U Hrvatskoj oznaku GREEN MARK koristi već 56 institucija i poslovnih subjekata za jasno definirane usluge, proizvode i tehnologije. Ova je oznaka hrvatski proizvod i postaje jedna od najprepoznatljivijih nacionalnih obilježja održivosti. U intervjuu razgovaramo sa začetnicima projekta - Tomislavom Marjanovićem, predsjednikom Saveza za energetiku Zagreba i Marinom Pasarićem, glavnim tajnikom istoimenog Saveza...
Kada ste krenuli s uvođenjem GREEN MARK-a za tvrtke?
GREEN MARK zajednički su osmislili djelatnici i savjetnici tvrtke Energo Media Servis te Saveza za energetiku Hrvatske. Uvođenje oznake započelo je 01. kolovoza 2011. godine donošenjem Pravilnika o dodjeli istoimene oznake i u nastojanju da na hrvatskom tržištu, a dijelom i radi PR-ovskog booma zelenih usluga, proizvoda i tehnologija, zapravo započne proces odvajanja zelenoga od onoga što to nije te da se na takav način krajnjim potrošačima jamči održivost onoga što nabavljaju. Moramo naglasiti kako oznaku osim tvrtki mogu dobiti i drugi pravni subjekti poput institucija, obrta, udruga i slično.
Što točno znači GREEN MARK-a (malo pojasniti)?
Puni naziv oznake je 'GREEN MARK - SIGN OF EXCELLENCE', obilježje je održivosti, odnosi se na izvrsnost zelenih usluga, proizvoda i tehnologija te se dodjeljuje u svrhu liberalizacije, nacionalne diversifikacije, stvaranja dodane vrijednosti, promicanja, povećanja konkurentnosti i tržišnog plasmana održivih usluga, proizvoda ili tehnologija. Oznaka se dodjeljuje i za održivu proizvodnju, skladištenje, distribuciju i potrošnju električne i toplinske energije.
Pojmovi usluge, proizvodi i tehnologije koje ovdje spominjemo, Pravilnikom o dodjeli nagrade strogo su definirani. U kontekstu dodjele oznake, usluga se definira kao svaka samostalna gospodarska djelatnost koja se uobičajeno obavlja za naknadu, ukoliko nije obuhvaćena pravnim propisima vezanim uz slobodu kretanja roba, kapitala i osoba. Proizvod je bilo koji predmet koji je projektiran, proizveden ili na koji drugi način dobiven, neovisno o stupnju njegove preradbe, a namijenjen je stavljanju na tržište. Tehnologija je primjena znanosti i inženjerstva u razvoju strojeva i postupaka kako bi se povećali ili poboljšali životni uvjeti ili povećala djelotvornost ljudskoga rada ili skup inovativnih rješenja koja se koriste u nekom proizvodu ili skup metoda i postupaka za preradbu sirovina u proizvode ili sredstva i uređaji za primjenu tih metoda i postupaka ili procesi kroz koje prolazi proizvodnja od početne faze do gotova proizvoda.
Koje kriterije tvrtke moraju ispuniti da bi dobile GREEN MARK?
Zainteresirani kandidati u prvoj fazi dodjele oznake dužni su ispuniti Aplikaciju za dodjelu oznake. Aplikacija sadrži opće podatke o podnositelju zahtjeva te detaljan opis općih i tehničkih karakteristika usluge/proizvoda/tehnologije te detaljan opis održivosti. Taj je dokument javan i moguće ga je dobiti putem portala www.croenergo.eu ili slanjem upita na tomislav.marjanovic@croenergo.eu. Ukoliko je to potrebno, odnosno kada elementi održivosti nisu u potpunosti jasni i vidljivi ili nisu u skladu s najvišim međunarodnim standardima kojima se vodimo, kandidatu se dostavlja i Aplikacija ispitnih zahtjeva koja sadrži specifične upite.
Jedan od svijetlih primjera opširnije analize bio je i slučaj ARENA CENTAR-a (Trigranit Lanište d.o.o.) čija je Aplikacija ispitnih zahtjeva sadržavala specifične upite koji su se odnosili na održivost prostorne pozicije poslovnog prostora, efikasnost vodnog i komunalnog gospodarenja, energetsku potrošnju i atmosferski utjecaj, materijale i resurse, kvalitetu zraka i zdravlja u radnom okruženju, inovacije u dizajnu, svijest o zaštiti okoliša i povećanje energetske učinkovitosti, upotrebu papira, uredskog materijala, uredske tehnologije, putovanja, sastanke i ostale poslovne navike. ARENA CENTAR danas je ponosni i jedini trgovački centar u Republici Hrvatskoj s ovom oznakom.
Ono što je posebno kod ove oznake, a koja se dodjeljuje na vremenski rok od 5 godina s pravom produživanja, jest da djelatnici Energo Media Servis-a vode i stroge kontrole prijavljenog odnosno utvrđenog stanja održivosti usluga, proizvoda i tehnologija u trenutku dodjele same oznake. Tijekom tih pet godina kontrola se obavlja svake godine i to jednom godišnje. Svrha kontrola je utvrditi jesu li se standardi održivosti spustili, ostali jednaki ili povećali. Ukoliko su se spustili, nastupa oduzimanje prava na korištenje oznake, ukoliko su ostali jednaki traži se plan povećanja standarda s našim besplatnim savjetodavnim uslugama u tom smislu, a ako su se povećali nastupilo je puno opravdanje i za ovim projektom i za samog nositelja.
Što im donosi uvođenje te marke te postoji li određeni profil tvrtki ili "zelenu marku" može dobiti bilo koja tvrtka. Koji profil tvrtki pokazuje najveći interes (ili nema pravila)?
Kroz oznaku GREEN MARK nastojimo u prvom redu diversificirati održive usluge, proizvode i tehnologije te tržištu (krajnjim potrošačima) dati određenu vrstu jamstva. S druge strane, GREEN MARK tvrtkama donosi značajnu prednost i u komunikacijama na nacionalnoj i međunarodnoj osnovi, a pravo na njezino isticanje pokazuje da je ono što se prodaje, bilo usluga, proizvod ili tehnologija, prošlo određenu proceduru.
U pravilu ovu oznaku može dobiti bilo koja pravna osoba i bez obzira na djelatnost, ali da bi se ona dobila, potrebno je zaista ispuniti postavljene kriterije. Nama je želja da je što veći broj hrvatskih pravnih osoba nositeljima ove oznake, ali kako volimo često reći, proces tranzicije gospodarstva u zeleno je dugotrajan proces, stoga želimo da on bude u skladu sa standardima, a ne tek puka medijska priča.
Ono što nam je neizmjerno drago, a to je da u pravilu najveći interes (ne i konačnu odluku) iskazuju hrvatski proizvođači.
Kakav je interes, vidjela sam da već više 50 tvrtki ima tu oznaku, pregovarate li još s kim?
Oznaku GREEN MARK za period od 2012.-2017. godine ostvarili su: ARENA CENTAR (Trigranit Lanište d.o.o.), Banco Popolare Croatia d.d., Biovega d.o.o., Bio-Zrno d.o.o., Eko Prijevoz d.o.o., Ekoplanet d.o.o., EPIEC, Knauf Insulation d.o.o., Makronova d.o.o., Planetopija d.o.o., Hrvatski savjet za zelenu gradnju, Solaris d.d., Sveučilište u Zagrebu - Građevinski fakultet te Tehnoplast Profili d.o.o.
Oznaku GREEN MARK za period od 2013.-2018. godine ostvarili su: 24SATA d.o.o., ABB d.o.o., Bor-plastika d.o.o., Brokula&Ž d.o.o., Caparol d.o.o., Conversus d.o.o., Dogma Nekretnine d.o.o., DQS Zagreb d.o.o., Ducati Komponenti d.o.o., EDC d.o.o., ELKA d.o.o., FRAN'S REEF, GEA International d.o.o., Gec d.o.o., Grad Pag, HEP Opskrba d.o.o. (dvojni), HEP RVNP d.o.o., HF EKO ETNO GRUPA d.o.o., Hladni Val d.o.o., Hotel Picok d.o.o., Hrvatski Interijeri d.o.o., ICE Studio d.o.o., Iločki podrumi d.d., Keramika Modus d.o.o., Klaster medicinskog turizma d.o.o.; Madronis d.o.o., Novena d.o.o., Panonsko More d.o.o., Peugeot Hrvatska d.o.o., Pjer d.o.o., REMONDIS Medison d.o.o., Riviera Adria d.d., Robert Bosch d.o.o., Schneider Electric d.o.o., Solarni projekti d.o.o., Sveučilište u Zagrebu - Građevinski fakultet, Telektra d.o.o., Turistička zajednica Grada Nina, TPA Horwath d.o.o., Upgrade Energy d.o.o. te VR Enbekon d.o.o..
Tijekom prošle i ove godine dobili smo niz upita oko dodjele oznake te se nadamo kako će se i neki od njih realizirati, a nadamo se i kako će se broj upita još više povećati. Dodali bismo ovome kako Energo Media Servis d.o.o. i Savez za energetiku Hrvatske svake godine raspisuju i natječaj za Prvu hrvatsku nagradu za razvoj zelenog gospodarstva GREENOVATION putem koje dobitnicima, između ostalog, besplatno dodijelimo pravo na petogodišnje korištenje oznake.
Plaća li se dobivanje GREEN MARK, koliko te na koje vrijeme se ona dobiva?
GREEN MARK plaća se u jednokratnom iznosu od 20.000,00 HRK za svih pet godina korištenja. Tvrtkama omogućavamo i plaćanje u 4 rate tijekom prve godine, a kao što smo i ranije naveli, oznaka se dodjeljuje na period od 5 godina s pravom produživanja.
Na linku http://www.croenergo.eu/Green-Mark-7552.aspx mogu se javno vidjeti svi nositelji GREEN MARK-a te period u kojem oznaku mogu koristiti odnosno isticati. Također, sve zainteresirane strane s dodatnim pitanjima mogu se javiti u ured Saveza za energetiku Hrvatske na T: +385-1-6441-445 ili slanjem upita na info@croenergo.eu te također mogu dobiti popis usluga, proizvoda i tehnologija za koje je oznaka dodijeljena.