Iako vlada Zorana Milanovića uvjerava da Hrvatskoj bez monetizacije autocesta i poreza na nekretnine prijeti financijski krah, HDZ-ov program koji je predsjednik najveće oporbene stranke Tomislav Karamarko iznio u intervjuu Večernjem listu, unatoč protivljenju tim potezima dobiva dobre ocjene stručnjaka sklonih toj opciji.
Kako ne ukinuti županije, ostaviti autoceste u vlasništvu države i izbjeći uvođenje još jednog poreza građanima, pojašnjava Josip Budimir, gospodarski strateg HSLS-a i financijski stručnjak kojeg njegova stranka vidi na mjestu ministra gospodarstva.
– Na istoj smo valnoj duljini jer sustav HAC-a i ARZ-a uz refinanciranje obveza i restrukturiranje troškova s malo truda za 15 godina može puniti proračun, a restrukturirani HAC puno bi lakše pribavio jeftinije kredite nego država – jasan je Budimir koji ističe da se autoceste daju u koncesiju na 40 godina za novac koji država potroši u jednoj godini samo za plaće.
Porez uvod u recesiju
– Vlada koristi monetizaciju da prikrije nerad i odgađanje reformi. Ako je posao koncesioniranja dobar za koncesionara, onda bi na njemu mogla zaraditi i država, uz malo truda i rada – kaže Budimir koji se s Karamarkom slaže i po pitanju poreza na nekretnine jer dijeli mišljenje da je bilo koji novi porezni oblik, a naročito onaj na imovinu u državi čiji građani imaju puno nekretnina, udar na standard. Koliko bi točno koštao taj porez izračunao je već makroekonomist Ekonomskog instituta Zagreb Željko Lovrinčević koji upozorava da bi uvođenje tog poreza bio povratak u recesiju.
– Porez na nekretnine znači još 3,5 milijardi kuna tešku poreznu obvezu građanima, odnosno to je novi ulazak u recesiju – kazao je Lovrinčević koji predlaže da se umjesto traženja novih prihoda pogleda na rashodovnu stranu. Tako očekuje reformu lokalnih jedinica s naglaskom na rezanje broja općina i gradova, dok ističe da županije same po sebi i nisu problem. Lovrinčević napominje i da će birači od HDZ-a vjerojatno očekivati manji porez na dobit, ukidanje poreza na dividende i općenito rasterećenje u poreznom smislu. A to bi mogli i dobiti jer, kako pojašnjava HDZ-ov koordinator za gospodarstvo Domagoj Ivan Milošević, četiri su stupa programa, a to su porezno rasterećenje građana, reforma javne administracije, podrška zapošljavanju s naglaskom na malo i srednje poduzetništvo, te investicijski projekti financirani iz fondova EU.
Plan B za monetizaciju
– Ako se aktivno odrade sva četiri polja istovremeno uz nužne reforme, izvući ćemo zemlju iz krize – jasan je Milošević. Pitanje monetizacije autocesta za njega je pitanje upravljanja javnim dugom i kontrole nad financijama. Postoje i druga rješenja osim monetizacije, a Lovrinčević ih vidi u analizi koja bi obuhvatila i opciju refinanciranja i opciju izdavanja obveznica. Uoči početka prikupljanja potpisa za referendum o autocestama opcija restrukturiranja sustava i refinanciranja obveza djeluje dovoljno dobar plan B.
Ne treba tu biti previse pametan. Narod ne tiska novce. Ne mozes mu iste novce dva puta uzeti. Ako uzmes na jednom mjestu, ne mozes na drugome. Odnosno, ako mu uzmes preko poreza na nekretnine, nece imati za potrosnju, dakle manje ces uzeti preko PDV-a. Sve je to preljevanje iz supljeg u prazno. Neka se pozabave onima koji imaju nesrazmjer izmedju primanja i imovine kako se to i radi u normalnim drzavama, a ne udariti po svima jednako, pa sirotinja najgore prodje.