Optima Telekom već je pet godina na tržištu i upravo je jučer proslavila taj rođendan. Ima status prvog alternativnog operatera kada je riječ o fiksnoj telefoniji, internetu, a uveli su u svoju IPTV. S Matijom Martićem, osnivačem i većinskim vlasnikom, koji posjeduje 67 posto dionica Optime, razgovarali smo o budućnosti tog alternativnog operatera, ali i razvoju cjelokupnog tržišta.
Optima se, prema posljednjim podacima, za devet mjeseci može pohvaliti smanjenjem gubitka, no i dalje ste u gubicima iako je prošlo pet godina?
– Istina, smanjili smo dugove i restrukturirali prihode. A rezultati za cjelokupnu godinu bit će još povoljniji za nas. Očekujem da ćemo potpuno u zelenom biti do kraja 2012. godine, odnosno najdulje u prvom kvartalu 2013. godine. Ključan moment za nas je kad dostignemo da nam EBITDA pokriva kamate i uđemo u pozitivan 'cash flow', a to ćemo ostvariti do kraja sljedeće godine. Možda se nekome čini dugo, no riječ je o specifičnom biznisu, koji ima svoje zakonitosti poslovanja, i dugoročnoj isplativosti i opstanku na tržištu. Nije ovo hotel u koji se uloži 30 milijuna eura s brzim povratom.
Ni prihodi nisu rasli, dapače, i tu je ubilježen sitan pad. Mislite li da biste do kraja godine tu ipak mogli ubilježiti bolje rezultate?
– Na prvi pogled tako izgleda, no valja pogledati pažljivije u strukturu tih prihoda. Prvo što sam napravio kada sam došao na ovo mjesto bilo je da ukinem VAS usluge, odnosno pozive na 060, 061... brojeve. To je područje crne zone s malom razlikom u cijeni. Broj prigovora korisnika naprosto nije mjerljiv prihodima. Tom smo uslugom na godišnjoj razini uprihodili 50 milijuna kuna. Sada smo to izgubili, no usmjerili smo se na prodaju i druge profitabilne usluge i uspjeli nadoknaditi nastali "gap". Što znači da smo realno i zdravo rasli te da će u idućoj godini taj iznos biti ubilježen kao povećanje prihoda. Ne želim bilježiti loše poslovanje i zadovoljan sam što smo ostvarili zdraviju strukturu prihoda.
Znači, sljedeća godina bit će u znaku povećanja prihoda? Hoće li se to osjetiti i u broju korisnika?
– Optima sada ima više od 270.000 korisnika među kojima je i velik broj značajnih gospodarskih subjekata – od renomiranih tvrtki do prestižnih hotelskih lanaca, a planiramo premašiti 300.000 vrlo brzo. I u idućoj godini rasti 15 posto na svim frontama te da planiran rast korisnika i prihoda na godišnjoj razini iznosi 15 posto. Optima Telekom u 2011. planira sagraditi 270 kilometara optičke mreže, čime bi pokrila 50 posto potencijalnog tržišta telekomunikacija. Cilj je tih ulaganja povećanje potencijalnog broja korisnika kako bi se stvorili preduvjeti za znatniji rast. U 2011. godini očekuje se rast broja korisnika Optima Telekoma za više od 30 tisuća.
Zbog čega ste zapravo preuzeli operativno vođenje kompanije nakon što ste niz godina bili tek u nadzornoj ulozi?
– Postoji vrijeme kada se moraju povući odlučni potezi i poduzeti ključni koraci. Znam da postoje priče o tome da su me bankari prisilili, no nije tako. Sam sam odlučio, a oni su pozdravili taj potez. Shvatio sam da s postojećim resursima u tvrtki ne mogu ostvariti ono što želim, a moja je koža razapeta kao i moje ulaganje. Stoga sam morao naći nekoga tko bi bio spreman preuzeti rizik, pa sam sam sam jeo za volan. Imamo puno zadovoljnih poslovnih korisnika. Rastemo i u rezidencijali svaki mjesec. To su pokazatelji koji govore da je trebalo i da treba preuzeti rizik. Preuzeo sam na sebe rizik i odgovornost i vratio se u stvarnost. Imam karijeru bez mrlja i mnogo utakmica u nogama te sam siguran da će Optima biti iznimno uspješna tvrtka.
Možete li sami, opterećeni obvezama prema banci, doista postići potreban rast i "prebaciti se u" zeleno'?
– Ono što nam je potrebno i što je moj sljedeći korak jest pronalazak strateškog partnera. Odmah nakon božićnih i novogodišnjih praznika pokušat ćemo to i ostvariti. Sjest ću i napisati nekoliko pisama namjere. Ne želim bilateralne razgovore ni s kim. Želimo ozbiljnog partnera koji je spreman dokapitalizirati tvrtku, odnosno uložiti novac u njen razvoj.
Koga, primjerice, vidite u toj ulozi?
– Ono što znam jest da to treba biti netko iz ovog sektora, ne želim špekulativni kapital. Optima će biti profitabilna tvrtka, no ne u kratkoročnom razdoblju. Stoga svi koji planiraju uložiti moraju to znati i u to vjerovati jer naši pokazatelji to i potvrđuju. Izabrao sam ovaj način poslovanja koji se temelji na 50-postotnoj pokrivenosti Hrvatske i vlastitim resursima. Da sam odabrao manji segment, možda bi nam bilanca bolje izgledala, no tvrtka bi bila u biti lošija. Oni koji žele povrat uloženog poput privat equity fondova do tri godine ne vidimo kao partnere.
Jeste li zainteresirani za potpunu prodaju?
– Ja sam gazdinski tip i zapravo volim kupovati, ne volim prodavati, i do sada sam svima uvijek govorio: "Cura nije spremna na udaju." No kada je riječ o strateškom partneru i dokapitalizaciji, naravno da se govori i o sudjelovanju u vlasništvu tvrtke.
Ipak, ima li mjesta na hrvatskom tržištu za ovoliki broj alternativnih operatera, nije li konsolidacija sektora možda bolji put?
– Optima je jedini pravi alternativni telekom operater ma što drugi govorili o tome. A naša je jedina konkurencija Hrvatski telekom. Istina, konsolidacija bi bila dobra. No samo tako da doista prava konzultantska tvrtka napravi studiju i pošteno odradi posao. U toj opciji Optima bi morala biti nositelj konsolidacije. S našim resursima u mogućnosti smo opsluživati zapravo cijelo tržište. Pokušao sam čak razgovarati sa H1 i Metronetom, no nije bilo rezultata. No, mislim da svi tome prilaze s figom u džepu pa je zato to zasad nemoguća misija.
Ne sumnjam da će ga naći. Tuči će se za Optimu. Ipak je ona najveća alternativa Tcomu, a stranci to znaju.Martić je dobar gospodar.