Unatoč šestoj godini krize, prehrambena industrija relativno se dobro nosi, ali ne bez posljedica, kazala je pomoćnica ministra poljoprivrede Zvjezdana Blažić na konferenciji Prehrambena industrija – prilike za rast tjednika Lider.
Bilo je vrijeme da Hrvatska dobije industrijsku strategiju, no rangiranje prehrane u drugi razred pokretača gospodarstva neprihvatljivo je, rekla je Blažić. Tim više što ta industrija ostvaruje 33,2% prihoda ukupne prerađivačke industrije RH, dok istodobno svi “pokretači” iz strategije zajedno ostvaruju 36,5%. A i dodana vrijednost od 9,5 mlrd. kuna gotovo im je identična pa nije točno da, uz nove ideje i proizvode te prave ljude, nemamo potencijala za nastup na stranim tržištima. Direktorica regionalnog ureda EBRD-a Vedrana Jelušić Kašić potvrđuje i zanimanje investitora za prehrambeni sektor koji u njemu vide potencijal, ali primarno kroz regionalni pristup.
– Predstavljanjem regije kao zajedničkog tržišta povećavamo privlačnost – rekla je. No kako se cijeli lanac vrijednosti nalazi pod pritiskom okruženja te borbe za profitabilnost i opstanak, jedino rješenje i izlaz je udruživanje, kazao je Boris Teški iz tvrtke Instar. Kooperacije i zadrugarstvo u nas su danas gotovo nepoznati oblik suradnje, dok je u EU čak 60% prihoda u poljoprivredno-prehrambenom sektoru ostvareno kroz zadruge.
Možda gospođa nije živijela u Hrvatskoj do 1991. Zadrugarstvo i kooperacija su postajali, ali su ih u 90 tim prošlog stoljeća proglasili kao sociajlističko - komunističku tvorevinu. Očito je da je danas primarna proizvodnja poljoprivrednih proizvoda na daleko višem nivou nego nekad. Volio bih vidjeti usporedbu nekadašnje i sadšnje proizvodnje, kako bi argumenti pobjedili, a ne naklapanja. Mogućnost izvoza u bilo kojoj indutriji uvijek postoji, Druga je stvar našeg umijeća, kvalitete i konkurentnih cijena. Ono što me iritira u prehrambenoj industrii je loš marketing, neprimjeren odnos cijene i kvalitete i loša i preskupa prodajna operativa. To su neki od razloga neuspijeha na inozemnim tržištima. Pored toga se ne želimo prilagoditi uvjetima pojedinih tržišta. Udruživanje zbog izvoza je dobar prijedlog, ali treba spriječiti monopol na domaćem tržištu, jer to neće poticati zdravu konkurenciju.