Ceste se u Hrvatskoj nikad nisu gradile po nižim cijenama nego u današnje vrijeme. Pokazuju to podaci Hrvatskih cesta koje na natječajima za gradnju prometnica ili njihovu obnovu dobivaju ponude sa 25 do 40 posto nižim cijenama od projektantskih odnosno onih koje su procijenili investitori.
Asfalt najpovoljniji
Tako je primjerice na natječaj za gradnju brze ceste Popovec - Marija Bistrica - Zabok, čiju su vrijednost projektanti procijenili na 116 milijuna kuna, stigla ponuda od 76,2 milijuna kuna, koju su u HC-u i prihvatili jer je bila najpovoljnija. Za rekonstrukciju državne ceste kod Pule stigla je ponuda 20 milijuna kuna niža od prvotno procijenjenih troškova obnove od 63 milijuna kuna.
I dok bi u HC-u na prvi pogled trebali biti zadovoljni jer dobivaju znatno niže cijene za radove od onih koje su procijenili odnosno planirali, ipak su u toj državnoj tvrtki zabrinuti zbog tih cijena jer ih smatraju dampinškima.
A to znači da je nemoguće za te cijene izvesti ugovorene radove jer ne pokrivaju troškove gradnje. Pa tako, primjerice, tvrtka nabavlja asfalt po znatno višoj cijeni nego što onda taj isti asfalt naplati Cestama.
No, HC-u su ruke vezane jer mora dati poslove onima koji ponude najniže cijene. Žali se da zakon više ne regulira dampinške cijene.
Među domaćim građevinskim tvrtkama, onima koje su uspjele opstati na tržištu, vlada prava jagma za poslovima, kojih ima sve manje i manje. Hrvatske ceste postale su jedan od najvećih investitora u građevini, ako ne i najveći, pa dobivanje poslova u cestogradnji znači koliko-toliko preživljavanje za građevinske tvrtke. No u HC-u upozoravaju da je zbog nerealno niskih cijena koje tvrtke ponude na natječajima samo kako bi dobile poslove upitno koliko će takvih poslova uopće ikad biti završeno.
Grafika: Jelena Vuković
Građevinarima je, kažu naši sugovornici iz HC-a, najbitnije da dobiju avans od 10 posto ugovorene cijene radova, koji im, prema Vladinoj odluci, moraju isplatiti odmah nakon potpisivanja ugovora.
Tih 10 posto građevinskoj tvrtki znači barem mjesec dana života, koji onda produlji novim avansom i tako u krug.
A gradilište se otvori i malo što se nakon toga na njemu radi. HC će tako s nižim cijenama dobivenim na natječajima uštedjeti potrebnih 250 milijuna kuna, koliko se moraju zbog deficita državnog proračuna srezati investicije u cestogradnji. Stoga neće nijedan projekt biti srezan.
A HC trenutačno ima otvorenih oko 600 projekata, a ove godine ukupne investicije te tvrtke vrijedne su oko dvije milijarde kuna.
Prije se dogovarali
U cestogradnji se s rušenjem projektantskih cijena i do 40 posto sad događa nešto sasvim suprotno od onoga što su građevinske tvrtke radile prije recesije. Tada su glavni investitor u cestogradnji bile Hrvatske autoceste, a građevinske tvrtke koje su se javljale tada na natječaje vrijedne i po nekoliko milijardi kuna uglavnom su u svojim ponudama nudile cijene niže od projektantskih samo za neki simboličan iznos.
Tada se sumnjalo da se glavni domaći građevinari međusobno dogovaraju o ponudama i tko će koji posao dobiti jer je i razlika u njihovim međusobnim cijenama ponuđenim na natječajima također bila simbolična.
Avans? Kaj se ne veli predujam? Novinarčiću nepismeni.