Ako su hrvatske kockice svojedobno mogle preplaviti svijet, zašto ne bi i hrvatska glagoljica? – pita zagrebačka obrtnica i modna dizajnerica Vesna Milković, koja već više od desetljeća inspiraciju za svoje kreacije crpi u hrvatskoj kulturnoj baštini, koju proučava. Odjeća i suveniri, koji u sebi ujedinjuju hrvatske tradicijske motive, starinsku tehniku ručne izrade i suvremeni dizajn, s potpisom njezina Etno butika Mara, iz najduže su zagrebačke ulice Ilice već odavno krenuli u svijet i nikoga ne ostavljaju ravnodušnim.
Samo ona zna koliko jednoj obrtnici-početnici, višoj upravnoj referentici, trebalo snage da ostavi siguran posao u državnoj tvrtki i krene u vlastiti biznis, kojim se, sklona šivanju od djetinjstva, mogla baviti i u "fušu". No, profesionalizam, znala je otpočetka, ne traži polovičan angažman. Svaki biznis, pogotovo vlastiti, traži cjeloživotno učenje i dokazivanje. Najgore je, kaže, što poduzetnike nitko ne uči kako biti šef, a onda se jednoga jutra probudite s četvero zaposlenih i dvoje kooperanata, trudeći se i dalje da radite ono što volite, a istovremeno i da uspješno poslujete i nađete dobar balans umjetničke i poduzetničke crte.
Od ideje do realizacije ponekad prođu godine. Svaki komad odjeće ili suvenira s motivima paške čipke, hrvatske glagoljice, sa zlatovezom, šlingom ili šarenim vezom, mora se uklopiti u modne trendove.
– Odjeća treba i može biti suvenir. Pogledajte japanski kimono, afričku ili indijsku tuniku kako su osvojili svijet. Zašto onda ne bi i hrvatski dizajn – šestinski kaputić ili kruševačko stablo života – pita poduzetnica.
Čak se i Šenoa, Šimić ili Ujević mogu "nositi", dokazala je odjećom i torbama s njihovim stihovima na glagoljici "Budi svoj", "Čovječe, pazi da ne ideš malen ispod zvijezda" ili pak "Ne boj se, nisi sam". Uvjerena je kako puno hrvatskih obrtnika svojim rukama može ispričati sličnu hrvatsku priču, no nedostaje im jače i organiziranije akcije i inicijative te priznanja mjerodavnih institucija, za što su dijelom i sami krivi. U vrijeme krize, čini se, obrtnici teško stignu i preživljavati i baviti se marketingom.
Najveći uspjeh?
– To što su predstavnici EU nedavno kupili čak pet mojih šestinskih kaputića i nose se u Bruxellesu, a pozvana sam i kao predavačica na jedno londonsko sveučilište – kaže V. Milković, kojoj u obiteljskom biznisu pomažu i djeca – kći Marija koja završava studij dizajna te sin Vid, diplomirani ekonomist. Neskromno kaže kako bi jednoga dana franšizu Etno Mare voljela vidjeti u New Yorku, no originalnost s hrvatskim potpisom u nas još nije dovoljno prepoznata.
– Zagreb danas nema ni svoju obrtničku ulicu ni onaj duh u koji sam se zaljubila kad sam u njega došla s 15 godina – kaže, ističući kako vjerojatno i turistima Zagreb danas miriše na Kinu.