Prvi puta od uvođenja liberalizacije tržišta naftnih derivata u veljači ove godine, Ina nije prva koja je spustila cijene goriva. Prema informacijama portala cijenegoriva.info, u utorak je to prvi učinio Tifon smanjivši cijenu litre Eurosupera 95 za 10 lipa. Sada stoji 10,56 kuna.
Tifon je snizio i cijenu litre Eurodizela također za 10 lipa i sada stoji 9,92 kune. S obzirom na potez Tifona, može se očekivati da će i ostale naftne kompanije u idućim danima sniziti svoje cijene. Podsjetimo, do sada je Ina kao najveća naftna kompanija u Hrvatskoj s najvećim brojem benzinskih postaja prva korigirala cijene. Ovoga puta nije. Znači li to da će od sada naftne kompanije češće mijenjati cijene i to neovisno o potezima Ine, teško je procijeniti.
Europska iskustva liberalizacije tržišta naftnih derivata pokazuju kako su naftne kompanije u većini slučajeva slijedili poteze najveće kompanije. U posljednje vrijeme u medijima se počelo pisati o tome da je cijena nafte na svjetskim tržištima pala na oko 88 dolara za barel, što je razina iz 2010. godine. Postavilo se pitanje zašto onda u Hrvatskoj litra benzina ne stoji oko 8 kuna. Pored toga što hrvatske naftne kompanije naftu nabavljaju na mediteranskom tržištu (što znači i drugačije cijene), kretanje dolara i eura, a samim time dolara i kune razlog je ovako različitim cijenama goriva. Naime, prvog dana 2010. za jedan dolar građani Hrvatske mogli su dobiti 5,066 kuna. Danas mogu dobiti 6,026 kuna. Prizemnom i jednostavnom računicom može se izračunati kako bi litra sirove nafte (1 barel ima 119,24 litre po cijeni od oko 88 dolara) danas po aktualnijom tečaju stajala 4,47 kuna, a po tečaju dolara i kune iz 2010. bi stajala 3,73 kune. Dakle, iako se u posljednje vrijeme cijena nafte na svjetskim tržištima drastično promijenila, kretanje tečaja i kune su te koje su utjecale na velike razlike između cijene litre benzina u Hrvatskoj danas i 2010. godine.
Izračun je napravljen isključivo informativno kako bi se dočarao utjecaj tečaja. Korišteni su stvarni tečajevi dolara i kune na dan 1. siječnja 2010. te na dan 14. listopada 2014. Cijena barela nafte od 88 dolara preuzeta je s Bloomberga.
Članak je loš. Kreće u izračun cijena s podatkom da je jedan barrel 119,24 l. što je totalno netočno jer ispravno je da je i bbl=158,99 l. Time sve izračunane vrijednosti padaju u vodu. To ukazuje da novinari neznaju osnove tehnike, a savjetnici koji im daju podatke iz INE i Tifona imaju još manje veze. Zato je INA tamo gdje danas je. Svi koji su znali morali su otići ili su sami otišli.