močvara nije "močvara"

U godini korone zagrebački klub održao gotovo 200 kulturnih programa

15.03.2021.
u 16:17

Glazba Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvatpiše o trendovima na hrvatskoj estradnoj sceni.

Malo tko je to prije 12 mjeseci očekivao, ali pandemija korone i “novonenormalno” traje već godinu dana. A ako bi u tih godinu dana trebalo proglasiti prvake održivog razvoja kulturnih programa, zasigurno bi to bila zagrebačka Močvara i URK (Udruženje za razvoj kulture). Posljednji nastup koji sam pogledao bio je onaj Zorana Predina u dvorani Vatroslav Lisinski 7. ožujka 20. Nekoliko dana prije našli smo se na tiskovnoj konferenciji pred dvoranom, a kad smo ušli unutra, Predin je pogledao u strop predvorja Lisinskog i zapitao: “Na što vas podsjećaju ovi lusteri?” I doista, rasvjetna tijela u Lisinskom grafički su replika virusa korone, koja će nam iduću godinu iz temelja promijeniti životne navike.

Već idućeg vikenda otkazani su svi koncerti i okupljanja, a u idućih godinu dana “zatvaranje” i “lockdown” postali su najkorišteniji pojmovi nove svakodnevice. Susretali smo se, i još uvijek se susrećemo, s mjerama i ograničenjima koja su pokušavala balansirati između epidemioloških stanja, valova korone i potrebe ljudi za okupljanjem.

Prvi idući koncert koji sam pogledao bilo je akustični nastup Chrisa Eckmana iz The Walkabouts na terasi Močvare u svibnju 2020., kad je nastupilo prvo sramežljivo “otvaranje”, u klubu koji je kroz godinu korone prošao totalno drukčije od drugih.

Močvara je i u ovom razdoblju pokazala da nije močvara, pa makar bila suočena s ozbiljnim ograničenjima broja posjetilaca i ozbiljno otežanim poslovanjem. Upravo su oni kulturne programe proizvodili i nudili kao na vrpci, postavši šampioni kulturnog djelovanja u pandemiji.

No, sve je počelo 12. ožujka lani, tog datuma mjere protiv korone stavile su znak “stop” za sva okupljanja, a u Začaranoj Močvari su planirani koncert, samo bez publike (Marinada, Šećer, Ivan Judaš), prebacili u online varijantu, niti ne misleći da će to postati glavno sredstvo za “komunikaciju” programa u klubu idućih godinu dana. Koliko su bili vizionarski raspoloženi, govori podatak da su u tih godinu dana održali oko 180 programa.

U Močvari se i sviralo uživo, makar i pred manjim brojem publike. Upravo nevjerojatno velike brojke, ali ne zaraženih, nego održanih nastupa, govore koliko je situacija u Močvari u tih godinu dana iskorištena drukčije nego u većini drugih klubova, sa 106 bendova “uživo” u klubu i 60-ak u online varijanti, dok većina klubova uopće nije radila.

Već do 19. srpnja 2020. odradili su 68 online događaja, skoro svaki dan, s oko 70 izvođača/bendova, tri predstave, tri tribine Turbine, četiri filmske večeri i pet online slušaonica. Prvi pravi povratnički koncert bio je Chris Eckman te Ana Kravanja & Samo Kutin, 26. svibnja, a od tada do danas u Močvari su imali 106 bendova, sedam filmskih večeri, dvije Galerije Močvara, sedam programa Književnost u Močvari, održano je osam Kazališta u Močvari, 19 slušaonica i kvizova, dvadesetak dnevnih događanja u sklopu Močvarna dnevnog boravka i 15 radionica Močvarnog laboratorija te dva sajma ploča i stripova.

Ovih dana, nakon godinu dana prisutnosti korone, mjere su se opet premjerile, pa klubovi poput Močvare ne smiju organizirati programe na otvorenoj terasi, iako su utrošili novac na postavljanje grijalica i pleksiglase koji odvajaju publiku. Znači, kafići su proradili na terasama, ali je klubovima isto zabranjeno, iako kafići prodaju kave i dobru vibru dokonima, dok klubovi poput Močvare nude kulturne programe.

U takvoj situaciji Močvari je dozvoljeno primiti 23 ljudi u zatvoreni prostor kluba, što je, priznat ćete, prilično malo znamo li za sva ostala okupljanja po gradu. Dapače, kad su u petom mjesecu lani, nakon prvog vala korone bili dozvoljeni koncerti, Močvara je smjela pustiti samo 50 ljudi na otvorenu terasu,što je značio golemi financijski gubitak za organizatore, pa sam u takvim epidemiološkim uvjetima pogledao akustični koncert Chrisa Eckmana iz The Walkabouts, na kojem je u otvorenom prostoru zapravo moglo biti puno više ljudi i opet bi se poštivale epidemiološke mjere.

Već po ljetu lani vidjela se razlika kojom su stožer i inspektori mjerili izvršenje epidemioloških mjera, pa dok su klubovi s programima radili za pedesetak ljudi, a elektronički festivali na otvorenim plažama pred 400 posjetilaca, u noćnim klubovima po obali uz treštanje narodnjaka naguravale su se stotine ljudi bez ikakvih epidemioloških mjera. I bez ikakvih kazni, koje su prvi dobili organizatori tri koncerata (Majke, Pipsi i hip hop Drito) u zagrebačkom MSU i klubu Medika.

Sve te prekršajne prijave bile su u iznosu po 30 tisuća kuna, dok je Zagrebački holding za sprovod Milana Bandića na kojem su bile tisuće ljudi nedavno dobio prijavu na 20 tisuća kuna.

Ponovimo, dozvoljeni kapacitet Močvare s izvođačima i tehničarima danas je samo 23 ljudi pa za većinu događanja u klubu nude i live stream na YouTube kanalu Močvare, za one koji nisu preuzeli ulaznicu na vrijeme. No, očito ih niti to ne može spriječiti da i iduću godinu odrade udarnički usprkos svih otegotnih okolnosti.

Albumi

Album “Brutalist” riječkog dua The Siids, objavljen krajem 2019. godine, nakon rasprodane CD naklade dobiva i svoje vinilno izdanje. U ekskluzivnom ograničenom izdanju od samo 300 primjeraka bit će dostupan od subote 20. ožujka, kada će se u Dallas Music Shopu Rijeka održati promocija i promotivna prodaja. Od ponedjeljka 22. ožujka ploča će se moći kupiti u svim ostalim prodavaonicama nosača zvuka. Stanislav Grdaković i Darko Terlević bili su dio zanimljivog riječkog benda Morso, no, s osnivanjem The Siidsa kreću u samostalnu priču, nastavljajući suradnje s riječkim glazbenicima na drugim projektima. Ono što je album “Brutalist” ponudio, nastavili su na koncertnim nastupima dok nije došla korona, pa vinilno reizdanje “Brutalista” predstavlja priliku svim diskofilima podsjetiti se albuma koji kombinacijom elektronike i rocka predstavlja jedan od najboljih domaćih primjera retro-vala koji trese i britanske i europske top-ljestvice.

Uz ovaj LP u ograničenoj nakladi, The Siids su snimili i video za ogoljelu koncertnu verziju posljednjeg singla “Moments of Laughing”, kojom je pjesma aranžmanski vraćena na svoj početak, u oblik u kojem je nastala, s glasom, klavirom i gitarom, u minimalističkom aranžmanu i vizualnom kulisom riječkog Palazzo Modello. Za režiju videospota uživo i ovog puta bio je zaslužan njihov dugogodišnji suradnik Bojan Kukuljan (Neon Studio), dok je za audiozapis i miks zaslužan Darko Terlević. Riječki electro-rock duo na sceni se etablirao kao glazbeni projekt vrijedan pažnje i jedan od onih domaćih sastava koji podjednako dobro djeluju i svirački i vizualno, dok ih povezivanje elektronike i rocka čini zahvalnim materijalom za publiku koja je odrasla uz Depeche Mode i Ultravox ili današnju publiku koja odrasta uz Editorse ili Interpol. Prepoznatljiv zvuk, moderna produkcija, zanimljiva estetika videospotova i odlična sviračka egzekucija uživo, kao i zanimljive suradnje s drugim riječkim glazbenicima, potvrdili su Stanislava Grdakovića i Darka Terlevića kao važan autorski dvojac domaće scene.

Koncerti

Foto: CR4/WENN/PIXSELL

Grupa Skunk Anansie pomaknula je cijelu europsku turneju, pa tako i zagrebački koncert na sljedeću godinu. Novi susret s hrvatskom publikom dogodit će se 11. ožujka 2022. u Domu sportova. Nakon nastupa na Šalati u srpnju 2019. grupa Skunk Anansie uvrstila je Zagreb na drugi dio velike slavljeničke turneje „25 Live @ 25“ kao jedan od rijetkih gradova u kojima će nastupiti dva puta. Nažalost, s obzirom na aktualnu situaciju, turneja je ipak prebačena na 2022. godinu, a Zagreb zasad ostaje jedini grad naše regije koji će ih opet ugostiti. Povratak u Zagreb 11. ožujka 2022. obilježit će sve najvažnije pjesme iz repertoara poput „Hedonism“, „Weak“, „I Can Dream“, „Twisted“, „Charlie Big Potato“, „Secretly“, „Because Of You“, „Brazen (Weep)“, „Charity“, „Tear The Place Up“, „Secretly“, „The Skank Heads“, „Yes It’s Fucking Political“ te posljednji singlovi „What Do You Do For Love“ i „This Means War“. Dosad kupljene ulaznice vrijede za novi termin, a svi kojima on ne odgovara, mogu ostvariti povrat svog novca od 15. do 31. ožujka na mjestu gdje su obavili kupnju. Ulaznice za novi datum nalaze se u prodaji po cijeni od 230 kn, dok će na dan koncerta za ulaz trebati platiti 260 kn. Službena prodajna mjesta su Dirty Old Shop (Tratinska 18), Rockmark (Berislavićeva 13), Aquarius CD Shop (Varšavska 13), Dallas Music Shop Rijeka (Splitska 2a), sva prodajna mjesta Eventima i online www.eventim.hr.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije