Odmah na početku valja objasniti temeljne postavke; nije Michael Jackson bio “kralj popa”, nego Prince. Pogotovo u osamdesetim godinama, njegovom najboljem desetljeću, u kojem je poput Bowieja desetljeće prije redefinirao mogućnosti i izražajna sredstva pop-glazbe. Obojica su bila vizionari, ali su koristili i tuđe predloške koje su potom popularizirali u srednjoj struji svjetske rock-glazbe. Snimajući u frenetičnom rasporedu, Princeov talent u osamdesetima širio se u mnogim smjerovima. No, nakon proboja s “1999” i kič-epizode s filmom i glazbom “Purple Rain”, od albuma “Parade” iz 1986. na scenu je stupio nezadrživ autorski materijal visoke kakvoće, podložen sjajnom svirkom, inovativnim korištenjem elektronike, kombinacijom raznih žanrova i sjajnih pjesama koje su zvučale raskošno “prinčevski”.
U toj seriji do 1991. i albuma “Diamonds and Pearls”, koji zatvara srednju fazu rada, Prince je ponudio robe kao malo tko.
Princeov raskošan talent učinio ga je jedinim od mlađih imena osamdesetih koje se količinom snimljenog materijala i frenetičnim radnim rasporedom moglo mjeriti s dotadašnjim velikanima. Bio je jedan od onih koji je snimao mnogo, a objavljivao malo, iako je svake godine izdavao albume. No, na svaki album iz klasičnih osamdesetih dolazi barem još toliko neobjavljenih, što zorno pokazuje i novi box set “Sign O The Times Super Deluxe” (Warner/Dancing Bear).
Tadašnji dvostruki album iz 1987., jedan od najboljih u karijeri i desetljeću, u novom izdanju na osam CD-ova i Blu-ray disku donosi remasteriran album, disk s tadašnjim remiksevima svih singleova i čak tri diska s neobjavljenih 45 pjesama. Znamo li da je izvorni album činilo 16 pjesama, ukupna brojka pokazuje svu raskoš radoholičara koji se tih godina, tako bar izgleda, nije micao iz tonskog studija ili s pozornica. Na kraju novog boxa pridružen je i CD sa snimkom koncerta s tadašnje turneje u Roterdamu, dok se na Blu-rayu nalazi prvi put objavljena videosnimka novogodišnjeg koncerta organiziranog u Princeovim Paisley Park studijima, na kojem se kao gost pojavio Miles Davis. Snimili su i zajedničku jazzy-funk skladbu “Can I Play With U?”, uključenu među dosad neobjavljenim materijalima. Te 1987. prvi put sam gledao Princea na koncertu u bečkoj Stadthalle, a iduće godine na “Lovesexy” turneji u Rimu. Zanimljivo, za album “Lovesexy” iz 1988. iskoristio je samo jednu pjesmu koja mu je ostala od ovih 45, “The Ball” preimenovanu u “Eye Know”, dok su sve ostale bile novosnimljene. Na stranu fascinantan album “Sign O The Times” na kojem je Prince do savršenstva doveo minimalističku taktiku kojom se odmaknuo od šarenila prethodnih projekata poput “1999” ili “Purple Rain”. Prince se u osamdesetima mijenjao iz godine u godinu i radio pomake koji su plesnu glazbu i crnačku kulturu učinili ponovno zanimljivom, čak i mimo dolaska hip-hopa.
Prolazak kroz ovih 45 neobjavljenih pjesama otkriva barem još dva dvostruka albuma koja je komotno mogao objaviti. Dapače, te 1986. imao je i namjeru objaviti albume “Dream Factory”, “Camille” i trostruki “Crystal Ball”, ali je nakon razmimoilaženja s diskografskom kućom “Crystal Ball” to suzio na dvostruki “Sign O The Times”.
Redukcija je prošla izvrsno na originalnom albumu, ali se u ostatku neobjavljenog materijala kriju pravi biseri, u rasponu od taktike “čekića i nakovnja” u impulzivnim funk ritmovima, zarazne melodioznosti rasnih pop-hitova, a nalazimo i minimalističke art-pop komade, inventivno korištenje electronice, gitarističke bravure koje je Prince tada pospremio u ormar i objavio samo 16 pjesama.
Zbog spora s diskografskom kućom i pravnih razloga, zbog čega je nekoliko godina poslije promijenio i ime Prince u onaj smiješni “Simbol”, još sedam pjesama s ovih sessiona koje su objavljene 1998. na trostrukoj kompilaciji “Chrystal Ball” nisu mogle biti uključene na ovo de luxe izdanje “Sign O The Times”.
A to popis tada snimljenih pjesama, zajedno s “Rockhard in a Funky Place” objavljenim kao dio filmske glazbe koju je napisao za film “Batman” 1989., podiže na ukupno sedamdesetak napisanih, dovršenih i snimljenih pjesama, samo u sezoni 1986. – 1987. Studijski raspored jednako je brz bio i na koncertnim pozornicama, a tadašnji službeni koncertni film “Sign O The Times” danas je dobio nastavak snimkom iz Rotterdama i novogodišnjom zabavom u Minneapolisu, gdje je izgradio pogon Paisley Park studija. Gostovanje Milesa Davisa godinama je bio znak raspoznavanja tog koncerta, ali i dokaz da su ponajveći autoriteti povijesti glazbe znali Princeovu vrijednost i željeli s njim surađivati. Nedavno objavljene kompilacije “Originals” i “Piano & Microphone” donijele su demo izvedbe ogoljelog Pricea samog za klavirom i njegove izvedbe pjesama koje je dao drugim izvođačima, poput “Nothing Compares To You” Sinead O’Connor. Ovakva izdanja pomažu shvatiti zašto se, parafrazirajući naziv njegove pjesme, tih godina doista nitko nije mogao uspoređivati s njim. Bilo je novih pop-zvijezda po kojima se pamte osamdesete, od Madonne do Georgea Michaela i Michaela Jacksona, ali Prince je bio posebna kategorija; autor, pjevač, gitarist i scenski izvođač kojeg se ne treba uspoređivati s njima, nego s onima čiji je put nastavio, a to su James Brown, George Clinton, Sly Stone, Jimi Hendrix i drugi s kojima je Prince dijelio sličan nezaustavljiv talent.
Artist Formerly Known as Prince - Rogers Nelson - jedan od najvećih, preko tisuću pjesama - sam je skalado, pisao, producirao, uz to je veliku većinu instrumenata sam i odsvirao - neizmjeran talent - kompletan umjetnik. Diamonds and Pearls!