po prvi put

Tifon preduhitrio Inu i prvi spustio cijene goriva

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Tifon preduhitrio Inu i prvi spustio cijene goriva
14.10.2014.
u 10:29
Znači li to da će od sada naftne kompanije češće mijenjati cijene i to neovisno o potezima Ine, teško je procijeniti
Pogledaj originalni članak

Prvi puta od uvođenja liberalizacije tržišta naftnih derivata u veljači ove godine, Ina nije prva koja je spustila cijene goriva. Prema informacijama portala cijenegoriva.info, u utorak je to prvi učinio Tifon smanjivši cijenu litre Eurosupera 95 za 10 lipa. Sada stoji 10,56 kuna.

Tifon je snizio i cijenu litre Eurodizela također za 10 lipa i sada stoji 9,92 kune. S obzirom na potez Tifona, može se očekivati da će i ostale naftne kompanije u idućim danima sniziti svoje cijene. Podsjetimo, do sada je Ina kao najveća naftna kompanija u Hrvatskoj s najvećim brojem benzinskih postaja prva korigirala cijene. Ovoga puta nije. Znači li to da će od sada naftne kompanije češće mijenjati cijene i to neovisno o potezima Ine, teško je procijeniti.

Europska iskustva liberalizacije tržišta naftnih derivata pokazuju kako su naftne kompanije u većini slučajeva slijedili poteze najveće kompanije. U posljednje vrijeme u medijima se počelo pisati o tome da je cijena nafte na svjetskim tržištima pala na oko 88 dolara za barel, što je razina iz 2010. godine. Postavilo se pitanje zašto onda u Hrvatskoj litra benzina ne stoji oko 8 kuna. Pored toga što hrvatske naftne kompanije naftu nabavljaju na mediteranskom tržištu (što znači i drugačije cijene), kretanje dolara i eura, a samim time dolara i kune razlog je ovako različitim cijenama goriva. Naime, prvog dana 2010. za jedan dolar građani Hrvatske mogli su dobiti 5,066 kuna. Danas mogu dobiti 6,026 kuna. Prizemnom i jednostavnom računicom može se izračunati kako bi litra sirove nafte (1 barel ima 119,24 litre po cijeni od oko 88 dolara) danas po aktualnijom tečaju stajala 4,47 kuna, a po tečaju dolara i kune iz 2010. bi stajala 3,73 kune. Dakle, iako se u posljednje vrijeme cijena nafte na svjetskim tržištima drastično promijenila, kretanje tečaja i kune su te koje su utjecale na velike razlike između cijene litre benzina u Hrvatskoj danas i 2010. godine.

Izračun je napravljen isključivo informativno kako bi se dočarao utjecaj tečaja. Korišteni su stvarni tečajevi dolara i kune na dan 1. siječnja 2010. te na dan 14. listopada 2014. Cijena barela nafte od 88 dolara preuzeta je s Bloomberga.

>>U tri mjeseca cijena nafte pala 20 posto

>>Poskupjeli svi naftni derivati. Evo koliko će stajati

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

BU
bucmix
11:32 14.10.2014.

Članak je loš. Kreće u izračun cijena s podatkom da je jedan barrel 119,24 l. što je totalno netočno jer ispravno je da je i bbl=158,99 l. Time sve izračunane vrijednosti padaju u vodu. To ukazuje da novinari neznaju osnove tehnike, a savjetnici koji im daju podatke iz INE i Tifona imaju još manje veze. Zato je INA tamo gdje danas je. Svi koji su znali morali su otići ili su sami otišli.

DU
Deleted user
11:37 14.10.2014.

U BiH je ispod 9kn, al' kod nas se ne moze...Koliko god nas deru trosarinama, porezima na poreze, jos im nije dosta. NO zato 1,2 mil kn za 50m2 dvorane se ima. Ovu drzavu bi trebalo zakonom zabraniti, a sve politicare otjerati u najljuce zariste ebole.

DU
Deleted user
11:27 14.10.2014.

Da kakva mutljavina. Ako vi znate koliko tjedno vam treba goriva, a INA to zna, azna i svaki građanin za sebe, onda će toliko ostaviti keša, u ovom slučaju USD na deviznom računu. Nafta se kupuje za dolare, pa je u ovom slučaju djelomično eliminiran tečaj USD. Pa zar vi mislite da u takvoj firmi ne postoje ljud koji upravljaju deviznim tečajem, na način da se on što više eliminira iz cijene. Ovdje je bitna samo uloga cijena barela nafte. Akon on padne 20 posto, onda cijena mora na pumpi pasti barem 10 posto. Ostalo je ekstra profit firme. Nemam ništa protiv toga da INA i sve ostale firme zarađuju, ali cijena goriva, dizela se direktno prelijeva na sve ostale grana gospodarstva.