Društveno odgovorno poslovanje

Tvrtke svojim poslovanjem mogu bitno utjecati na kvalitetu života zajednice

Foto: PR FOTO
PROJEKT ZELENI POJAS
Foto: PR FOTO
INA zeleni pojas
Foto: PR FOTO
INA zeleni pojas
04.05.2017.
u 15:00
Inin Klub volontera u sklopu akcije Zeleni pojas sudjelovao je u uređenju izletišta uz rijeku Dravu koje se nalazi u Regionalnom parku Mura – Drava
Pogledaj originalni članak

Društveno odgovorno poslovanje (DOP) ima prepoznatljivu poslovnu svrhu, a njegova dosljedna provedba ekonomsko opravdanje. Nijedan biznis, veliki ili mali, nije odijeljen od društva u kome posluje. Ljudi su zato istinski zainteresirani za to na koji se način poduzeće ophodi prema njima, životnoj sredini i društvu općenito, a mnoge uspješne hrvatske tvrtke imaju dugogodišnju tradiciju društveno odgovornog poslovanja.

DOP predstavlja koncept po kome gospodarski subjekti koji ga usvajaju svjesno i dobrovoljno nadilaze svoju primarnu funkciju stjecanja i raspodjele profita i ostvaruju pozitivan utjecaj na svoje radno, društveno i prirodno okruženje. DOP, u suštini, predstavlja svijest o novom položaju i važnosti koje kompanije imaju u suvremenom, globalnom društvu i odgovornosti koja iz njih proizilazi. To je zapravo proces u kojem kompanije usklađuju svoje odnose s najraznovrsnijim društvenim akterima koji mogu, iako ne moraju, imati utjecaja na njihovo poslovanje.

Praksa DOP-a odnosi se na cjelokupnu sferu utjecaja i raspon djelovanja neke tvrtke, kao i na odnose koje ono pri tome uspostavlja: što proizvodi, kako kupuje i prodaje, pridržava li se zakona, na koji način zapošljava, osposobljava i utječe na razvoj ljudskih resursa, koliko ulaže u lokalnu zajednicu i poštovanje ljudskih i radnih prava te na koji način pridonosi očuvanju životne sredine. Zašto je društveno odgovorno poslovanje tako važna tema? DOP oslobađa veliki potencijal za inovacije na svim korporativnim razinama.

Samo lani tvrtka INA je podržala više od stotinu projekata koji su vezani uz djecu, mlade, kulturu, sport te zaštitu okoliša.

Pruža okvir za sustavno upravljanje, uzimajući u obzir financijska, ekološka, socijalna, upravljačka i etička pitanja. Pomaže u smanjenju troškova, potrošnje energije i otpada, može istaknuti i razlikovati neku tvrtku od ostalih, potiče stvaranje inovativnih proizvoda i poslovnih procesa, otvara nova tržišta, pomaže privući i zadržati najbolje zaposlenike, profitabilnost. No tek kada DOP postane ishodište poslovnih strategija i planova menadžmenta, tek onda ga i zaposlenici mogu prihvatiti i razumjeti te ugraditi u svakodnevno obavljanje posla.

Foto: PR FOTO
PROJEKT ZELENI POJAS

Jedna od tvrtki koje mogu poslužiti kao primjer uspješne primjene DOP-a je i INA koja godišnje donira oko 2,5 milijuna kuna te tisuće volonterskih sati svojih zaposlenika u ekološke i razvojne projekte. Samo lani je tvrtka podržala više od stotinu projekata koji su vezani uz djecu, mlade, kulturu, sport te zaštitu okoliša. Zajedničko svim projektima jest da unapređuju kvalitetu života zajednice. Posebno je zanimljiv njihov program Zeleni pojas, u sklopu kojeg sufinanciraju ekološke projekte.

Program se provodi od 2014., a namijenjen je organizacijama civilnog društva, javnim obrazovnim ustanovama, parkovima prirode i dobrovoljnim vatrogasnim društvima u Hrvatskoj koji svoje ideje i projekte mogu prijaviti putem web-stranice www.ina.hr/zelenipojas. Ovogodišnji natječaj otvoren je do 21. svibnja, a u dosadašnje tri godine INA je pomogla realizaciju 49 projekata te ih sufinancirala s gotovo milijun kuna. Iz te energetske kompanije ističu da je sustavno upravljanje zaštitom okoliša dio njihove poslovne politike, kao i suradnja sa zajednicama u kojima posluju.

INA ove ekološke projekte ''pojačava'' i uključivanjem korporativnog Kluba volontera koji je osnovan 2011., a trenutačno broji 1064 člana. Inini volonteri uključili su se i u projekt ''Čista Drava je prava'' rekreacijskog društva ''Zeleno srce Pitomača'', koji je interna komisija proglasila najboljim do sada. U sklopu projekta uređeno je izletište uz rijeku Dravu koje se nalazi u Regionalnom parku Mura– Drava, a ujedno je provedena jubilarna stota akcija Inina kluba volontera koji je u DOP projekte do sad uložio 16.280 radnih sati.

Proslavljeni alpinist Stipe Božić član je Inine komisije za Zeleni pojas od prve godine projekta. Božić ističe da iz godine u godinu komisija ima sve teži zadatak jer ne samo da pristiže sve veći broj prijava, kojih je lani bilo 222, nego su i sve kvalitetnije.

Građanima je bitna društvena odgovornost kod odabira proizvoda

Istraživanje koje su provele Ivona Vrdoljak Raguž, izvanredna profesorica s Odjela za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku i diplomirana studentica Kate Hazdovac imalo je za cilj uvidjeti u kojoj se mjeri društveno odgovorno poslovanje primjenjuje u hrvatskoj gospodarskoj praksi. U analizi u kojoj je anketno ispitano 749 ispitanika, njih 87 posto čulo je i uglavnom razumije što je DOP. Isto tako, više od polovice njih je istaknulo da u nekoj mjeri društvena odgovornost poduzeća utječe na njihovu odluku hoće li kupiti robu ili uslugu konkretne tvrtke. Ispitanici su se izjasnili i o tome koliko često razmišljaju o tome da odabirom nekog proizvoda utječu na zaštitu okoliša. Najviše je onih koji rijetko razmišljaju o tome, 39 posto, dok 33 posto njih ponekad razmišlja o tome. Samo 12 posto ispitanih odgovorilo je da često paze kako će kupnjom proizvoda utjecati na okoliš. S druge pak strane, prema rezultatima istraživanja, osviještenost o zaštiti prirode postoji kod hrvatskih kupaca jer čak 45 posto ispitanika tvrdi da bi vjerojatno platilo više, a njih 12 posto sigurno bi platilo više (što čini 57% odukupnog broja ispitanika) za proizvod koji doprinosi očuvanju prirode. U konačnici, u analizi se tražilo da ispitanici ocijene da li je tvrtka u kojoj rade društveno odgovorno od čega je njih 42 odgovorilo negativno, 20 posto pozitivni, a 38 posto ih nije moglo procijeniti.

ina graf

Pogledajte na vecernji.hr