Slovenski proizvođač kućanskih aparata Gorenje, kompanija koja na tržištu djeluje već 66 godina i jedna je od najpoznatijih kompanija s području bivše Jugoslavije, uskoro bi mogla dobiti jakog strateškog partnera – japanski Panasonic.
Japanska kompanija još od 2013. surađuju s Gorenjem te imaju 10,74 posto udjela u slovenskoj kompaniji, a prošli mjesec započeli su dubinsko snimanje Gorenja koje će trajati do kraja rujna i pretpostavlja se da će nakon preuzimanja dijela dionica steći kontrolni paket.
U tom slučaju ostao bi uvjet da sjedište kompanija ostane u Sloveniji i da se sačuvaju brendovi Gorenja. U Gorenju kažu da je Panasonicu omogućeno dubinsko snimanje jer u toj kompaniji vide dobrog strateškog partnera koji će im pomoći u ostvarenju zacrtanih ciljeva do 2020. godine. Jačim ulaskom Panasonica računa se na brži razvoj i nova radna mjesta, s obzirom na to da Panasonic nema proizvodnje u Europi.
Dokapitalizacije
Neki od sudionika tržišta kapitala upozoravaju kako bi se mogao zakočiti završetak preuzimanja, s obzirom na to da se sumnja da su povlaštene informacije o ulasku Panasonica iscurile prije službene objave, a što je podiglo cijenu dionice, i što istražuje sada i njihova Agencija za nadzor tržišta kapitala.
Ove godine najavljena je proizvodnja bicikala marke Rog, pa i nekad poznatog ponija
Predsjednik uprave Gorenja Franjo Bobinac već je obrazložio da je informaciju o mogućem poslu s Panasonicom prenio prije službene objave samo slovenskom premijeru, ali i rekao da to nije mimo pravila tržišta kapitala i da je informacija ostala povjerljiva. Cijena dionice Gorenja trenutačno je oko 7,4 eura, dok je u lipnju cijena bila oko šest eura. Takav je slučaj već bio poznat u Sloveniji, kada je svojevremeno potencijalni ulagač odustao od preuzimanja Slovenskog telekoma, također zbog curenja povlaštenih informacija i prijevremenog rasta cijene dionice.
Neki od sudionika tržišta ne isključuju mogućnost da se ide i prema dokapitalizaciji, čime bi Panasonic opet mogao postati najveći pojedinačni dioničar. Strani su vlasnici i ušli u Gorenje ranije kroz nekoliko provedenih dokapitalizacija. Pa zato trenutačno uz udjel državnog mirovinskog Kapitalnog fonda od 16,37 posto, udjel ima i Međunarodna financijska korporacija IFC od 11,8 posto te Panasonic koji je prije tri godine uložio 10 milijuna eura
. Iako još uvijek kompanija ima značajnu prodaju na svjetskom tržištu, ipak se na poslovanje odrazila svjetska kriza, a potom i devalvacija ruskog rublja koja je uzrokovala pad prodaje na tom tržištu, ali zbog krize i na tržištu Ukrajine.
Zbog toga je i Gorenje nedavno najavilo jačanje poslovnih aktivnosti na prekooceanskim tržištima Amerike i Australije, a proučava se i mogućnost otvaranja nove tvornice u jugoistočnoj Aziji. Sada Gorenje ima tvornice, osim u Sloveniji, i u Srbiji i Češkoj. Nedavno je Gorenje najavilo početak proizvodnje bicikala marke Rog, tvrtke koja je prije sedam godina završila u stečaju, a tako i završila proizvodnja nekada najpoznatijih bicikala u Jugoslaviji, prije svega popularnog ponija.
Rezultati poslovanja Gorenja za prvo polugodište bit će objavljeni sljedeći tjedan, a kvartalni je pokazao rast bruto dobiti za 52 posto na godišnjoj razini i iznosio je 6,8 milijuna eura. Neto dobit je iznosila oko 600.000 eura, dok je u istom razdoblju lani bio iskazan gubitak. Prihodi od prodaje bili su 28,5 milijuna eura, što je također rast u odnosu na lani – 6,5 posto.
Rast prodaje
Cilj je postići milijardu i pol eura prihoda od prodaje godišnje. Najprodavaniji asortiman Gorenja jesu aparati za kuhanje, od pećnica do ploča za kuhanje, hladnjaci i zamrzivači te stojevi za pranje i sušenje rublja. Najveća izvozna tržišta jesu Njemačka, Rusija, Nizozemska, Srbija, Češka i Hrvatska.
'... s obzirom na to da Panasonic nema proizvodnje u Europi...' To jednostavno nije točno. Panasonic ima jednu svoju tvornicu u Češkoj (Plzeň).