Umjetnost je skupa, čak i kad ne troši puno ulja na platnu, može se reći za najnovije izdanje berlinskoga Bijenala umjetnosti za koji je izdvojeno više od dva i pol milijuna eura. Glavna umjetnička manifestacija Njemačke bavi se k tome politikom, pa je dvostruko intrigantna. Ovaj put izuzetno je provokativna. Dio umjetnika umjetnički komentira političku prošlost. Mladi poljski umjetnik Lukasz Surowiec posadio je u Berlinu 320 breza, presađenih iz Auschwitza! Namjera mu je bila podignuti živi spomenik i podsjetnik na nedjelo koje se ne smije zaboraviti. Tako nemilosrdnu izravnost pokazuju gotovo sva djela.
Bjeloruska aktivistica i umjetnica Marina Napruškina, koja živi u Berlinu, bori se svojom umjetnošću s režimom Aleksandra Lukašenka. Osnovala je tu “ured za antipropagandu” koji prikuplja “izvorno propagandno gradivo” iz Belorusije!
Direktor je Bijenala također Poljak Artur Zmijewski, rođen u Varšavi. Rogobore zbog njegovih odluka da politiku na taj način vrati u umjetnost. Čak je umjetnike koji se namjeravaju prijaviti za Bijenale zamolio da napišu svoja politička opredjeljenja i stavove! Za svoje pomoćne kustose pozvao je članove kontroverznog ruskog umjetničkog kolektiva Vojna koji užasava ljubitelje lijepih umjetnosti priređujući orgije u muzeju, što nije vrhunac njihovih društvenih provokacija