Telekomunikacije su jedan od sektora koji je bio iznimno bitan u pandemiji i još uvijek to jest jer je koronakriza ubrzala digitalizaciju te povećala obim korištenja online usluga, bilo da se radi o onima koji su svoje poslovanje prebacili 'kod kuće' ili su pak postali sve veći korisnici online usluga uslijed raznih ograničenja u korona krizi.
U svakom slučaju, telekomi koji posluju u Hrvatskoj osim što im se povećao promet, istovremeno su i ulagali u svoje mreže, bilo da se radi o svjetlovodnim odnosno optičkim mrežama koji ubrzavaju i proširuju fiksnu povezivost, ili se pak radi o mobilnim mrežama.
Uložili 16 posto više
Podaci hrvatskog regulatorna na tržištu elektroničkih komunikacija, govore da je trend rasta ukupnih ulaganja nastavljen u prvih devet mjeseci ove godine spram istog razdoblja lani. U prvih devet mjeseci ove godine ukupna ulaganja veća su za 16 posto u odnosu na isto razdoblje 2020.
U nepokretnoj ili popularno zvanoj fiksnoj mreži, zabilježen je značajan porast ulaganja u svjetlovodnu pristupnu infrastrukturu od 127 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Također, u prvih devet mjeseci ove godine ukupni prihodi na tržištu elektroničkih komunikacija povećani su za pet posto.
U odnosu na usluge, zabilježen je rast prihoda od širokopojasnog pristupa internetu od 13 posto, najma mreže i vodova od pet posto i naplatne televizije od četiri posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ili točnije, rast prihoda do širokopojasnog pristupa internetu je u trećem tromjesečju iznosio 1.555.522.535 kuna, i bio je 20 posto veći od proteklog kvartala, a za razliku od istog razdoblja lani bio je viši 16,29 posto.
Iako je neznatno smanjen prihod od širokopojasnog pristupa internetu putem fiksne mreže u zadnjem kvartalu, čak je 32 posto je rastao prihod putem mobilne mreže, i iznosio je 1.086.435.147. Valja znati i da ukupno ima 5.905.751 širokopojasnog pristupa internetu na kraju trećeg tromjesečja. Rast ulaganja u optičku mrežu odnosno svjetlovodnu pristupnu infrastrukturu proporcionalno prati i rast broj novih priključaka putem svjetlovodnih tehnologija, kojih je u godinu dana 33 posto više, stoji u priopćenju HAKOM-a. Iz podataka je vidljivo kako korisnici sve više migriraju na svjetlovodnu infrastrukturu s obzirom na to da je broj priključaka na bakrenoj infrastrukturi u padu.
Sve brži internet
Na kraju trećeg tromjesečja udio broja širokopojasnih priključaka s brzinom većom od 30 Mbit/s iznosio je 55 posto od ukupnog broja priključaka. Također, broj širokopojasnih priključaka vrlo visokih brzina nastavlja rasti te u trećem tromjesečju udio priključaka s brzinom većom od 100 Mbit/s iznosi 25 posto. Raste i ukupan broj korisnika paketa usluga, najviše onih s 4D paketima jer migriraju s 3D paketa zbog većih popusta na grupiranje fiksnih i mobilnih usluga. Više od polovice kućanstava televiziju gleda putem nekog od oblika naplatne televizije te je primjetan rast prihoda i broja priključaka.
U odnosu na isto razdoblje lani, na tržištu naplatne televizije zabilježen je porast ukupnih prihoda i ukupnog broja priključaka od četiri posto. Od usluga naplatne televizije i dalje je najzastupljenija televizija na internetskom protokolu (IPTV) s više od 51 posto priključaka. Na tržištu telefonskih usluga u nepokretnoj mreži nastavlja se trend pada broja korisnika, ukupnih prihoda i odlaznog prometa. Uspoređujući isto razdoblje lani, broj korisnika i prihodi manji su za jedan posto, dok je ukupni odlazni promet operatora niži za 11 posto.
Dobra optika