Pokretanjem projekta “Mentorstvo kao oblik networkinga među ženama” Večernji list i časopis Zaposlena žele istaknuti važnost mentorstva za mlade poslovne žene kojima je potrebna potpora u karijeri.
Cilj projekta je podići svijest žena o važnosti ženskoga mentoriranja, ohrabriti i jednu i drugu stranu da uđu u mentorski odnos, na njihovu obostranu dobrobit.
Kroz projekt će se predstaviti već poslovno afirmirane žene kako bi privukle mlade žene koje su na početku karijere ili one koje se nalaze na poslovnoj prekretnici, u svrhu spajanja mentorskih parova. Ti će se parovi nalaziti prema svojoj dinamici sljedećih pola godine, a jednom mjesečno će razmjenjivati iskustva i nuditi smjernice.
Odnos mentora i mentorirane osobe, mora se temeljiti na povjerenju i poštovanju, a njegova uspješnost ovisi o podudarnosti mentorskog para, njihovom raspoloživom vremenu i obostranom interesu.
Vertikalno umrežavanje
– Danas se govori o potrebi za networkingom – poslovnim umrežavanjem, u čemu znamo da su muškarci vještiji od žena, pa su se i žene počele sve više umrežavati.
To je uglavnom horizontalno umrežavanje – “direktorice sa direktoricama”.
Mentorstvo je također oblik networkinga, ali na različitim razinama, odnosno vertikalno umrežavanje koje je u nekim, poslovnim periodima, možda čak važnije od onog horizontalnog – pojasnila je Ana Gruden, osnivačica, vlasnica i glavna urednica časopisa Zaposlena.
Mladim je ženama iznimno važno da imaju priliku razgovarati ili se poslovno družiti s profesionalno afirmiranim ženama što može biti veoma motivirajuće za one koje kreću na profesionalni put ili za ženu na poslovnoj prekretnici.
– Istraživanja su pokazala da žene i muškarci dobivaju različite benefite od mentorstva. Žene mentoriranjem stječu osjećaj potpore, uče kako kvalitetnije slušati sebe i druge i to im pomaže u osobnom razvoju. Mentorstvo je dvosmjerna ulica. Nisu samo mentorirani ti koji dobivaju znanje i iskustvo od mentora. Mentorstvo je kompleksan i interaktivan proces namijenjen prijenosu znanja i iskustava između mentora i mentoriranog – ističe A. Gruden.
Smatra kako konferencije i paneli o ženskom poduzetništvu u većini slučajeva, možda i nesvjesno ili zbog neznanja, potiču stereotipe o ženama u društvu. Cilj ovog projekta je razbiti te stereotipe.
– U Švedskoj se mentorstvo provodi od školske dobi. Učenici viših razreda brinu se o đacima nižih razreda i pomažu im da budu uspješniji. U Sloveniji se također puno radi na mentorstvu, a već razvijaju i sponzorstvo kao sljedeću stepenicu, nakon mentorstva. Tu se naravno ne radi o sponzorstvu kao financijskoj pomoći, već o vrsti poslovne pomoći koja uključuje “otvaranje vrata” i spajanje s ljudima iz struke koji mogu pružiti direktnu pomoć u poslu. Mi smo još daleko od te faze i zato je važno promovirati mentorstvo kao nužan alat u profesionalnom razvoju svakog mladog čovjeka – kaže A. Gruden.
Ljudi u poduzetništvo ulaze uglavnom iz dva razloga; kako bi realizirali svoju poslovnu ideju ili “iz potrebe” odnosno da si osiguraju radno mjesto i plaću jer drugačije ne mogu, nijedan od tih razloga nije manje ili više dobar ili vrijedan.
Kod žena u većini slučajeva, prevladava ovaj drugi razlog odnosno potreba da si naprave radno mjesto i osiguraju egzistenciju, a pogotovo ako su u zrelim godinama ostale bez posla.
Kad doprinosi “ubijaju”
– Ima naravno i slučajeva kada se ta dva razloga spoje. U poduzetništvo sam krenula kako bih održala obiteljski posao i osigurala si plaću. Danas svoj posao radim ponajprije kako bih “gurala” ideju u koju čvrsto vjerujem – a to je rodna ravnopravnost u društvu. Prepreke na koje žene nailaze u poduzetništvu su najprije one na koje nailaze svi koji se žele baviti poduzetništvom u Hrvatskoj. Zakoni i propisi nisu dovoljno motivirajući, naročito za male poduzetnike. Nije tajna da si poduzetnici vrlo često isplaćuju male plaće jer ih doprinosi “ubijaju”. Zato je dojam da poduzetnici zarađuju manje od zaposlenih u državnim službama, što nije realno. To nije dobro ni za poduzetnike ni za državu. Najveća prepreka s kojom se suočavaju poduzetnice jest ta da u većini slučajeva nisu vlasnice nekretnina pa vrlo teško dolaze do kredite za svoje poduzetničke ideje – smatra Ana Gruden.
Od projekta “Mentorstvo kao oblik networkinga među ženama”, kaže, prvenstveno očekuje da se kroz osmišljen program promoviramo važnost mentorstva kod žena, ali i da za šest mjeseci nastane grupa od 30-ak žena koje će jedna drugoj pružiti uvid u vrijednosti raznih generacija, da steknu nova znanja, razviju poslovne mreže, kompetencije i snažniji osjećaj pripadnosti unutar poslovne zajednice u kojoj djeluju.
POGLEDAJTE VIDEO: Razgovor s predsjednicom Povjerenstva za sukob interesa Natašom Novaković