Prije nekoliko godina zahvaljujući reminiscencijama tadašnje predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović medijskim prostorom provukla se priča o tome koliko se vrsta jogurta moglo pronaći u Hrvatskoj osamdesetih godina. Naravno da je bilo dovoljno jogurta, a zahvaljujući projektima poput NEP-a Dejana Kršića, lanjskoj izložbi i nedavno objavljenom vinilu “Pop Not Pop (Songs For New Europe 1985-1989)”, možemo se prisjetiti da je bilo i vraški zanimljive nove glazbe.
Ne samo mainstreama, koji je sredinom osamdesetih u Jugoslaviji postao posebna (loša) priča, nego i alternative. Do te mjere alternativne da ju je i tada čulo vrlo malo ljudi, ponajprije sudionika u njenom stvaranju i njihovih prijatelja. U slučaju kolektiva NEP, radi se o temeljito izvedenom multimedijskom pothvatu započetom lani izložbom “NEP / NOVA EVROPA: Kunst ist Zeitlos – Europa endlos” na Izložbi hrvatskog dizajna 19/20.
Objavljena je i atraktivna mapa grafičkih radova u ograničenoj nakladi, koju je Kršić s osobnim posvetama poslao na 200 adresa. Kao sastavni dio projekta pojavio se i vinil “Pop Not Pop (Songs For New Europe 1985-1989)” (Fox & Friends), koji u omotnici na otvaranje “vrišti” i efektnim grafičkim dizajnom i glazbom koju unutra možete pronaći na LP-ju. Još je to jedan projekt Željka Luketića, autora predgovora na ovitku, i Lerija Ahela, koji su se otkrivanjem netipičnih dijelova povijesti domaće pop-kulture bavili na izdanjima “Socijalistički disco – Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977. – 1987.”, “Gosti iz galaksije” s glazbom Tomislava Simovića iz filma Dušana Vukotića i “Electronic Jugoton”.
Vratimo li se na priču o jogurtima i novoj glazbi, bilo bi lijepo kad bismo mogli reći da su ovakvi trendovi u kulturi odlučivali o smjeru kojim će uskoro optimistično krenuti nova Europa. No radilo se o intelektualnom konceptu koji je bio stran i većini tadašnje intelektualne elite, a kamoli ne glavnim populističkim figurama u društvu, pa i današnji EU djeluje poput zaboravne, ostarjele bake kojoj su strane ovakve projekcije mogućeg novog društva u kojem bi se novonastale kockice mogle razmjestiti na temeljima funkcionalnog nauka primijenjenog dizajna Bauhausa.
Iako se čitav vinilni projekt predstavlja i podatkom da je 2017. objavljen singl "Decadance" - u remiksu Nijemca Benedikta Schmidta, koji ga je doveo na svjetske plesne podije - ili da se ploča posredstvom nizozemskog distributera Clone Records može kupiti po cijelom svijetu, nas ovdje možda ipak može ponajviše zanimati kako danas zvuči skrivena, značenjima bogata elektronska glazba nastajala među ljudima s kojima smo se družili i koje smo poznavali kao kulturtregere tadašnje scene.
Popularizacija elektroničke glazbe u pop-kulturi početkom osamdesetih, s pojavom Laibacha i Borghesije, bila je ovdašnji odgovor na projekte poput Deutsch Amerikanische Freundschaft, a programi u klubovima poput Lapidarija svjedočili su istovremenosti programa domaćih DJ-a i onih u svijetu. Jedan od njih bio je i Dejan Kršić – vodio je “Nove plesne večeri” s Mladenom Vukmirom u Lapu – povjesničar umjetnosti, kasnije utemeljitelj Arkzina i cijenjeni grafički dizajner, tada novinar i kritičar Poleta, rabijatnog omladinskog lista čije su “Teze Poletovih kritičara” inovativno “razlohale” tadašnji medijski prostor.
No Kršić je bio i europocentrično usmjereni kritičar, ali i praktičar, kad je sa suradnicima iz kolektiva NEP snimio materijale sada dostupne na vinilu “Pop Not Pop – Songs For New Europe 1985-1989”. Radilo se o projektu distribuiranom na kasetama među prijateljima, koji svjedoči o raznovrsnosti ponude glazbe i kritičke misli osamdesetih, aktualne i danas u vrijeme Europe razjedinjene brojnim podjelama. Uskoro bi se trebao pojaviti i dodatni CD s tadašnjim kućnim snimkama još eksperimentalnijeg usmjerenja.
Druženja i razmjenjivanje ideja nakon noćnih tuluma i večeri u LAP-u, ili okupljanja oko Zvečke i Kavkaza, bili su tada podosta kreativniji nego donedavna okupljanja oko zagrebačkog HNK. Svjedoči tome i popis suradnika na albumu, koji na vokalima uključuju Anju Rupel iz Videosexa i Nataliju.
Osim s njima, NEP je surađivao s Janezom Križajem i Iztokom Turkom iz Videosexa, koji su kao aranžeri i producenti snimili veći dio materijala u proljeće 1985. u Ljubljani, a dvije snimke nastale su 1989. s Davorom Dagom Devčićem i Robertom Logožarom. Sva ona davna pionirska imena kao što su Sansui, Roland ili Atari, koja se pojavljuju na popisu korištenih elektroničkih pomagala, dočaravaju vrijeme i način na koji je ova glazba nastajala. Kao mješavina elektronike i ambijentalne glazbe, hipnotičkim vokalnim mantrama otkriva da je veliki utjecaj ostavio i briljantan album Idola “Odbrana i poslednji dani” iz 1982. S druge strane, posljednje pjesme “Radical Chic” i “Proljetna pjesma” popističnim minimalizmom i ženskim vokalima naznačuju utjecaj ranih Velvet Underground s Nico, prizvukom hinjene nevinosti ispod koje kuljaju bura i promjene koje će uskoro zahvatiti Europu. “Transcedance” je pak prerada “Trans Europe Express” Kraftwerka, koji su ostavili golem utjecaj na mnoge kasnije projekte, pa i ovaj NEP mladog Dejana Kršića.
Sve skupa djeluje klaustrofobično, taman kako dolikuje vremenima hladnog rata, ali i “hladnog rata” na glazbenoj sceni, jer većina ovih snimaka svojom radikalnom promišljenošću i konceptom djeluje poput alternative čak i tadašnjoj alternativnoj sceni.