Temel Kotil

Šef Turkish Airlinesa: Nismo zainteresirani za Croatia Airlines

Foto: Reuters/PIXSELL (Ilustracija)
Temel Kotil
Temel Kotil
28.02.2014.
u 13:15
Država može puno učiniti; Turska je svojedobno imala porez od 20% na turističke usluge, što nije bilo održivo. 2008. su ukinuli sve poreze, ne samo za THY nego i sve druge svjetske kompanije
Pogledaj originalni članak

Nismo zainteresirani za Croatia Airlines. Kad bismo ga kupili to bi značilo da se moramo vraćati u Tursku, a mi želimo letjeti iz nje. U relativno malom krugu oko Istanbula, Turkish Airlines na tri kontinenta pokriva područje s više od milijardu stanovnika, čak 70 međunarodnih destinacija u više od 55 zemalja. Na svakom tržištu na kojem smo prisutni mi sami nastupamo lokalno, i svakoj zemlji imamo drugačiji marketinški pristup, te nam je lokalni prijevoznik poput Croatia Airlinesa u tom kontekstu nezanimlji, kazao je ovih dana hrvatskim novinarima u Istanbulu Temel Kotil, predsjednik i izvršni direktor Turkish Airlinesa, objašnjavajući zašto nisu zainteresirani za najavljenu privatizaciju Croatia Airlinesa. Kotil tvrdi kako samo ime kompanije ili nacionalnost u aviobiznisu ne znači ništa. Nitko ne mora znati tko su oni, ali su svi lani upamtili kako Messi i Kobe Bryant putuju s njima. Bitan je biznis oko kojega se sve vrti, a ključ uspjeha je u putnicima koji žele dobru povezanost, povoljne cijene i izvrsnu uslugu.

Za marketing 150 milijuna dolara

- Ako ne putuju s nama, mi ne postojimo. Zato smo prošle godine u brendiranje, reklamiranje i sponzoriranje globalno potrošili 150 milijuna dolara, najviše na europskom tržištu, a 2005., primjerice, samo pet – kaže Kotil.

A cilj je ambiciozan. Prvi avioprijevoznik u Europi treću godinu zaredom i četvrti  u svijetu prema broju destinacija te najveći turski izvoznik prema ljestvici Fortuneovih 500, želi postati i globalno najveći. Turska vlada Istanbul vidi kao glavno međunarodno tranzitno čvorište pa u svibnju ove godine na europskoj strani Istanbula počinje gradnja trećeg aerodroma vrijednog 30,3 milijarde dolara. Po dovršetku, za 25 godina, trebao bi biti najveći aerodrom na svijetu s godišnjim kapacitetom od više od 150 milijuna putnika, dok sadašnja dva godišnje pokrivaju svega 60 milijuna. Sve to u skladu je i s planiranim rastom turskog aviotržišta, na kojemu je prije 10-ak godina bilo 29 milijuna putnika u zračnim lukama, lani 111, dok se u ovoj godini očekuje već 124 milijuna. THY je pak u lanjskoj godini s flotom od 267 zrakoplova globalno prevezao 48,3 milijuna putnika i u ovoj godini očekuje rast od 25%, na čak 60 milijuna, te 17% veće ukupne prihode, na oko 11,4 milijarde dolara, objašnjava čelnik THY-a.

- Od toga koristi imaju svi. Istambul iz godine u godinu posjeti sve više ljudi i to je konkretna korist koja jača tursku ekonomiju. Nekada je Istambul godišnje posjećivalo 4 milijuna turista. Lani ih je bilo 11 milijuna, a do 2023. bit će ih 20 milijuna. Ovo stoljeće je divno. Konačno svjedočimo i da nekada siromašne zemlje poput Azije i Afrike bilježe ekonomski rast. Čak 7 milijardi ljudi moglo bi za 20 godina imati dovoljno novca za putovanja – tvrdi Kotil, ističući kako se u skladu s time dalje razvija i Turkish Airlines, otvarajući destinacije poput Mogadishua ili Djiboutija.

Poduplali letove  iz Hrvatske

Od 2005. do 2013. mreža Turkish Airlinesa rasla je 34%. Samo u 2013. THY je otvorio 23 nove destinacije, a u ovoj otvara još 16, čime će se njihov broj povećati na 259 u 105 zemalja u koje leti. Povećava se i broj letova prema Hrvatskoj, Bugarskoj, Rumunjskoj i Ukrajini. Turske sapunice poput Sulejmana Veličanstvenog, pristupačni putnički aranžmani za to tržište te brzorastuća turska ekonomija posljednjih su godina dobar mamac za letove iz RH prema Turskoj, i što se turista tiče, i poslovnih ljudi.

- Iz Hrvatske od ove godine idu dva leta dnevno umjesto jednog, ali na tome nećemo stati, želimo još više. Hrvatska je prekrasna i trebamo ustrajati na većim projektima. Svjetski rast neće zaobići ni vašu zemlju jer je svijet je u pravom smislu riječi postao globalan. U prošlosti su postojali određeni dijelovi svijeta u kojima se više poslovalo i trgovalo. Danas to više nije slučaj. Turska je pravi primjer za to. Razumijem da imate gospodarskih problema, ali vjerujte, to je samo privremeno - tvrdi Kotil.
Najbolji primjer za to je i Turkish Airlines koji je 2001. bio čak 151 milijun dolara u gubitku, dok je 2012. završio sa 597 milijuna dolara dobiti. U prvih devet mjeseci lanjske godine u odnosu na  isto razdoblje 2012. dobit je pak rasla 21%, a u globalnom zračnom prometu 4,6%, kaže Kotil te ističe kako država po tom pitanju može puno učiniti. Turska je svojedobno imala porez od 20% na turističke usluge, što nije bilo održivo. Naposljetku, 2008., ukinuli su sve poreze, i ne samo za THY nego i sve druge svjetske kompanije, te paralelno s time nastavili ulagati u infrastrukturu. Svaka vlada bi na takav ili sličan način mogla pružiti potporu svojim kompanijama, nikako financijski jer ih to "ubija“.

- Onda vas ništa ne tjera naprijed i ne radite 25 sati dnevno kako biste uspjeli – i da se natječete sami sa sobom. A mi 2023. planiramo prihode od 24 milijarde dolara, 120 milijuna putnika na našim linijama i flotu od 450 aviona – tvrdi Kotil, uvjeren kako svaka država na svijetu mora imati svog avioprijevoznika i on, bio veliki ili mali, uvijek može ostvarivati profit.

>> Letom Turkish Airlinesa stigli na pogrešan kontinent

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

KA
kafka
14:13 28.02.2014.

Ni Turci nas neće! .

Avatar Nevini Hrvat
Nevini Hrvat
14:28 28.02.2014.

Turkish Airlines nije zainteresiran za Croatia Airlines ali morti bi bil zainteresiran za Inu da njihove nebeske ptice tankaju balkanski domoljubni kerozin ali su navodno razočarani saznali da toga više nema, da je otišlo ća i da je u vlasništvu susjeda Mađara.

DU
Deleted user
15:49 28.02.2014.

Dobro bi bilo da turcima prodamo cijelu vladu i predsjednika ! To bi bila najbolja investicija , jer bi smo ostali bez najnesposobnijih ljudi , a otvorio bi se put mladim , sposobnim i neopterećenim ljudima .