Ima nečega u tome kad velemajstori pop-pjesme poput Cokija iz Jinxa odluče zamijeniti žanr i napraviti nešto radikalno drukčije. Gordan Muratović, aka Coco Mosquito, jedan je od najsofisticiranijih domaćih autora, producenata i vođa bendova, perfekcionist koji poznaje povijest pop-glazbe, s visokim estetskim domašajima unutar žanra pop-glazbe i jedan od rijetkih kojemu komercijalni uspjeh Jinxa nikada nije smanjio prag kvalitete koji skupa s bendom nudi već 25 godina.
No prvi solo album Coca Mosquita “l’atfer life” (PDV Records) nudi nešto sasvim različito, zanimljivo i neočekivano. Od omotnice – čiju je fotografiju pataka sam snimio - do egzekucije i prezentacije albuma jasno je da je Coco Mosquito u prvi plan stavio glazbu, nastojeći izbjeći sve predvidljive manire showbizz promocije.
Drugim riječima, ovo je “čista glazba” za istinske poklonike pa će pronaći put do njih i mimo uobičajene PR strategije koja se postavlja pred uspješne formacije poput Jinxa.
Ako ste 2010. godine bili na koncertu postave Saxophone Summit (Joe Lovano, Dave Liebman i Ravi Coltrane), na 6. Zagreb Jazz Festivalu, ne treba puno objašnjenja koliko je taj puhački udar bio atraktivan. Sad i na domaćem tržištu možete provjeriti kako zvuči saksofonski kvartet, na prvom solo albumu Gordana Muratovića. Prvi pa instrumentalan, mogli bismo reći za “l’after life”, koji na CD-u, ili vinilu (s download kodom za preuzimanje digitalne verzije) stiže kao samostalni album jednog od najsposobnijih domaćih autora, producenta, aranžera i tko zna još sve čega. Za Cokija se doista može reći da je sam svoj majstor, ali jedan od onih koji voli druženja i suradnje.
Pa je i ovom prilikom na omotnici albuma sebe potpisao kao posljednjeg u nizu, davši prvo prostor suradnicima. Ovaj put pretežito se radi o džezistima, a među njima je kvartet saksofonista (Marko Bočić – tenor, Miha Gyorek – alt i bariton, Marko Gudelj – bariton, Joshua Kovačević – alt), Hrvoje Galler na klavijaturama i sintesajzerima, Hrvoje Rupčić na udaraljkama, Nikola Jerković na bas-gitari, dok su na bubnjevima Berko Muratović i Alen Tibljaš. Coco Mosquito kao autor i producent bio je zadužen za programiranje, ritam-mašine, sintesajzere, bas-gitaru i ukulele, a album je kao ton-majstor snimao Berko Muratović u njihovu Funhouse studiju. Coco Mosquito potpisuje i glazbu u TV seriji “Dnevnik velikog Perice”, koja se upravo emitira na HTV-u, ali album “l’after life” snimljen je prije toga, čak i prije pandemije, još krajem 2019. Stoga otpada pomisao da se Muratović našao u izolaciji i napravio prvi solo album nemajući drugog posla. Očito ga ima i više nego dovoljno, kao što je očito i da je ovaj album napravio zato što je htio. Na pitanje zašto bi se jedan od najuspješnijih domaćih autora i vođa bendova odlučio na instrumentalni album, odgovor će vam dati “l’after life”. Repetitivna, hipnotička i strastvena mješavina saksofonskog jazz-kvarteta i synth-wavea, kako najavljuje press-obavijest, zapravo bi se mogla skratiti u synth-jazz, samo kad u osam tema albuma ne bi bilo previše života i glazbe uživo da bi se opisala kao “synth”. Valovi udara puhača i jaka ritam-sekcija, s cirkularnim, kružnim rifovima i ritmovima, uvode vas u hipnotički ciklus od osam tema – označenih brojevima od 1 do 8, ali poredanih mimo reda – u nešto što bi po svojem ambijentu moglo funkcionirati i kao filmska glazba. Puni zvuk na odlično otisnutom bešumnom vinilu zasluga je i miksa koji je Nick Powell napravio u Londonu, kao i doista sjajnog, “humanog” masteringa Elliota Jamesa u studijima u Laurel Canyonu pored Los Angelesa.
Mada nema izravne veze, već i ta lokacija Laurel Canyona dodaje dobru vibru, znamo li da se radi o legendarnom mjestu, umjetničkoj enklavi na brdima pored Hollywooda, gdje su radili i živjeli The Doors, Neil Young, Joni Mitchell, Tom Waits i mnogi drugi.
Coco Mosquito sposoban je stilist, što čujete i u načinu na koji je svirački i autorski zahvatio vrijeme šezdesetih u kojem se odvija radnja serije “Dnevnik velikog Perice”. Ista stilistička sposobnost ulaska u duh vremena ili glazbe čuje se i na albumu “l’after life”, očito proizvodu strasti i druženja s domaćim jazzistima, iako je završni rezultat zapravo fuzija nekoliko smjerova, funka, jazza, natruha bluesa i obilne količine puhača. I na kraju, otvara li se u ikojoj pjesmi prostor za Yayine vokale?
Odgovor je ne, jer ovo je sasvim drukčija priča, mada se u nekim dionicima dogodi poneki rif u kojem se vidi da je Coco Mosquito, čak i kad radi u području sasvim drukčije glazbe, majstor koji bi poneku dionicu komotno mogao preurediti i raspisati u pop-pjesmu. No to u ovom slučaju nije potrebno, jer mu je solo album namjeran bijeg od uobičajenog posla, jednako zanimljiv za pažljivo kućno slušanje, ali i za clubbing provode i ples kad se korona napokon makne od nas.