OKRUGLI STOL - RAZVOJ TALENATA

Talente prepoznaju roditelji, ali ih društvo mora pratiti i podupirati

04.04.2009.
u 12:37
Pogledaj originalni članak

Uskoro počinju upisi na fakultet, no mnoge mlade osobe ni s 18 godina ne znaju u čemu su dobre, koji su im talenti, a u čemu su slabije. Možda su čak svjesniji svojih slabosti jer naš sustav školovanja to više voli isticati nego poticati jakosti pojedinaca. Zato bi s prepoznavanjem talenata mladih trebalo početi još u osnovnoj školi, što je u velikom broju zemalja praksa, a kod nas ovisi tek o dobroj organiziranosti i volji škole. Problem se nastavlja i prilikom zaposlenja pa mnogi ni tada još ne znaju u čemu su dobri, a tvrtka, odnosno nadređeni, ne daju im priliku za to da budu otkriveni te da se počnu usavršavati.

Otkrivanje talenata i potencijala osoba počinje u djetinjstvu, složni su sudionici okruglog stola. Tako Boris Blažinić, ravnatelj Institua za kvalitetu i razvoj ljudskih potencijala kaže kako istraživanja pokazuju da su bitne prve tri godine. Slikovito objašnjava da čovjek kada se rodi dobije hardver, a zatim je ključan softver koji će mu se dati.

Mirjana Zećirević – voditeljica odjela za pripremu za zapošljavanje u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje

Roditelji pritom mogu pogriješiti pa zbog pritisaka okoline stavljati prejaki softver na preslabi hardver, jer su im očekivanja od djeteta velika a ne teže tomu da ga učine sretnim i zadovoljnim. Prečesto uvjetujemo sreću i uspjeh s puno “ako”. Neki pak roditelji stavljaju preslabi softver. Na taj je način do otprilike četvrte godine sve formirano, a dalje se ostalo filtrira.

– Istraživanje u rasponu od 23 godine provedeno na Novom Zelandu, na uzorku od 1000 djece, otkrilo je da djetetova uočena osobnost u dobi od tri godine pokazuje izvanrednu sličnost s njegovim crtama ličnosti u dobi od 26 godina. Prve crte ličnosti vidljive su kod djece već u dobi od tri godine, i one su do otprilike 15. godine više ili manje formirane, kao i naši talenti – kaže Maja Touza, operativna direktorica Gallupa u Hrvatskoj.

Kaže da je njihova organizacija razvila alat koji mjeri talente djece već od njihove desete godine. Na temelju toga razvijen je i program koji pomaže djeci da otkriju i razvijaju svoje najveće talente te pomažu roditeljima i nastavnicima da se usredotoče na razvijanje i jačanje onoga u čemu su djeca prirodno dobra, što im najbolje leži, a ne na ispravljanje njihovih slabosti.

Naravno, takvo što kod nas je u začecima razvoja.

Sanja Novačić – konzultantica u tvrtki Prediktor&partner Antal International

Prepoznavanje talenata
– U područnim službama HZZ-a djeluju odsjeci za profesionalno usmjeravanje i obrazovanje gdje se, osim s nezaposlenim osobama, radi i s učenicima završnih razreda osnovnih i srednjih škola. Posebna pažnja posvećuje se učenicima s teškoćama ali se radi i s darovitom djecom – kaže Mirjana Zećirević, voditeljica odjela za pripremu za zapošljavanje u HZZ-u. Četrdesetogodišnja tradicija rada s darovitom djecom postoji tako u Sisku te nešto kraće u Virovitici.

Model rada s darovitima uključuje nekoliko faza – fazu prepoznavanja potencijalnih talenata od strane škole, fazu identifikacije darovitosti na temelju ‘baterije standardiziranih psihologijskih instrumenata’, te fazu potpore i praćenja darovitih. Podatke o učenicima koje je škola prepoznala kao darovite Zavod dobiva putem ankete o profesionalnim namjerama koju popunjavaju učenici i razrednici. Na temelju podataka iz ankete, savjetnici za profesionalno usmjeravanje obavljaju identifikaciju skupina i pojedinaca s kojima se provode stručni postupci ovisno o njihovim specifičnim potrebama.

Za potrebe efikasnijeg prepoznavanja darovitih učenika razvijen je poseban upitnik koji uključuje različita područja moguće darovitosti. I dok se kod nas malo radi s talentiranom djecom, u Japanu, primjerice, kaže Blažinić, djeca od 4. do 12. godine odlaze u jednu vrstu zabavnog parka u kojem se nalaze sve vrste zanimanja, ali umanjene. Dijete se tamo ostavlja, dobiva radnu knjižicu i igrajući se u stvari otkriva u čemu je dobar. Dakle, bez papira i olovke. I oni temelje razvoj na vrijednostima, a ne na kompetencijama. To je i kriterij po kojem biraju ljude u kompanijama.

Maja Touza – operativna direktorica u Gallupu Hrvatske

– Iako roditelji imaju značajnu ulogu u otkrivanju talenata, to se ne bi smjelo prepustiti isključivo njima nego bi društvo moralo biti to koje će izgraditi sustav prepoznavanja, identifikacije, potpore i praćenja darovitih učenika – kaže Zećirević. Touza smatra da nije samo važno prepoznati talente kod učenika, nego ih i motivirati na to da se njima maksimalno koriste u školskim i izvanškolskim aktivnostima. Kada dijete shvati da je u nečem dobro, prirodno nadareno, više će cijeniti sebe i biti sposobnije graditi nove odnose i održavati ih, kao i cijeniti različitosti.

A prepoznavanje talenata i rad na njihovu usavršavanju bitni su i tijekom daljnjeg školovanja. Gallup je, primjerice, potpisao ugovor s Vernom, gdje će se primijeniti program razvoja jakosti za studente.

– Studenti prolaze procjenu jakosti kao i profesori, gdje otkrivaju svojih pet dominantnih talenata. Profesore se educira u tome kako pristupiti studentima, kako ih motivirati. Na taj im se način pomaže da usmjeravaju svoje karijere – objašnjava Touza.

– Prepoznavanje i razvoj sposobnosti, kompetencija i potencijala je cjeloživotni posao i nikada nije kasno da se oni otkriju, odnosno prepoznaju – kaže Sanja Novačić, konzultantica u tvrtki Prediktor&partner Antal International i tvrdi da se u svakom poslu koji obavljate mogu razviti potencijali. U posljednje vrijeme velik broj tvrtki ozbiljno radi na tome da svoj organizacijski kontekst prilagodi tako da poveća radnu efikasnost i motivaciju zaposlenih, prepozna i upotrijebi potencijale svojih zaposlenika.

Zaposlenici koji dobiju priliku u poslu koristiti se svojim potencijalima, pokazalo se, rade motiviranije i zadovoljniji su – tvrdi Novačić. Dodaje da trenutačno tvrtke osjećaju posljedice globalne krize, zbog čega su aktivnosti razvoja zaposlenika malo zastale, no zbog prednosti koje donose potencijali, kompetencije i motivacija, to će se zacijelo vratiti u fokus interesa poslodavca.

Razvoj jakosti
– Bitno je promijeniti paradigme i u ljudima ne vidjeti trošak nego potencijal. Posebno u kriznim vremenima kada jedino mobilizacija osoba i timski rad može postići rezultate – kaže Blažinić.

– Gallupova istraživanja pokazala su da je selekcija zaposlenika koja se obavlja prvenstveno na osnovi talenata, a ne toliko na temelju znanja i vještina, bitna za uspjeh tvrtke. Istraživanja su pokazala da pojedinci najbolje rade i bilježe najveći rast u području svojih jakosti, a ne slabosti. Primjerice, ako osoba posjeduje talent za komunikaciju, tu bi osobu trebalo poslati na dodatnu edukaciju kako bi u tome bila još bolja.

Boris Blažinić – ravnatelj Instituta za kvalitetu i razvoj ljudskih potencijala

Umjesto da tvrtke pokušaju izvući ono najbolje od svojih zaposlenika, događa se to da tvrtke gube vrijeme i novac nastojeći nadopuniti ono što im nedostaje, zbog čega onda posao pati – kaže Touza i tvrdi da bi menadžeri trebali selektirati zaposlenike prema talentima, prepoznati njihove individualne jakosti, zatim im omogućiti radno mjesto na kojem bi mogli maksimalno iskoristiti svoje jakosti, biti najproduktivniji. Neuspjeh u tome ne može se ispraviti ni motivacijom ni edukacijom zaposlenika.

Potrebni su vam za to vrsni menadžeri koji će prepoznati talente, znati odabrati najbolje ljude, postaviti im jasna očekivanja i ciljeve, motivirati ih i razvijati. Ako radite stvari u kojima ste najbolji, koje vam prirodno leže, bit ćete uspješni i to će se pozitivno odraziti na vaše radno okružje i vaš odnos s klijentima. Kažu da je jedan neugodan telefonski razgovor s klijentom, s kojim surađujete godinama, dovoljan da ga izgubite. Često ljudi ne prepoznaju važnost selekcije na osnovi talenata. Greška je i u tome što mislimo da ako je netko u nečem dobar da ga je potrebno promovirati.

Odnosno da ako je netko primjerice dobar prodavač, da ga treba promovirati u menadžera. A dogodi se to da ta osoba kao menadžer više nije toliko produktivna. Zato osobu, ako je dobra u određenom području, tu treba i ostaviti, ali je onda treba dodatno nagrađivati i poticati kroz primjerice edukaciju, odnosno pokušati je motivirati da bude u tome još bolja.

Zećirević kaže da je za kompaniju osim odabira sposobnih i motiviranih pojedinaca, sve važnije stvaranje dobrih timova u kojima postoji međusobna sukladnost pojedinaca u cilju zajedničkog uspjeha. Blažinić važnim ističe i organizacijsku kulturu, tvrdeći da često uspjeh u korporativnom biznisu nije rezultat, nego dobro ili loše uklapanje u organizacijsku kulturu, što je ženama često teže. ‘Turn out’ doživljavaju ljudi koji su najvrjedniji i najkvalitetniji u tvrtki, jer oni nose posao i njima se delegiraju najbolji zadaci. Ostali se šlepaju – zaključuje Blažinić.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr