ne ulaže se

Ne drže do turističkih kompanija: Hotelske kuće podcijenjene

Foto: 'Filip Brala/PIXSELL'
Ne drže do turističkih kompanija: Hotelske kuće podcijenjene
16.08.2012.
u 09:20
Ukupna vrijednost sektora na burzi iznosi 8,2 mlrd. kuna, za što se ne može kupiti ni pola Hrvatskog telekoma
Pogledaj originalni članak

Pobožno prebrojavanje broja turista i ostvarenih noćenja u Hrvatskoj te proklamiranje turizma strateškom granom našeg gospodarstva u suprotnosti je s položajem hrvatskih turističkih kompanija na tržištu kapitala. Prvi pogled na 42 kompanije izlistane na Zagrebačkoj burzi pokazuje da se tek nekoliko njih može interpretirati kao likvidne, a dionicama nekih nije se trgovalo od 2008. Tržišna vrijednost 23 likvidnije kompanije tek je 60 posto knjigovodstvene vrijednosti pa umjesto 10,13 milijardi, turizam na burzi vrijedi samo 5,9 milijardi kuna.

Nerazmjer cijena

Tržišna vrijednost 42 kompanije iznosi 8,2 milijarde kuna, ali 10 tvrtki među njima nisu ostvarile promet na tržištu kapitala barem dvije godine. Usporedi li se tržišna vrijednost cijelog pa i spornog dijela turističkog sektora, on ne vrijedi ni pola HT-a, koji je procijenjen na 16,8 milijardi kuna.

Da se od turističkih kompanija u državnom vlasništvu ne očekuje previše nije čudno, ali neke od njih imaju smiješno nisku tržišnu vrijednost u odnosu na knjigovodstvenu. Tako Hoteli Živogošće na burzi vrijede samo 8,9 milijuna kuna, što je 10 posto knjigovodstvene vrijednosti kompanije. Redom su državne tvrtke podcijenjene, vidi se to i iz slučaja Hotela Medena, čija je tržišna vrijednost svega 23 milijuna kuna, a mogli bi biti dobra prilika za ulaganje, ako ni zbog čega drugoga onda zbog činjenice da su raspoloživi za prodaju. Dionice ovih tvrtki koče i loši poslovni rezultati, ali i neizvjesnost oko ishoda prodaje privatnim partnerima i njihova potencijala u prvim godinama nakon privatizacije. Ni privatne kompanije turističkog sektora nemaju bitno bolji položaj na tržištu od državnih, što pokazuje rezerviranost ulagača prema turizmu. Valamar Adria holding, Plava laguna i Riviera Poreč jedine su tri kompanije čija knjigovodstvena vrijednost premašuje milijardu kuna i zajedno vrijede najmanje 4,2 milijarde kuna. U iznos je uračunana samo vrijednost imovine umanjene za obveze bez tekuće ekonomske vrijednosti. Tržišna vrijednost tih tvrtki je svega tri milijarde kuna. I nominalna vrijednost turističkih kompanija znatno je niža nego tržišna, a i ona je vrlo sporna, naročito kod državnih hotelskih kuća.

Mogu donijeti zaradu

Najveću pojedinačnu vrijednost ima Riviera Poreč, ali je i dalje manja od knjigovodstvene. Nonsens je i procjena vrijednosti Valamara, koji je većinski vlasnik Riviere. Tržište ga procjenjuje na samo 710 milijuna kuna, premda ima oko 220 milijuna kuna druge imovine uz Rivieru. Tako s manje od pola milijarde kuna možete kupiti gotovo 80 posto tvrtke koja ukupno vrijedi 1,33 milijarde. Da se na dionicama tvrtki iz ove skupine može zaraditi pokazuje interes najvećih institucionalnih ulagača. Tako je obvezni mirovinski fond PBZ Croatia osiguranje Rivieru Poreč prepoznao kao kvalitetnu priliku pa je povećao ulaganja u kompaniju. Odnedavno tako drži 3,8 posto udjela u kompaniji. Podcijenjenost dionica turističkog sektora vjerojatno je posljedica skromnih rezultata poslovanja, ali da su ove tvrtke potencijal pokazuje i činjenica da im prihodi značajno rastu iz godine u godinu, a neto gubitci se smanjuju. Procjene stručnjaka govore da se s prihodima većim za nekoliko posto većina kompanija sektora može naći u sferi pozitivnog poslovanja. Ilustracija za to svakako je podatak iz Riviere Poreč koja je gubitak u prošloj godini smanjila za više od 49 milijuna kuna, iako su prihodi rasli oko 100 milijuna kuna. Istraturist je završio godinu s rastom prihoda od svega 8 posto, ali je gubitak pretvorio u neto dobit od 22 milijuna kuna. Upućeni tvrde da će turističke kompanije nakon trećeg tromjesečja, u kojem ostvare većinu prihoda, objaviti izvrsne rezultate, čemu svjedoče i brojke o dvoznamenkastom rastu broja noćenja.

Uvođenje niže stope PDV-a u idućoj godini za ugostiteljstvo dodatno će smanjiti troškove njihova poslovanja. Dionice se u ovom trenutku prodaju ispod cijene pa se čini da je domaći turistički sektor prava prilika za ulaganje.

USUSRET VELIKOM KATOLIČKOM BLAGDANU

Simona Mijoković: 'Djed Božićnjak' sotonsko je djelo, a svoju djecu ne darujem na dan Božića

- Moja djeca ne vjeruju u postojanje "Djeda Božićnjaka". To je sotonsko djelo i sigurno znam da svoj život, roditeljstvo i odgoj želim graditi na stijeni Isusa. Ta stijena neće se nikada srušiti. A kada je nešto sagrađeno na pijesku, na lažima, kad tad će se srušiti. Moja djeca znaju da je "Djed Božićnjak" lažac i da ne postoji. On je čak i kradljivac, uzima sve ono što Božić uistinu jest, rođenje Isusa Krista. Uzima kroz nametnutu kupovinu, a što je lažni privid sreće - istaknula je za Večernji list Simona Mijoković.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 10

TW
Tex_Willer
10:28 16.08.2012.

Haludovo ne vrijedi ništa, jer je to najobičnija ruševina kao iz nekoga najgoreg rata, i nema naznaka da će to tako skoro biti riješeno. zašto? zašto? pa to je čista investicija koja bi se mogla i morala riješiti u roku odmah...

Avatar nekakav
nekakav
10:52 16.08.2012.

haludovo nema pravu cijenu radi lokalnih moćnika, koji nisu odradili ono što je bilo sa rusom dogovoreno, izmjena prostornih planova i tako dalje. a od njega se očekuje da kroz cijelu godinu plaća 50 ljudi! da smo mi kao zemlja odradili što smo trebali, haludovo bi bilo milijardu eura teško! ali, mi nećemo... a vidite sad kolko nama turizam donosi, skoro pa ništa. sve ove lamentacije da je turizam slamka spasa su ciganija teška. uboga slavonija više zaradi od poljoprivrede nego dalamcija sa morem i suncem, gdje se ama baš nitša ne treba raiti, samo pomusti turiste. takav je naš turizam. kad će ta decentralizacija, pa da dalmatinci žive od vlasitog rada, i razvijaju se iz svojih prihoda... pa da mi u ostatku zemlje odahnemo od ulaganja u njih, pa da sebe počnemo jačati. nisu hotelske kuće podcijenjene, nego jednostavno na tržištu ne vrijede više. nisu ni nekad. jeste vi ikad kod nas vidjeli hotel koji je po zaradi bio blizu najvećima? niste. i nećete.

UK
Ugo Kajvez2
09:25 16.08.2012.

Pljugaona i slijepa ulica, .................. i hrv. vlada progutala mamac, olovo i pero sa mudrovanju da turizam će biti "nositelj" gosp. razvitka .............. naivčine ..........