Matjaž Rakovec:

"Slovenskom Triglavu zatvoren ulaz u velike banke u Hrvatskoj"

Foto: Davor Višnjić/Pixsell
"Slovenskom Triglavu zatvoren ulaz u velike banke u Hrvatskoj"
27.02.2011.
u 21:11
Predsjednik uprave Zavarovalnice Triglav, najvećeg slovenskog osiguratelja, govori o stanju na tržištu i perspektivama u Hrvatskoj.
Pogledaj originalni članak

Najveći slovenski osiguravatelj, Zavarovalnica Triglav u pregovorima je sa stranim institucionalnim investitorima o dokapitalizaciji tvrtke Triglav INT, koju su nedavno osnovali i na koju će prenijeti i vlasništvo hrvatske tvrtke kćeri, Triglav osiguranja. Triglav INT u 100-postotnom je vlasništvu Zavarovalnice Triglav, kao i društva u Češkoj, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori i Albaniji. Dokapitalizacijom namjeravaju doći do kapitala – i za organski rast i za akvizicije u jugoistočnoj Europi, ali i izvan regije. O planovima smo razgovarali s čelnikom grupacije Matjažem Rakovcem.

Zavarovalnica Triglav u Sloveniji ima stabilno poslovanje i dobre rezultate. Kako ste zadovoljni hrvatskim dijelom grupe i što u tom kontekstu znači postavljanje nove uprave?

Poslovanjem cijele Grupe Triglav u prošloj smo godini jako zadovoljni. Premašili smo planove, posebno kad je u pitanju profit, na što smo se najviše usmjerili. Prvi smo put u povijesti ostvarili profit iz osnovne djelatnosti – osiguranja. Ove godine očekujemo nešto lošiji rezultat, teško je vjerovati da će biti tako malo šteta kao što je bilo lani. Premija nam je ostala na razini od milijardu eura, a tržišni udio u Sloveniji planirano nam se smanjio jer profit iz osnovne djelatnosti i održavanje tržišnog udjela na ovako visokoj razini ne idu zajedno. Prvi put u povijesti slovensko je tržište palo u neživotnom osiguranju, dok je životno osiguranje posljednjih mjeseci u porastu. U Hrvatskoj je lani bilo puno promjena, imamo i novu upravu. Zadovoljni smo poslovanjem Triglav osiguranja, pogotovo zato što se ispunjavaju svi planovi postavljeni u 2009. Očekujemo da će krajem ove godine Triglav poslovati s dobiti. Narasla nam je ukupna premija 1,3 posto; 12 milijuna kuna porasla je premija u neživotnom osiguranju, dok je šest milijuna kuna pala u životnom osiguranju. Očekujemo da će ove godine premija porasti oko 5 posto. Lani smo smanjili broj zaposlenika u Hrvatskoj za 97, na 566, no prosječna premija po prodavaču porasla je za više od 30 posto, a bruto zaračunana premija po zaposlenom 18 posto. No, još uvijek smo ispod hrvatskog prosjeka, čeka nas još puno posla. Ova ekipa u upravi ima naše potpuno povjerenje, očekujemo da će ostvariti željene rezultate.

Raste li još uvijek broj raskida polica osiguranja? Kakva je situacija u Sloveniji?

U Sloveniji je taj trend trajao dvije godine, do rujna 2010., ali nam se tržište diglo nakon toga. Isti je trend u zapadnoj Europi. Ljudi se sada više odlučuju na sigurna ulaganja, umjesto investiranja u dionice i izvedenice. Životno osiguranje jedno je od bitnijih ulaganja u sigurnost. Sad će nam opet bankoosiguranje, za koje razvijamo proizvode, podići zaspali dio poslovanja.

Oslanjate li se više na rast životnog ili neživotnog osiguranja?

Triglav ima veći udio neživotnog osiguranja. U Sloveniji je prosječna premija neživotnog osiguranja po stanovniku veća nego u Europi. Znači da smo tu dosegnuli “plafon”. Najviše se očekuje od životnog osiguranja, ali i mirovinskog i zdravstvenog, onog što je povezano s državnom “socijalom”. Tu smo daleko od prosjeka u Europi, no za rast trebaju godine, ekonomski razvoj i promjena u svijesti ljudi. Za nekoliko godina, kad dođe do većih promjena u socijalnoj politici, i u Sloveniji, i u Hrvatskoj, ljudi će se sami morati pobrinuti za budućnost. Novi val koji će sustići ekonomiju, zatražit će od svih zaposlenih, pogotovo mladih, da pronađu rješenja za svoju mirovinu. Zato je potrebno mnogo edukacije, da životno osiguranje nije samo štednja nego i ulaganje u osobni kapital. Prevelika davanja za socijalu, ostala iz socijalizma, ne možemo odjednom presjeći. A imamo i staro stanovništvo. Jasno je zašto treba ulagati u Tursku; tamo je 58 posto stanovništva mlađe od 28,8 godina. Znate kakva je to snaga za cijelu Europu?!

Jesu li na vidiku znakovi oporavka?

Previše se priča da nam je cijela ekonomija u padu, nedostaje optimizma. Ali, mi odlično radimo, udvostručit ćemo godišnji profit u 2011. Plan nam je ostvariti 54 milijuna eura dobiti za cijelu grupu, a ono što je najbitnije jest da nam se diže neživotna premija vezana uz tvrtke. To znači da se i one oporavljaju, ekonomija se počela dizati. A ova katarza 2008.-2009. bila je nužna. Mi smo u devet mjeseci 2010. godine imali samo 32 milijuna eura dobiti samo u Sloveniji. Znači, može se dobro raditi i pripremiti temelje za novi ekonomski rast.

Kakva vam je danas suradnja s hrvatskim bankama?

Triglav surađuje s manjim bankama, što nam nije prednost. No, mislim da ćemo i tako, u kombinaciji s vlastitom mrežom koju upravo educiramo, pronaći svoje mjesto u Hrvatskoj. U Sloveniji se puno prodaje preko agencija, a jedan od planova nam je do 2013. uspostaviti mrežu agencija u svim državama gdje radimo; i u Hrvatskoj, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori i Albaniji.

Znači li to da vam je ulaz u velike banke u Hrvatskoj zatvoren?

Da. To je specifikum hrvatskog tržišta. U Sloveniji samo Nova ljubljanska banka drži svoje životno osiguranje. Ukupno s uzajamnim fondovima, kojima upravljaju tvrtke u Grupi Triglav, imamo 33 posto vlasništva u A banci, trećoj po veličini u Sloveniji.

Jeste li se riješili dampinga?

Imali smo strašan damping 2008. i 2009. godine, a onda smo počeli s novom strategijom; ulaskom u zonu sigurnosti, s manjim profitima, ulaganjem u državne obveznice i tvrtke s dobrim rejtingom. Odmah su nas slijedila veća osiguravajuća društva u Sloveniji, a mislim da će se to dogoditi i u Hrvatskoj. Sve ovisi o ponašanju tržišnog lidera, on je taj koji postavlja granice do kojih se može ići. To je kod vas Croatia osiguranje, proces vas tek čeka.

Kakvo vam je stanje s prijevarama, koje kod nas sve češće isplivavaju na vidjelo?

Uvođenjem novih programa, posebno “fraud detectiona”, otkrivanja prijevara, mogu se ostvariti odlične uštede. Taj smo algoritam već implementirali i u Hrvatsku, bilo kakav pokušaj odmah se vidi, iskače iz algoritma. Prijevare će uvijek biti prisutne u ovoj djelatnosti, ali novim rješenjima se smanjuju. To je jedan od izazova svih društava na području Balkana.

Znače li pregovori sa stranim investitorima da bi država izgubila većinski udio?

Nikako! Država bi imala najmanje 50 posto vlasništva Zavarovalnice. Ako bi u Triglav INT dopustili ulazak 30, 40 ili 50 posto stranog vlasništva, još uvijek bi imali većinsko vlasništvo Zavarovalnice i države. Slovenskoj Vladi Triglav je jedna od tri strateške investicije u državi. Državno vlasništvo se, pogotovo u teška vremena krize, pokazalo dobro.

Spominjali ste da vam je ciljani udio na hrvatskom tržištu 10 posto...

Tad sam napomenuo i da tržišni udio neće rasti oduzimanjem drugima, nego organski. Hrvatsko tržište jedno je od najperspektivnijih jer ima malu premiju, kad premija ponovno počne rasti, i mi imamo šansu. Prosječna je premija 300 eura, u Sloveniji 1000 eura, a razvijena Europa ima veću od 2000 eura. Sad držimo 4,40 posto tržišta, a na početku 2009. imali smo manje od četiri posto; u dvije godine rast je veći od 10 posto.

Kako je na poslovanje utjecala odluka Vlade o ukidanju poreznih olakšica?

Životno osiguranje ne prodaje se na osnovi bilo kojeg akta države. Pad životnog osiguranja uzrokovan je najviše nezaposlenošću i padom plaća. Pritisnuti teškom situacijom, ljudi donose i neekonomične odluke.

Kakvi su daljnji planovi u Hrvatskoj? Glasine su spominjale i moguće zatvaranje tvrtke i ostavljanje samo predstavništva u Hrvatskoj... S druge strane, Croatia osiguranje uskoro će biti na prodaji. Jeste li zainteresirani?

U strategiju smo postavili konsolidaciju grupe kao glavni cilj. Nekoliko godina prije krize jako smo mnogo kupovali; sad je došlo vrijeme triježnjenja, treba tom grupom upravljati, treba ulagati u djecu, da porastu i donose ono za što si ih odgojio. Na dobrom smo putu da to ostvarimo prije 2013., a usporedno nam je u strategiji i preuzimanje, ako bude prilika, prava cijena i dobar rezultat dubinskog snimanja. Kapitalna adekvatnost nije nam problem, stres test na Solvency II. isti nam je kao na Solvency I., što znači da smo kapitalno jako društvo. Sad smo u završnoj fazi konsolidacije grupe. Za povlačenje s hrvatskog tržišta nema nikakvog razloga, najperspektivnije tržište koje vidim je Hrvatska, kao najrazvijenija zemlja na ovom području, s velikim potencijalom za rast. U posljednje tri godine Triglav smo dokapitalizirali sa 183 milijuna kuna, to je dobra osnova za daljnji rast. Imamo adekvatnost kapitala koja zadovoljava Hanfu.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 26

SJ
Sve je uzalud
10:48 28.02.2011.

Fantje ne čis naprej, nazaj, vratite lovu, se veda.

PA
Parsifal
08:04 28.02.2011.

Dali je ovo plaćeni oglas ili nas urednik VL-a zaj...ebava.Matjaž piše panagirike o triglavu koje bi mi čitatelji trebali trpit. Prekidam svaki kontakt s ovim novinama jerbo kad bih poželio čitati o sjevernim g....narima kupio bih delo i bio realnije informiran.

CA
CastrumFF
12:11 01.03.2011.

@donkeyhot Kako to misliš? Kao turisti?