Na ambijentalnoj pozornici unutar kompleksa Vila Dalmacija, 9. kolovoza bit će praizvedena drama Predraga Lucića “Aziz ili Svadba koja je spasila Zapad” koju s ansamblom HNK Split postavlja poznati bosanskohercegovački redatelj Dino Mustafić. Mustafić prvi put režira na Splitskom ljetu, iako je prije deset godina u teatru postavio “Udovice” Ariela Dorfmana i Tonyja Kushnera. Zašto je odabrao baš Lucićev tekst napisan prije više od deset godina?
– Pozvao me intendant Goran Golovko. Uvijek me zabavljalo raditi tekstove ljudi s kojima osjećam veliku bliskost, a koja je proizišla iz čitalačke fascinacije Lucićevim kolumnama, osjećajem za humor i briljantnom satirom. U isto vrijeme i svjetonazorom za koji držim da je na ovim balkanskim prostorima bio iznimno hrabar i kritičan, uz veliko uvažavanje pozicije drugih, što je svojevrsna rijetkost u epohi kad imamo vrlo malo sluha da čujemo drukčije mišljenje, da vodimo polemiku, da stvari nazovemo pravim imenom i nepogrešivo adresiramo bez obzira na konzekvence. Malo je konzistentnih novinara, umjetnika, profesora, generala kojima nije potrebno promijeniti ni zarez. Od vrućih devedesetih godina općih histerija i nacionalne euforije do današnjih vremena kad iz “kultivirane europske perspektive kao da imamo europski tečaj dostojanstvene mržnje” – kaže Mustafić koji glasno izgovara i naglašava riječ Balkan koju mnogi izbjegavaju. Zbog čega?
Neumitna činjenica
– Balkan je neumitna činjenica. Nemam razloga biti previše ponosan ni previše sramežljiv zbog svoga balkanskog podrijetla. Balkan može u Europu donijeti supstancu multietničnosti, multikonfesionalnosti, dijaloga. BiH nije formirala ni vojska ni politika nego je određena kulturom! Balkanski identitet je kulturološki nešto što ljude može učiniti bogatijima, komunikativnijima, a to je vrlo važno jer živimo u Europi u kojoj dominira strah – ističe Mustafić i komentira i stanje u Hrvatskoj.
– Mnogi su ulaskom Hrvatske u EU očekivali kvalitativni preobražaj, no postoji vidljiv sukob neokonzervativnih tendencija s liberalnim i progresivnim idejama koji se manifestira u mnogim segmentima društva i javnim istupima, od znanosti do kulture. Uznemirava me pokušaj revizije povijesnih činjenica, davanja ideoloških predznaka svim sistemima u kojima smo živjeli. To smatram anticivilizacijskim činom uvjetovanim potrebom homogeniziranja oko nacionalnog pitanja. Sigurno je da smo živjeli u bolja vremena. Demokracija nije teror većine, nego osluškivanje mišljenja manjine – ističe Mustafić. No, što može reći o Lucićevu tekstu koji se najavljuje kao tragikomedija koja je rađena po motivima “Pira malograđanina” Bertolta Brechta?
A sarajevska čaršija
– Veliki je izazov bio izabrati prostor na kojem će se igrati “Aziz”, što govori o redateljskom konceptu. Bit će zanimljivo vidjeti brechtovski pir u Vili Dalmaciji koja se, što nisam znao kad sam sa scenografom birao lokaciju, iznajmljuje i za pirove! Tekst je vrlo aktualan, proročanski, anticipira goruće pitanje, strah od različitosti. Ako je 20. stoljeće bilo stoljeće svjetskih ratova, koncentracijskih logora, etničkih sukoba, onda je 21. stoljeće stoljeće terora i straha! Lucić je vidio uzroke u industriji mržnje, napadu konzumerizma koji zatvara vidike za upoznavanje nekoga tko dolazi iz druge kulture.
Tekst je provokativan, hrabar, slojevit, nesvakidašnji, zanimljiv, potentan. Duhovito, humoristično, gorko i oporo opisao je trenutak u kojem živimo dovodeći sve u pitanje. Nikoga ne amnestira. U predsavi koristimo i dokumentarni materijal – najavljuje redatelj Mustafić.
Splićani su obično “kontra” svega. Kakve reakcije festivalske publike Mustafić očekuje?
– Nije daleko ni sarajevska čaršija! Važno mi je da smo uvjereni u ono što želimo podijeliti s publikom. Ako ona prepozna scensku iskrenost i istinitost, što nije isto što i povijesna, bit će dobro. Jedino me zanima angažirani, politički teatar u kojem pokušavam otvoriti multiperspektivnost ne praveći kompromis ni sa sobom ni s tekstom – tvrdi Mustafić koji je kazališni, ali i filmski redatelj čiji je film prvijenac “Remake” gostovao na uglednim svjetskim festivalima. Mustafić je režirao i predstavu “Helverova noć”. Režirao je u Kerempuhu predstavu “Ko živ, ko mrtav”, ali i u HNK Ivan pl. Zajc u Rijeci.
sirovo,neodgojeno ,bahato,raskalaseno nikome nije bogatsvo. prepotentnosti balkancima ne manjka.