Mladi žele nekretnine

Polovina pripadnika generacije Z dići će kredit do 2027. godine

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Podizanje gotovine s bankomata
Foto: Davor Puklavec/24sata
Ilustracija: Bankomat Erste banke
26.05.2022.
u 23:15
– Kako budem odrasliji, manje ću ići u banku. Dosad sam odlazio po karticu, stavljao novac na račun i slično. A bolje je otići i naučiti to u banci. U školskom sustavu ne uče nas kako otvoriti račun, dizati kredit, štedjeti, plaćati račune… Nekad ni roditelji ne daju pravi odgovor pa je bolje da nas tome nauče u banci – kaže Adrian Krajcar, 19-godišnji fotograf i tiktoker.
Pogledaj originalni članak

Iznenađujuće puno pripadnika generacije Z još preferira fizički dolazak u banku, gotovinsko plaćanje, vlasništvo nad nekretninom i vjeruju da će ih bankari naučiti kako se – uspješno zadužiti! Tako je barem pokazalo istraživanje agencije Ipsos, predstavljeno na zagrebačkoj konferenciji Digital Touchpoint pod motom "Next generation banking & payment – Simple, Fast, Secure". Organizirali su ga ASEE i Payten, tvrtke koje se bave digitalizacijom financijskog sektora, a usmjereno je upravo na nove klijente banaka koji tek stasaju u bankabilne osobe.

Vole programe lojalnosti

Oni su rođeni između 1997. i 2004. i smatra se da su odrasli uz internet, informirani, donose utemeljene odluke o financijama te da su politički progresivniji. Tako barem kaže teorija. Čini se da su hrvatski pripadnici generacije Z pomalo specifični. Na uzorku od njih 300, od kojih 85% zarađuje, a samo ih je 15% još posve ovisno o roditeljima, ispostavilo se da se o financijama uglavnom obrazuju putem interneta, u razgovoru s roditeljima i na društvenim mrežama. Tri četvrtine njih bilo je u banci više od pet puta, za izbor poslovnice najvažnija je sigurnost i fizička blizina.

Manje im je bitan imidž koji pokazuje društvenu odgovornost banke, što je u suprotnosti sa zapadnim trendovima. Čak polovina ih kani podići kredit u sljedećih pet godina i to bi radije napravili fizičkim dolaskom u banku nego online. Iznimno su zainteresirani za programe lojalnosti, a zadržavaju i tradicionalnu hrvatsku sklonost nekretninama – svoju nekretninu želi čak 82% ispitanika.

Panel-diskusija o tome jesu li banke spremne za generaciju Z, koja je okupila nekoliko mladih tiktokera, pokazala je iznenađujuće oslanjanje sudionika na banku kao izvor informacija o poslovanju s – bankom.

– Kako budem odrasliji, manje ću ići u banku. Dosad sam odlazio po karticu, stavljao novac na račun i slično. A bolje je otići i naučiti to u banci. U školskom sustavu ne uče nas kako otvoriti račun, dizati kredit, štedjeti, plaćati račune… Nekad ni roditelji ne daju pravi odgovor pa je bolje da nas tome nauče u banci – kaže Adrian Krajcar, 19-godišnji fotograf i tiktoker.

Dario Marčac, 25-godišnji poduzetnik i TikTok mentor, kaže da se vjeruje kompanijama koje educiraju ljude.

– Banka s kojom sam imao suradnju bila je zainteresirana za to da na Tik-Toku predstavi APN-ove stambene kredite. Mislim da će banke koje se prve pojave tamo ubrati najviše ljudi. I to edukacijama – smatra mladi poduzetnik koji je odradio TikTok kampanju za banku. Objašnjavajući sklonost fizičkom odlasku u banku, ističe da nije problem u tome što bi bilo komplicirano dignuti kredit putem aplikacije, nego mladi ne vjeruju da će to odraditi kako treba.

– Dvije ćeš stvari teško promijeniti: klub za koji navijaš i banku – misli Marčac.

Sve bi u - dva klika

Upravo ovakvi stavovi zabrinjavaju: da mladi nemaju osnovna znanja o financijama iz neovisnog izvora, obrazovnog sustava, ali i da "digitalni nomadi" smatraju da ne treba mijenjati banku. Upravo je mogućnost izbora ono što tjera na bolji i povoljniji servis. U okruženju u kojem se protiv banaka vode deseci tisuća sporova zbog nepoštenih kredita uznemiravaju ovakva razmišljanja neiskusnih klijenata.

Pokazuju da kao društvo nismo izvukli pouke i educirali nove naraštaje kako se ne bi ponovio slučaj "CHF". No studentica i tiktokerica Lorena Farkač poručila je da bi ipak mijenjala banku, i to bi otišla u onu koja bi joj dala dobru kamatu na štednju, a ne na kredit. Svi najviše cijene – jednostavnost korištenja.

– Za mene je vrhunsko digitalno iskustvo kad sve mogu u dva klika – zaključio je Marčac.

Samo četiri posto njih trguje kriptovalutama

Pripadnici generacije Z, prema istraživanju Ipsosa, dosta koriste gotovinu, čak i kad ne treba. Mobilno bankarstvo ima 76 posto ispitanika, internetsko je nepopularno – ima ga svega osam posto. Što se tiče aplikacija za plaćanja, najbitnija im je sigurnost osobnih podataka i novca, ali i jednostavnost.

Na dizajn "pada" tek njih pet posto. Iako ih 76 posto zna što su kriptovalute, samo četiri posto njih posjeduje kripotvalute i aktivno prati tržište, a polovica ne zna što je NFT (non-fungible token - nezamjenjivi token, digitalni podaci pohranjeni u blockchainu kojima se također trguje).

VIDEO [ANKETA] Uloga EU u svijetu? 'Trebali bi poraditi na političkim pitanjima i razvoju ekonomije...'

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

NN
novo nenormalni
00:46 27.05.2022.

generacija Z. To je ruska vojska koja se bori u Ukrajini ili?