Tržište korporativne komunikacije, odnosa s javnošću ili, kako se to kod nas popularno zove, "PR" prije nekoliko godina doživjelo je pravi procvat i kulminaciju. Vodeći menadžeri u kompanijama shvatili su važnost odnosa s javnošću, ne samo za uobičajeno komuniciranje na konferencijama za novinare već i u organizaciji različitih događanja, društveno korisnih akcija i slično.
Stotine otpuštenih u PR-u
Danas, tri godine poslije, situacija je potpuno drukčija, gospodarska kriza odrazila se i na sektor odnosa s javnošću koji je prije svega postao žrtvom smanjivanja proračunskih sredstava kompanija za oglašavanje i marketing, smatra Danijel Koletić, stručnjak za odnose s javnošću i vlasnik agencije Apriori komunikacije. Koletić, čija tvrtka djeluje u cijeloj regiji, kaže kako je najmanje pet stotina ljudi iz branše na području regije ostalo bez posla, od čega u Hrvatskoj najmanje 150.
– Tvrtke su smanjile svoje budžete, prije svega za troškove marketinga i reklama, pa sada oni koji rade u PR-u pokušavaju kroz novinske članke plasirati priče svojih klijenata, objašnjava Koletić, dodajući kako su nakladnici, istodobno pogođeni krizom i recesijom, ukinuli velik broj posebnih priloga u kojima su se te priče plasirale pa urednici nemaju prostora za objavu takvih tema.
– Snažnije medijske kuće taj prostor nadoknađuju internetskim portalima svojih novina, no nisu svi u toj mogućnosti, kaže Koletić.
Prema njegovim spoznajama, iz tog i sličnih razloga u Hrvatskoj je zatvoreno desetak agencija za odnose s javnošću. Ove bi godine, smatra Koletić, financijski pad u odnosima s javnošću mogao dosegnuti i 40 posto, odnosno od 10 milijuna eura koji su bili u optjecaju prije dvije godine, ove će se godine u industriji "vrtjeti" tek 6 milijuna.
Pad od 40 posto
Velik se problem javlja i na području kvalitetnih i školovanih kadrova koji danas kada završe edukaciju jednostavno nemaju gdje raditi, što se u trenucima kad su započinjali školovanje nije činilo mogućim. Svoj dio krivnje snosi i Hrvatska udruga odnosa s javnošću (HUOJ) koja, prema Koletićevu mišljenju, pomalo gubi kredibilitet jer već godinama njome upravljaju isti ljudi, dok se istodobno mladima ne pruža prilika da pokažu što znaju i mogu.
– Kriza u industriji odnosa s javnošću mogla bi potrajati do 2013. godine, kada bi se u financijskim planovima kompanija trebao pojaviti neki konkretniji novac namijenjen PR-u, smatra Koletić. Dodaje kako prostora za PR u Hrvatskoj ima dovoljno te kako će se s izlaskom iz krize na tržištu moći poslovati kvalitetnije nego danas.
– Danas dobro posluju oni koji imaju političke veze, kontakte s upravama velikih kompanija ili oni koji su već godinama snažno prisutni na tržištu, rekao je Koletić i zaključio kako je PR potreban bez obzira na krizu, no kako mladi u ovoj profesiji moraju biti svjesni da bez prakse neće biti posla i da moraju biti spremni i na volontiranje.
Pitam se kliko kradeze i sdp plaćaju Pr spamerima ovdje?