Kolumna

Član grupe Metak bio je i uspješan skladatelj filmske i scenske glazbe

Foto: Fox & His Friends Records
Član grupe Metak bio je i uspješan skladatelj filmske i scenske glazbe
09.04.2024.
u 13:18
Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat piše o trendovima na hrvatskoj i svjetskoj glazbenoj sceni
Pogledaj originalni članak

Novo izdanje butik-etikete Fox & His Friends Records Lerija Ahela i Željka Luketića ponovno donosi vinilnu poslasticu na domaće tržište i otkriva do sada nepoznat, usporedni repertoar Mirka Krstičevića, splitskog glazbenika najpoznatijeg kao člana grupe Metak. Kao i lanjska izdanja s glazbom iz animiranih filmova o Profesoru Baltazaru i opsežnog opusa skladatelja Tomislava Simovića, vinil "Sve i ništa (Filmska i scenska glazba 1978. – 1988.) pionirski predstavlja prvi put objavljene snimke iz arhive do sada zatvorene za javnost.

Šteta je da je na Porinu ukinuta kategorija "tematsko-povijesnog albuma", jer ovakvo tematiziranje povijesti jedna je od najvažnijih grana svjetske diskografske industrije kojoj neobjavljene snimke predstavljaju itekako važno područje rada. Gledajući kulturološki, dosadašnjim izdanjima Fox & His Friends nametnuli su se kao čuvari povijesti koji iznimnim trudom javnosti donose rijetke bisere iz povijesti domaće glazbene zaostavštine, a svojim radom oko obrade starih snimaka i luksuznom prezentacijom na vinilnim izdanjima u ograničenoj nakladi čine pothvate koje bi trebali financijski stimulirati ministarstvo kulture ili grada.

Ukratko, svi poklonici vinilnih proizvoda znaju da kod njih dobivaju siguran ulog u promišljen izbor za kućno slušanje i opetovano guštanje u nekim od do sada sakrivenih bisera povijesti domaće glazbe koja bi u svijetu izazvala daleko šire reakcije ne samo stručne javnosti. Fox & His Friends Records ovime nastavlja objavu niza rijetkih albuma najvećih imena domaće glazbe, poput Alfija Kabilja, Tomislava Simovića, Nenada Vilovića i multimedijalne skupine Nova Evropa, o kojima su pisali i inozemni magazini poput Electronic Sound, The Wire, Shindig, The Quietus i The Guardian.

Mirko Krstičević, široj javnosti poznat kao osnivač splitske grupe Metak i potpisnik hitova poput "Da mi je biti morski pas", od početka je vodio dvije usporedne karijere. U jednoj je bio autor pjesama rock-benda, a u drugoj je skladao filmsku, scensku i suvremenu glazbu.

Upravo tim, manje poznatim, a itekako važnim dijelom Krstičevićeva opusa bavi se vinilno izdanje "Sve i ništa (Filmska i scenska glazba 1978. – 1988.), koje na jednom mjestu okuplja glazbu za šest filmova i pet kazališnih predstava koje su obilježile splitska kulturna gibanja osamdesetih godina.

Osim glazbe za filmove redatelja Ivana Martinca ("Kuća na pijesku", "Izgnanstvo", "Sve i ništa") koji na umjetničkoj i underground sceni eksperimentalnih filmova imaju trajan kultni status, na vinilnoj ploči nalaze se i kompozicije skladane za Svemira Pavića, Aleksandra F. Stasenka i Vanču Kljakovića, također važna imena splitske kulturne scene. Pavić se u naslovu "Ljuba par lui même" bavio jugoslavenskim slikarom Ljubom Popovićem, erotskim nadrealistom svjetskog glasa, kojemu su na izložbe dolazili Udo Kier i brojni slavni uzvanici. "Marjuča ili smrt" Vanče Kljakovića, s Nedom Arnerić, Mirjanom Karanović i Borisom Dvornikom u glavnim ulogama, dugometražni je film o seksualnom buđenju dječaka u splitskom bordelu, dok je Stasenkov film "Vrijeme heroja" posveta smrti partizanskog heroja Ivana Lučića Lavčevića. Za sve ove filmove Mirko Krstičević radio je glazbu u bliskoj suradnji s redateljima i autorima, stvarajući neodvojiv i pamtljivi soundtrack minimalističkog, ritualnog i tada vrlo modernog elektroničkog zvuka.

Drugi dio albuma "Sve i ništa (Filmska i scenska glazba 1978. – 1988.), bavi se kazališnim životom Splita, ali i Sarajeva osamdesetih godina, gdje Mirko Krstičević potpisuje glazbu za "Gorke suze Petre von Kant", lezbijski klasik Rainera Wernera Fassbindera, koji u HNK Split 1985. godine postavlja Ivica Boban, sa Zdravkom Krstulović i Vesnom Orel u naslovnim ulogama. Svjedočanstvo je to jednog umjetnički drugačijeg, hrabrog i progresivnog Splita. Suradnja Mirka Krstičevića s HNK Split bila je dugovječna, a za album su izabrani i komadi Jeana Giraudouxa "Trojanskog rata neće biti" u režiji Tomislava Durbešića, "Palikuće" Maxa Frischa i "Više od ljubavi" Sama Sheparda, obje u režiji Nenni Delmestre, te posebno rijetka snimka hladnoratovske teme "Černobil" iz predstave "Strah i nada SR Njemačke" Franza Xaviera Kroetza, koju je na pozornici Narodnog pozorišta Sarajevo u svom kazališnom izletu izvodio Seid Memić Vajta. Krstičevićeve instrumentale iz tih predstava i filmova kritika je uspoređivala s orkestracijama Vangelisa, Johna Carpentera i Howarda Shorea, dok će alternativnija publika naći poveznice motiva s britanskim sastavom Coil.

Album "Sve i ništa (Filmska i scenska glazba 1978. – 1988.) masteriran je s nikad objavljenih izvornih vrpci i tiskan u audiofilskom procesu direktnog metalnog urezivanja ploča (DMM, Direct Metal Mastering) kao numerirano deluxe izdanje s dodatnom knjižicom koje se može naručiti direktno od izdavača na foxandhisfriends.bigcartel.com. Mastering potpisuje Toni Milohanić, autor dizajna je Martin Peranović, dok su autori iscrpnih tekstova, podataka i urednici izdanja Leri Ahel i Željko Luketić.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar rubinet
rubinet
12:11 11.04.2024.

Krstičević- nepriznati genijalac.