Svake godine dobivamo konkretne ponude za kupnju, ali vlasnik se do sada nije odlučio za prodaju, piše u jučerašnjem priopćenju iz Mlinara koje je potpisao sam vlasnik Mato Škojo, nakon što je u javnost stigla informacija da taj uspješni osječki poduzetnik prodaje svoj biznis za pola milijarde kuna. U igri su, tvrdi se, Podravka, koja je već poslala neobvezujuću ponudu, te slovensko-srpska grupacija Don Don. No, iako u hrvatskim pekarskim krugovima drže da to nije nemoguće te da je zadnji čas za konsolidaciju domaćeg tržišta koje je zbog previše jakih igrača i protekcionizma u okolnim zemljama ograničeno, Škojo misli drukčije.
Škojo: Ostvarujemo planove
– Posljednjih nekoliko godina Mlinar vrlo uspješno ispunjava, čak i premašuje, sve ambicioznije poslovne planove na povećanju proizvodnje i širenju plasmana. Također, s obzirom na sve znatniji upliv u pekarskim segmentima različitih europskih tržišta i kvalitetno utemeljene, a ponegdje i već ostvarene ambicije nastupanja na tržištima drugih kontinenata, tvrtka je godinama pod velikim pritiskom zainteresiranih investitora iz cijelog svijeta – objašnjava on.
S obzirom na dostupnost informacija o atraktivnim poslovnim planovima koje je uprava tvrtke koncipirala za iduće trogodišnje razdoblje, povećan interes i pritisak investitora zapravo je očekivan, dodaje Škojo. Stoga se, napominje, u ovom trenutku ne može upuštati u medijska nagađanja o interesima onih koji Mlinar vide u svojim vlasničkim portfeljima, nego je tvrtka i dalje pojačano koncentrirana na ostvarenje planova u idućem poslovnom razdoblju.
Iz krugova bliskih Škoji kažu da je Mlinar posljednjih godina povukao nekoliko atraktivnih poteza s otvaranjima prodavaonica u Njemačkoj, Sloveniji, Mađarskoj, Australiji, Švicarskoj... no njegov je potencijal u odnosu na realizaciju puno veći unutar nekog većeg sustava u kojemu bi mogao dalje rasti. Mlinar je u 2015., prema podacima Poslovne Hrvatske, ostvario oko 440 milijuna kuna prihoda i blizu 50 milijuna kuna neto dobiti, a kad bi ga, primjerice, preuzela Podravka, i to preko slovenskog Žita koje je lani spremila u portfelj, postala bi regionalni lider na tržištu pekarskih proizvoda s godišnjim prihodom od 1,5 milijardi kuna. No, pritom se ne zaboravlja kako se 2014. rješavala pekarskog biznisa kao neprofitnog – čak se u dvorište tvornice u Koprivnici uselila Klara.
Don Don, koji se također spominje u shemi preuzimanja Mlinara, od Agrokora je 2015. kupio Pekarne Grosuplje, navodno za 400 milijuna kuna, koje je Ivica Todorić dobio s Mercatorom, a od konsolidanata pekarskog biznisa u regiji spominje se i belgijska La Lorraine grupa koja je lani osnovala poduzeće u Hrvatskoj i Škoji također dala ponudu za kupnju Mlinara.
Dubinsko snimanje
Iz neslužbenih izvora bliskih Podravki kažu da je Mlinar tek jedna od sedam-osam kompanija koje ta kompanija razmatra kao potencijalno preuzimanje. Tek predstoji dubinsko snimanje Mlinara, što znači da se odluka o mogućem preuzimanju može donijeti tek na jesen, a do tada će Podravka već najvjerojatnije imati novo vodstvo.
Sljedeći mjesec Podravka navodno otvara i novu tvornicu u Tanzaniji. Neki stručnjaci već su prije izrazili negodovanje zbog gašenja proizvodnje u Hrvatskoj i kupnje slične proizvodnje u Sloveniji, a sada još i proizvodnju dječje hrane sele na tržište Afrike. Neke druge analize kažu da je kupnja Žita bio poslovni pogodak, a da će to biti i tvornica u Tanzaniji u kojoj će se proizvodnja obavljati za tamošnje tržište na kojem sve više kompanija pokreće proizvodnju.