Brojni mali strojevi koje ima gotovo svako naše kućanstvo zimi miruju. To su, prije svega, različite vrste motokultivatora, kosilica za travu, motornih pila, prskalica i drugih uređaja s motorima s unutarnjim sagorijevanjem. Najčešće su to dvotaktni benzinski motori, koji za mirovanja zahtijevaju i posebno održavanje.
Najvažnije je stroj, a time i motor, sačuvati od vremenskih nepogoda, kao što je štetno djelovanje snijega, kiše i magle. Stoga je poželjno strojeve držati u zatvorenu prostoru. Međutim, događa se da i pravilno uskladišten stroj ne može poslužiti svrsi jer se ne može pokrenuti. Prstenovi (karike) klipa zalijepili su se za cilindar za višemjesečna stajanja. Da se to ne bi događalo, potrebno je motor puštati u rad svakih deset dana, da slobodno, bez forsiranja radi nekoliko minuta.
Drugi je način održavanja malih strojeva tijekom mirovanja konzerviranje. Postupak je jednostavan. Potrebno je odvrnuti svjećicu i u otvor naliti ulje. Nakon toga treba lagano povući ručicu ili kanap kako bi se klip pomaknuo gore-dolje nekoliko puta da bi ulje u tanku sloju premazalo stijenke cilindra i prstenova. Nakon toga potrebno je ponovno doliti ulje do vrha, te zavrnuti svjećicu. Dobro može dobro poslužiti i neka stara istrošena svjećica.
Uz to potrebno je očistiti ležište i filtar za zrak od prikupljenih nečistoća. Mrežice, žičane ili od plastike, čiste se pomoću kista; filtre od spužve treba oprati i osušiti, a ako su od kartona, prašinu treba odstraniti uz pomoć zraka pod tlakom ili laganim udaranjem o tvrdu podlogu. Ako su previše onečišćeni, treba ih zamijeniti novim filtrima.
Motor je poželjno očistiti s vanjske strane, a posebice rebra za hlađenje, te ga pokriti najlonskom folijom kako bi se spriječilo nakupljanje prašine.
U proljeće, prije pokretanja motora porebno je obaviti dekonzerviranje. Postupak je jednostavn. Treba odvrnuti svjećicu, te uz pomoć ručice ili kanapa pokrenuti motor na "prazno" kako bi se ulje odstranilo iz unutrašnjosti cilindra. Ako je ulje iscurilo po motoru, treba ga pokupiti pomoću krpe ili spužve. Nakon toga u ležište treba uvrnuti novu ili očišćenu staru svjećicu, te "upaliti" motor. U početku rada povećana je količina dima, što je uobičajeno jer je u cilindru povećana količina ulja. Zbog toga se može dogoditi da motor ne upali iz prvog puta. Svjećicu treba odvrnuti, očistiti, motor na prazno "ispuhati" od ulja, ponovo zavrnuti svjećicu i pokrenuti motor.
Postupkom konzerviranja motora kao glavnog dijela malih strojeva produljuje se vijek trajanja te je bolje i sigurnije iskorištenje.
Milan LOVRIĆ, dipl. ing.