INTERVJU

‘Najviše smo okrenuti turizmu i ugostiteljstvu koje podržavamo ponudom digitalnih rješenja i daljnjim razvojem dostave’

‘Najviše smo okrenuti turizmu i ugostiteljstvu koje podržavamo ponudom digitalnih rješenja i daljnjim razvojem dostave’
28.09.2022.
u 11:47
Imre Horváth, predsjednik Uprave METRO Hrvatska, govori o poslovanju grupe na hrvatskom tržištu.
Pogledaj originalni članak

Svjetski veletrgovac METRO već više od 20 godina uspješno posluje na hrvatskom tržištu. U tom su periodu izgradili deset veleprodajnih centara kojima pokrivaju cijelo tržište. Također, posljednjih su se godina pozicionirali kao vodeći opskrbljivač HoReCa sektora u Hrvatskoj.

Ugostiteljstvo im je vrlo važno te u njega najviše ulažu, što u razvoju vlastitih robnih marki, što u kreiranju digitalnih alata, od kojih neke ugostiteljima nude besplatno.

Orijentacija na HoReCa sektor pak pokazala se kao dobra poslovna odluka jer METRO Hrvatska bilježi izvrsne poslovne rezultate. O poslovanju u Hrvatskoj razgovarali smo s Imreom Horváthom, predsjednikom Uprave METRO-a Hrvatska, koji je na toj poziciji od listopada 2020.

Gospodine Horváth gotovo dvije godine vodite METRO Cash&Carry Hrvatska. Kakvi su dojmovi i jeste li zadovoljni razvojem poslovanja u Hrvatskoj?
Sretan sam što mogu raditi i živjeti u ovoj prekrasnoj zemlji koja ima veliki potencijal za razvoj kvalitetnog turizma. Uspjeh naše kompanije direktno je povezan s razvojem turizma i ugostiteljstva, stoga sam jako optimističan što se poslovanja METRO-a tiče.

Također, ovdje sam zatekao odličan tim koji je jako predan, vrlo profesionalan i sposoban, a čija je najveća prednost pobjednički duh, a to čini veliku razliku. Moj je posao bio usmjeriti tim prema jasnom poslovnom modelu te suziti poslovnu orijentaciju.

Na koji je sektor METRO u Hrvatskoj orijentiran?
Općenito je METRO u cijelom svijetu orijentiran prema profesionalnim kupcima, pa tako i u Hrvatskoj. Kada govorimo o profesionalnim kupcima dvije su velike grupe na koje smo orijentirani. Jedna je HoReCa sektor, a to su hoteli, restorani, kafići i catering, koji su jezgra poslovanja u Hrvatskoj.

Drugi su mali trgovci te mali i srednji poduzetnici, a koji u METRO-u mogu nabaviti sve što im je potrebno, od kave, vode do opreme za ured. To je naš koncept, kada dođete u naš centar naći ćete sve što vam treba.

60 posto ultra svježeg asortimana su proizvodi domaćih dobavljača

Zašto ste najveći fokus u Hrvatskoj stavili na HoReCa sektor?
Kada se u obzir uzme činjenica da je tržište malih nezavisnih trgovaca malo, te se sve više smanjuje zbog uspjeha velikih domaćih i stranih trgovačkih lanaca, shvatili smo da HoReCa sektor ima najveći potencijal rasta.

Znamo da je Hrvatska turistička zemlja te da može bolje u smislu kvalitete, veličine i usluge koju nudi. Uvjeren sam da će taj dio tržišta nastaviti rasti kao i njegova potražnja. Stoga najviše ulažemo upravo u naše HoReCa kupce kako bismo zadovoljili sve njihove potrebe na najbolji i najkvalitetniji način.

S koliko klijenata iz HoReCa sektora surađujete?
Trenutno opslužujemo između 20 i 24 tisuća kupaca iz HoReCa sektora, a što je oko 30 posto potreba HoReCa tržišta.

Kakvi su bili financijski rezultati METRO-a u 2021.?
Ostvarujemo rast svake godine, a što je važnije naš udio na tržištu jača te prestižemo konkurenciju. To je jako važan pokazatelj uspjeha METRO-a.

U 2021. ostvarili ste 1,8 milijardi kuna prihoda i rast od 20,5 posto. Kakva je ova godina?
Ove godine rastemo brzo i stabilno kao i prethodne godine. Rezultat je to djelomično i inflacije, ali ostvarujemo rast i kada isključimo inflaciju. Kada to usporedim s rastom HoReCa tržišta vidimo da je naš rast veći, a što nam govori da radimo dobar posao, da klijenti prepoznaju uslugu koju im dajemo te nam se vraćaju.

Dio ste svjetskog veleprodajnog lanca koji ima centre u više od 30 država svijeta. Kako METRO Hrvatska stoji u odnosu na ostale svjetske METRO-e?
Zahvaljujući razvoju poslovanja koji je bio bolji od očekivanog i rastuće inflacije, METRO Grupa je već dva puta povećala očekivanja od prodaje u trenutnoj fiskalnoj godini 2021./2022. METRO Hrvatska je među zemljama s najbržim rastom prodaje. To nas čini zadovoljnima i ponosnima. Vjerujemo da i u narednim godinama imamo potencijal rasti.

U tom kontekstu ne vidim zašto bi iduća godina bila bitno drugačija jer imamo dobre investicijske planove te stabilan i predan tim. Kada tome pridodam lojalnost kupaca jasno je da imamo snažnu baza za daljnja poboljšanja.

Na razne se načine pokušavate približiti kupcima, posebno ugostiteljstvu. Partner ste Michelinovog vodiča, surađujete s Udrugom JRE. Koliko su svi ti projekti pomogli unapređenju ponude METRO-a, a u konačnici i suradnju s ugostiteljima?
Imamo poseban odnos sa sektorom ugostiteljstva. Ne smatramo se samo njihovim opskrbljivačem već i njihovim partnerom. Pokušavamo pomoći sektoru da raste, bude kvalitetniji te da gostima pruža najbolje moguće iskustvo.

Od njih puno i učimo. Primjerice, u suradnji s glavnim kuharima testiramo i razvijamo prehrambene i neprehrambene proizvode. Razvili smo i suradnju s raznim udrugama. Surađujemo primjerice s udrugom JRE Hrvatska, koju čine mladi, ali vrlo uspješni kuhari te s njima radimo na vlastitim robnim markama.

Što se tiče Michelina, METRO je partner već dugi niz godina, a krenulo je s Michelinovim vodičem koji je međunarodna referenca za fine-dining. Nevjerojatno je gledati kako se tržište razvija te koliko danas restorana ima Michelinovu zvijezdicu. U 2017. nju je imao samo jedan restoran u Hrvatskoj, a 2021. njih deset.

98 posto HoReCa sektora kupuje u METRO-u

Klijentima, odnosno kupcima, dajete podršku i u digitalnoj transformaciji poslovanja. Koja točno digitalna rješenja nudite kupcima i zašto ste ušli i u taj segment?
Ugostiteljski sektor nije u vrhu djelatnosti koje predvode proces digitalizacije. Konobari još uvijek s papirom i olovkom primaju narudžbe. Međutim, posljednje se dvije godine to promijenilo.

Zbog pandemije ljudi su naručivali od kuće i restorani su se morali prilagoditi te kupcima omogućiti što jednostavnije naručivanje. Tada su osvijestili da trebaju napraviti puno više. Možda je iznenađujuće, ali podaci govore da prije samo tri godine gotovo 50 posto restorana diljem velikih gradova Europe nije imalo svoju internet stranicu. I to je bila naša prva digitalna usluga.

Razvili smo jednostavan alat pomoću kojega mogu napraviti svoju web stranicu u svega pet do deset minuta. Našim kupcima određene pakete nudimo besplatno kako bi im pomogli u digitalizaciji poslovanja. Ponudu smo potom obogatili raznim digitalnim alatima, koje smo nazvali DISH, a koji ugostiteljima pomažu da bolje razumiju posao.

Naši im digitalni alati omogućuje privlačenje više gostiju, lakše upravljanje narudžbama, zaposlenicima, zalihama, a sve s ciljem bolje analize poslovanja. Vidimo da su uspješni u ovom poslu oni koji su u stanju gostima pružiti iskustvo i kvalitetu te oni koji koriste digitalne alate za komercijalizaciju poslovanja. Sve je to danas nužno kako bi preživjeli na tržištu.

U podizanju kvalitete usluge METRO ugostiteljima olakšava i uslugom dostave. Kako ona funkcionira i je li prepoznata na tržištu?
Što se dostave tiče, imamo poseban asortiman koji se može naručiti putem online aplikacije ili telefonom. Taj je asortiman dizajniran prema potrebama ugostitelja, a nudi široku ponudu, od ultra svježih, svježih i suhih proizvoda do neophodnih neprehrambenih proizvoda, a koje dostavljamo u dogovoreno vrijeme i na lokaciju klijenta.

Dostava je inače vrlo dinamična i svi moraju svoj posao odraditi vrlo odgovorno jer kašnjenje od samo pola sata stvara stres za kupce, a to si ne smijemo dopustiti.

METRO u ponudi ima osam robnih marki, raznih namjena. Zašto su vam važne robne marke?
Naši klijenti imaju vrlo specifične potrebe, kako oni iz HoReCa sektora tako i trgovci. Većina proizvoda koji se proizvode za široke mase nisu najprikladniji za profesionalnu upotrebu, Mi smo željeli zadovoljiti te potrebe te je METRO prije mnogo godina počeo razvijati proizvode koji profesionalcima nisu bili dostupni.

Naš je najvažniji brend METRO Chef, koji je namijenjen šefovima kuhinja, a koje ugostitelji jako cijene i iznimno su popularni. Također, kada uočimo novu potrebu odmah počnemo raditi na razvoju novog proizvoda, a u tome surađujemo s najboljim glavnim kuharima u Hrvatskoj i Europi.

Možemo reći da je ta robna marka kreirana od chefova za chefove. Imamo i viši nivo prehrambenih proizvoda koje zovemo METRO Premium, a oni su namijenjeni najzahtjevnijim ugostiteljima koji koriste najbolje sastojke sa specifičnim okusima. Također, osim prehrambenih proizvoda prodajemo i opremu koju ugostitelji trebaju u kuhinji, ali i u restoranu, METRO Professional.

Pokušavamo zadovoljiti sve potrebe ugostitelja kako bi se vlasnici i kuhari mogli fokusirati na ono što rade najbolje – upravljanju restorana i kuhanju. To su nam tri najvažnija brenda.

Koliko je METRO-u važna suradnja s lokalnim dobavljačima i kakva je ona u Hrvatskoj?
Naši kupci žele lokalne proizvode, posebno u segmentu ultra svježeg asortimana – riba, meso te voće i povrće. Posljednjih 20 godina radimo s mnogim malim, ali i velikim poduzetnicima te im pomažemo kako bi ih naučili kako zadovoljiti potrebe velikih trgovaca.

Naše im je znanje uvijek na raspolaganju. Udio hrvatskih proizvoda u METRO-ovoj robnoj marki je trenutno 50 posto, dok 60 posto naših dobavljača ultra svježeg asortimana čine domaći dobavljači. Tijekom sezone taj je udio i puno veći, naročito u segmentu voća i povrća. Također, kontinuirano tražimo nove partnere jer je to najbolje za sve.

* Sadržaj omogućio Metro

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr