Prije devet godina mađarski je MOL kupio slovački Slovnaft, tvrtku koja je u tom trenutku imala poprilične financijske probleme. Slovnaft je danas peti najveći izvoznik u Slovačkoj, koji godišnje preradi 6,1 milijun tona sirove nafte.
Među najvećima
Toliko se nafte godišnje preradi i u Ini (kojoj je MOL najveći suvlasnik), ali Slovnaft i Ina ipak se ne mogu uspoređivati jer slovačka kompanija svu naftu uvozi iz Rusije i za razliku od Ine nema svojih izvora ni nafte niti plina. Slovnaft je do 1998. godine bio u vlasništvu slovačke države, a potom su ga privatizirali menadžeri koji su radili u Slovnaftu. No menadžeri su se, očito, poprilično zaigrali i tvrtku bacili na koljena.
– Ti direktori nisu krali, ali imali su pogrešne procjene – slikovito se izrazio Oszkar Vilagi, šef Slovnafta, objasnivši da su ti menadžeri previše ulagali, ali ih je dobrano prevario pad cijene nafte na svjetskom tržištu. MOL je 2002. godine kupio 98,5 posto dionica Slovnafta, a samo između 2002. i 2004. godine u tu je kompaniju uložio 650 milijuna eura. Ipak, nije sve bilo tako glatko. MOL je u početku, kako je rekao Vilagi, sve odluke o Slovnaftu donosio u Budimpešti što je demotiviralo zaposlenike Slovnafta.
Centralizacija odlučivanja naposljetku je oslabila, a Slovnaft je izrastao u jednu od najvećih kompanija u Slovačkoj. S druge strane, Oszkar Vilagi, predsjednik uprave Slovnafta, koji je na tu funkciju postavljen nakon što je MOL preuzeo Slovnaft, zapravo nema nikakve veze s energetikom. Odvjetnik je koji je ranih devedesetih bio zastupnik u čehoslovačkom parlamentu, radio na izradi slovačkog ustava... a i član je Nadzornog odbora Ine.
Kada su strani investitori došli u Slovačku, nakon raspada Čehoslovačke, on je bio osoba kojoj su se obraćali.
Rezovi čekaju Inu
Hrvatskim novinarima, koji su posjetili Slovnaft, poručio je da i Inu očekuju rezovi, kao što je bilo i u toj slovačkoj kompaniji, jer je broj radnika jednostavno prevelik. U Slovnaftu je smanjen sa 6000 na 3700 zaposlenih. Ina pak ima 16.300 zaposlenih, a uz izdašne otpremnine planira se riješiti 1500 zaposlenih.
MOL očito pojačano radi na popravljanju PRa, a Večernji svojim prozirnim najamničkim člancima svoj ruši.