Vratite li se 160 godina unazad, zateći ćete dvije ključne razlike između svijeta onda i danas. Prvo, iznenadit će vas pojam 'klimatskih varijacija' koji se tada tek krenuo spominjati, a odnosio se na eventualne promjene u sastavu atmosfere. Pojam je sugerirao irski znanstvenik, muškarac. I to je druga razlika – žene se tada još nisu smjele školovati kako bi postale znanstvenice. Čak štoviše, nisu niti imale pravo glasa.
Krajem 18. stoljeća, isti znanstvenik, John Tyndall, nije ni mogao posumnjati da će 'klimatske varijacije', odnosno kako ih danas poznajemo, klimatske promjene, biti goruća tema današnjice i da će šteta nanesena Zemlji biti vidljiva čak iz svemira. S druge strane, žene zasigurno nisu mislile da će se njihove nasljednice boriti protiv sličnih problema kao i onda – neravnopravnosti i marginalizacije.
Pa ipak, dva stoljeća nakon, Zemljini ledeni polovi se tope, a žene prema Eurostatovim statistikama imaju manju plaću od muškaraca. Istovremeno, jedni upiru prstom u druge i prebacuju lopticu, a tek rjeđi preuzimaju odgovornost i kreću od sebe te onoga što sami mogu poduzeti kako bi svijet, 200 godina poslije, ipak postao održivije i ravnopravnije mjesto.
Ozbiljni oko ostvarivanja cilja
Tvrtka Mars Incorporated, korporacija koja je poznata kao proizvođač popularnih čokoladica Twix i Snickers, pa i Pedigree i Whiskas hrane za ljubimce, već se više od stoljeća vodi uvjerenjem kako svijet koji žele sutra, započinje s onim kako posluju danas.
Do 2050. postavili su si zadaću – ostvariti nultu stopu stakleničkih plinova. Tako se usklađuju s ambicioznim ciljem Pariškog sporazuma da se globalni porast temperature ograniči na 1,5 Celzijev stupanj. Ovakva odluka uslijedila je nakon izvješća globalnog Međuvladinog tijela za klimatske promjene kojim naglašavaju hitnost postizanja nulte stope emisije na globalnoj razini. U suprotnom slučaju, najgori učinci globalnog zatopljenja neće se moći spriječiti.
Sudeći prema trenutnim zalaganjima, tvrtka Mars ozbiljna je oko ostvarivanja ovog cilja. Tako su se već sada odlučili pridružiti kampanji Ujedinjenih Naroda, Race to Zero. Cilj kampanje je ubrzati napore da se postigne nulta stopa emisije stakleničkih plinova. Pritom su fokusirani i na dodatne ciljeve – da zaustave krčenje šuma u lancu opskrbe i povežu plaće vodećih kadrova s postizanjem smanjenja emisija stakleničkih plinova u lancu vrijednosti. Usto, pozvat će i više od 20.000 dobavljača u lancu vrijednosti tvrtke kako bi uvele klimatske mjere i postavile značajne ciljeve.
Već duže od desetljeća, tvrtka Mars potiče klimatsku akciju na području emisija stakleničkih plinova. Godine 2009. tvrtka se obvezala da će u roku od 31 godine postignuti nultu stopu emisija u izravnom poslovanju pa se ova odluka samo nadovezuje na postojeći Plan održivosti za generacije tvrtke Mars. Shodno Planu, tvrtka Mars je od 2015. u svom izravnom lancu vrijednosti smanjila emisije za 7.3 posto i to unatoč rastu u poslovanju. U izravnom pak su poslovanju smanjili emisije za 31 posto, a nalaze se na dobrom putu da do 2025. ostvare privremeni cilj – da smanje emisiju za čak 42 posto.
– Razmjeri globalne intervencije moraju biti odvažniji i brži. Klimatske promjene već utječu na planet i živote ljudi. Kako bi ublažili ovu stvarnu i opipljivu prijetnju, znanost nam govori da ciljevi vezani uz nultu neto stopu emisija moraju biti široki u svojem dosegu, obuhvaćajući emisije duž cijelog lanca vrijednosti, a planovi moraju imati i materijalne, privremene ciljeve. Ne možemo čekati desetljećima da bi vidjeli napredak – komentirao je Predrag Milinčić, regionalni direktor za Mars Balkan.
Izjasnilo se desetak tisuća žena
Osim na području brige za okoliš, unutar tvrtke Mars radi se i na osnaživanju žena. Tako su objavili rezultate studiju #HereToBeHeard koja je osmišljena kako bi se čuli glasovi žena bez obzira na njihovu rasu, dob, spolno opredjeljenje, religiju, invaliditet ili nešto drugo. Izvještaj je predstavljen u vrijeme kada je ženska ravnopravnost unazadovala zbog pandemije uzrokovane Covid-19 virusom, i to za 136 godina.
'Što se treba promijeniti kako bi više žena moglo ostvariti svoj puni potencijal?' bilo je pitanje na koje su žene odgovarale, a u samo tri mjeseca, stiglo je 10.319 odgovora iz 88 zemalja. Od kratkih odgovora do duboko osobnih perspektiva, žene su pozvale na sustavne promjene koje žele vidjeti kod svojih poslodavaca, vlada, zajednica i muškaraca kako bi srušile prepreke s kojima se susreću.
Studija je dio platforme Mars Full Potential, a tvrtka Mars surađivala je s timom znanstvenika sa Oxfordskog Sveučilišta kako bi temeljito proučila odgovore žena. Čak je 71 posto žena naglasilo da pritom muškarci igraju ključnu ulogu – kao saveznici u rješenjima ili kao prepreke napretku. Područja koja su žene najviše spominjale bila su: prestanak diskriminacije i rodnih stereotipa, jednake kriterije mogućnosti i veća moć u donošenju odluka.
Istraživanje uključuje i više od 1.200 glasova suradnica tvrtke Mars, a uvide iz izvještaja iskoristiti će kako bi osmislili i implementirali nove politike i aktivnosti u sklopu platforme Mars Full Potential za rodnu ravnopravnost.
Komentirala je ovo i Victoria Mars, članica obitelji i ambasadorica platforme Full Potential tvrtke Mars.
– Žene diljem svijeta podijelile su svoje priče, svoje ideje, svoje ambicije i frustracije. Pitanje je jednostavno, ali dubina i širina odgovora bili su pronicljivi, izazovni i potresni. Tvrtke moraju odraditi svoj dio posla kako bi napravile razliku. Tvrtka Mars ostaje iznimno predana te potičemo tvrtke, vlade i veći broj partnera iz civilnog društva da pojačaju djelovanje i investiraju tamo gdje je to najvažnije. Neka njihovih 10.000 glasova postane moćan instrument promjene.
Borbu za rodnu ravnopravnost tvrtka potvrđuje i činjenicama da od 133.000 suradnika, njih polovica su žene, a sve one imaju jednaku plaću kao njihovi kolege. Mars je ostvario i svoj cilj dostizanja potpuno rodno uravnoteženih rukovodećih timova, a u regiji UBBAI koja uključuje Hrvatsku, žene čine čak 75 posto leadership tima.
Sadržaj nastao u suradnji s Mars Incorporated.