosti postajete komunikacijski lideri, a ne followeri situacija koje vam ne idu u korist.

Zbog korone već skoro godinu dana živimo i radimo u nenormalnim uvjetima. Imaju li ljudi zbog toga možda veću potrebu za mentorstvom? I kako im sad pomoći, na što ih usmjeriti?
Potreba za mentorstvom veća je nego ikad. U ovim izazovnim vremenima nikad nisu bili važniji komunikacija, rukovođenje, međusobno podržavanje i suradnja. Strah i briga duboke su ljudske reakcije razumljive u ovakvim situacijama. Kad smo suočeni s neizvjesnim i nemamo odgovore na sva pitanja, važno je pored sebe imati osobe od povjerenja poput mentora koji možda ni sami trenutačno nemaju odgovore, no mogu nam pomoći da do njih dođemo brže te stvorimo ozračje u kojem možemo dati najbolje od sebe. U kriznim situacijama koje utječu na tisuće ili milijune života imperativ postaje komunikacijska odlučnost. O načinu komunikacije ovisi kako će ljudi primiti naše poruke i kako će se potom ponašati. U ovakvim okolnostima pojedinci će teško poslušati savjete i smjernice ako nismo stekli njihovo povjerenje. Najučinkovitiji način za stjecanje povjerenja su izražavanje empatije i personalizacija komunikacije. Empatija mora biti polazišna točka svake javne i poslovne komunikacije. Iznimno važan posao lidera, osim operativnog dijela, socijalno je, psihološko i emocionalno povezivanje zaposlenika. Važno je raditi na postizanju ozračja u kojem se svaki zaposlenik osjeća uključeno, informirano i sigurno, a jednako je važno primijeniti sinergijski pristup za rješavanje problema i osnaživanje za izazove pred njima. Još jedan od izazova s kojim se borimo održavanje je motivacije. Umorni smo od kombinatorike rada od kuće ili pak od rada na poslu u otežanim uvjetima. Umorni smo jer ne vidimo svjetlo na kraju tunela. I u takvim situacijama proces mentorstva pomaže nam da uvidimo kako da sami upalimo svjetlo vlastitim snagama i sposobnostima i tako pronađemo izlaz iz tunela osjećaja i stanja u kojima se trenutačno nalazimo.

Pogledajte na vecernji.hr