Nova hrvatska zrakoplovna kompanija ETF (Enjoy The Flight – uživajte u letu) Airways predstavila je danas u Zračnoj luci Pula svoj prvi zrakoplov – Boeing 737-800 sa 189 mjesta. Riječ je o čarter-kompaniji koja neće imati redovite linije, a njeni su osnivači iskusni ljudi iz avijacije, ali i poznati hrvatski biznismeni poput Zdenka Adrovića, bivšeg predsjednika uprave RBA banke i sadašnjeg direktora Hrvatske udruge banaka, Velimira Šonje, bivšeg člana uprave RBA i osnivača tvrtke Arhivanalitika, te Ratka Bajakića iz ICF Grupe. Adrović, Šonje i Bajakić kao najveći investitori čine Nadzorni odbor ETF-a, kojem temeljni kapital iznosi nešto više od 7,5 milijuna kuna.
Drugi avion stiže za 15 dana
Uz njih su u ETF-u na upravljačkim funkcijama piloti s bogatim iskustvom Stjepan Bedić, Marko Banković i Dragan Stefanovski.
ETF je već sklopio prve predugovore za letove i to će vjerojatno biti zračno povezivanje Njemačke s Kosovom. Šonje, koji je inače zamjenik predsjednika Nadzornog odbora nove hrvatske aviokompanije, kaže da za 15 dana očekuju dolazak drugog zrakoplova. Tvrtka zasad nema sklopljene ugovore za letove za Hrvatsku u ovoj sezoni, no njeni čelnici očekuju da će ipak ovo ljeto letjeti i na hrvatsku obalu. No, kad im sljedeće godine stigne i treći zrakoplov, bit će, najavljuju, apsolutno orijentirani na Hrvatsku. Šonje objašnjava da ETF unajmljuje zrakoplove, i to od najveće svjetske kompanije za najam aviona AerCapa, koja u svom portfelju ima više od tisuću zrakoplova. S obzirom na to da se zbog pandemije koronavirusa, u kojoj je avioindustrija jako nastradala, cijena najma aviona znatno smanjila, u ETF-u su odlučili iskoristiti priliku. Prvi Boeing koji im je stigao star je 18 godina i upravo je završio veliki servis, a drugi avion nešto je mlađi, proizveden je prije 16 godina.
– Imamo avione, organizaciju posade i Air Operator Certificate, koji nam je izdala Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo. Posada je hrvatska, zbog korone bili smo u prilici okupiti vrlo jak tim pa su tako sva tri člana ETF-a uprave piloti instruktori, a imamo još pet pilota. Od osam naših pilota petorica su i instruktori – nabraja Šonje. Prvi veliki val zapošljavanja u ETF-u počinje od 1. lipnja i zaposlit će 20-25 ljudi kao kabinsko i zemaljsko osoblje. Održavanje zrakoplova ugovorili su s dvjema hrvatskim tvrtkama.
– Kada sam bio mali, nisam sanjao da ću biti pilot ili imati aviokompaniju. Jednostavno sam prepoznao tim Stjepana Bedića kao vrlo ozbiljnu ekipu i veliku priliku za ulaganja, ali i za utjecaj na hrvatski turizam – odgovorio nam je Šonje na pitanje o motivima za osnivanje aviokompanije.
Šonje je na predstavljanju Boeinga 737 u Puli naglasio da početak poslovanja izvan Hrvatske ne znači da ETF Airways neće postati važan most za turizam Hrvatske.
– Svijet je velik, no mi smo prije svega hrvatska tvrtka. Razumljivo je da su pandemija i orijentacija na autogoste zakočili ulaganja u razvoj prometnih mostova prema udaljenijim emitivnim tržištima kao što su sjever Europe, Rusija i Izrael. No čarter-zrakoplov je nezamjenjiva zračna autocesta i sigurni smo da će se sljedećih godina nastaviti otvaranje novih tržišta i mostova prema putnicima više platežne moći. Oni mogu produljiti sezonu i osnažiti hrvatski turizam. Mi smo prirodan partner velikim turističkim agencijama, hotelijerima i destinacijama. Stoga sam siguran da ćemo sljedećih godina zajedno otvarati nova tržišta i stvarati nove vrijednosti koje će razvijati hrvatski turizam. Mi smo spremni – zaključio je ekonomski analitičar Velimir Šonje.
Pri predstavljanju prvog zrakoplova ETF-a predsjednik uprave te kompanije Stjepan Bedić kazao je da se tržište brzo oporavlja nakon proljetnog popuštanja pandemije.
– Potražnja za našim uslugama izvan Hrvatske raste iznad svih očekivanja, što je i nas iznenadilo. Međutim, imamo sjajan tim koji je uspio odgovoriti na sve izazove i pripremiti našu tvrtku za ulazak u prvu sezonu operacija s dva zrakoplova tipa Boeing. To je prvi put u proteklih 30 godina da se Boeing pojavljuje na tržištu regije – poručio je Bedić.
Predsjednik NO Ratko Bajakić istaknuo je da je prošlogodišnji poremećaj na aviotržištu otvorio nove prigode zbog kojih je odlučio kapitalno podržati ETF Airways.
Ambiciozan poslovni plan
– Avijacija je iznimno zahtjevan posao i u normalnim vremenima, nije lako ući na tako kompetitivno tržište. Međutim, uvjeti za najam velikih zrakoplova naglo su se poboljšali. Uspjeli smo ispregovarati jako dobre uvjete najma, što nam pruža odskočnu dasku u nastavku širenja posla. Vjerujemo da imamo najbolji upravljački tim i posvećene i motivirane zaposlenike koji će uz potporu investitora ostvariti ambiciozan poslovni plan – naveo je Bajakić.
Kao što smo naveli, ETF Airways neće biti linijski prijevoznik i poslovna strategija te tvrtke zasniva se na čarter-letovima te naručenim letovima za druge tvrtke, takozvanim wet lease ugovorima – ugovorima o zakupu zrakoplova s posadom.
– Manjim zrakoplovnim tvrtkama gotovo je nemoguće konkurirati gigantima poput Ryanaira i Lufthanse. Međutim, na tržištu postoji velik broj niša, jednim dijelom vezanih za turizam, u kojima ima više nego dovoljno mjesta za tvrtke poput naše – naglasio je član uprave Marko Banković.
Na svečanost u Puli u povodu dolaska prvog Boeinga 737 u flotu ETF-a stigli su danas i direktor Boeinga za Europu Matthew Bull te izaslanik ministrice turizma Ivo Bašić.
Inače, u Hrvatskoj je dosad bilo brojnih najava o pokretanju novih aviokompanija, no od toga na kraju nije bilo ništa. Jedna je od novijih najava osnivanja aviokompanije, primjerice, Pragusa, čiji je osnivač već za ovo ljeto najavio interkontinentalne letove iz SAD-a u Hrvatsku. No ta kompanija još nije, ako uopće i bude, napravila ovako nešto kao ETF, koji je svečano obilježio dolazak svog prvog zrakoplova.
Odlicno. Vec par godina mislim da je vrijeme za takvu jednu do dvijje domace kompanije.